Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-12, 00:01
  #13
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
1. Jaha. Du, i egen hög person, förklarar drogen och dess brukare odugliga och så var det med den saken eller? Även själva materialet sågar du, på goda grunder hopas jag?
2. Precis, drogen var alldeles för populär för att förbudet skulle ha en chans. Istället så fick förbuden motsatt effekt och det krökades som aldrig förr, mindre trevliga organisationer fick dessutom pengarna (men även sköna lirare som Algot Niska tjänade på idiotiska förbud). Men detta gäller säkerligen inte cannabis eller andra droger i din bok...
3. Va? Menar du på allvar att så länge en produkt inte har fördelar så borde den vara ok och annars inte?
4. Enligt vem? Jag kan inget om kaffets eventuella konsekvenser så jag tar gärna emot info.

1: Det är ruseffekten i sig som inte är bra. Dessutom finns det gott om exempel på att haschrökare med tiden blir direkt korkade.
2: Cannabis är ju inte alls lika vanligt eller populärt som alkohol. Därför kan myndigehetrna fortsätta att hålla det förbjudet. Att det ger stora vinster till kriminella, tja... Det är väl egnetligen mest en effekt av att myndigheterna inte är tillräckligt angelägna om att förbudet fatiskt efterlves.
3: Så tänkte jag egentligen inte från början, men agumentet du framför är ju bättre än mitt eget. Jag tar det!
4: Lite olika. Jag har dock kraftigt överdrivt dom positva effekterna. Att det skulle vara bra för hjärtat har jag aldrig sett någon studiie på, utan hittat på själv. Det är heller inte bra för magen om man dricker för mycket kaffe för fort. Men i måttliga mängder håller det undan skräp och annat otrevligt. Rensar upp. Precis som en lite whiskeypinne är bra då och då, men att tömma hela flaskan på en gång inte är det.
Citera
2011-03-12, 00:52
  #14
Medlem
zorzes avatar
Nej politiker är inte smartare än vad vi tror ,det är vi som tror att politiker är smartare.Vi(journalister) upphöjer politiska personers karaktärer,som får opolitiska människor att upphöja de politiska,de politiska sätter sedan på sig en mask.Givetvis finns det smarta och osmarta politiska personer precis som det finns smarta och osmarta personer här på FB och i övriga Sverige.
Citera
2011-03-15, 02:42
  #15
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det där är ett argument som jag hört från och till men jag har även hört att det skulle vara en myt. Har du någon källa på det? Någon undersökning som inte Swedish Match eller liknande beställt och betalat för

Nix, men lite mer läsning (en artikel) om det: http://www.usatoday.com/news/health/...co-costs_N.htm

"A Dutch study published last year in the Public Library of Science Medicine journal said that health care costs for smokers were about $326,000 from age 20 on, compared to about $417,000 for thin and healthy people."

Alltså ~$91.000 tjänar staten alltså på varje rökare i rena sjukvårdskostnader. Man får väl tänka på att lungcancer är en snabb död jämfört med allmänna krämpor, vilket kanske bidrar lite.

Utöver denna besparing är det ju som folk redan sagt, att rökare för in skattepengar.

Troligen ser balansen positiv ut - för samhället - även efter att man tagit i beaktan flera negativa effekter, men det skulle mycket väl kunna inte-vara-så. Till exempel skulle man lätt kunna beräkna en uppskattad kostnad för vad rökpauser kostar i minskad produktivitet, och med 20 minuters rökpaus per dag under ett normallångt arbetsliv fick jag det till riktigt store summor. Flera hundratusen rör det sig om i alla fall.
Citera
2011-03-15, 02:46
  #16
Medlem
sir.skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Kaffe är placebo, precis som alla receptfria läkemedel, det är därför de är lagliga.

Låt en3åring dricka kaffe o kolla effekten av placebon där
Citera
2011-03-16, 21:05
  #17
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
1: Det är ruseffekten i sig som inte är bra. Dessutom finns det gott om exempel på att haschrökare med tiden blir direkt korkade.
2: Cannabis är ju inte alls lika vanligt eller populärt som alkohol. Därför kan myndigehetrna fortsätta att hålla det förbjudet. Att det ger stora vinster till kriminella, tja... Det är väl egnetligen mest en effekt av att myndigheterna inte är tillräckligt angelägna om att förbudet fatiskt efterlves.
3: Så tänkte jag egentligen inte från början, men agumentet du framför är ju bättre än mitt eget. Jag tar det!
4: Lite olika. Jag har dock kraftigt överdrivt dom positva effekterna. Att det skulle vara bra för hjärtat har jag aldrig sett någon studiie på, utan hittat på själv. Det är heller inte bra för magen om man dricker för mycket kaffe för fort. Men i måttliga mängder håller det undan skräp och annat otrevligt. Rensar upp. Precis som en lite whiskeypinne är bra då och då, men att tömma hela flaskan på en gång inte är det.



Att svara vidare kanske är OT. Så jag tolkade TS frågeställning är det inte sakfrågorna i sig som skulle diskuteras utan varför inte politiker genomför till synes solklara grejer. Jag hoppas på att jag har fel och svarar ändå. Att en diskussion uppstår är faktiskt en förklaring till TS frågeställning.

1. Jag håller inte med, ruseffekten är det bra hos cannabis och inget som skadar samhället. Det är snarare konsekvenserna av ett långvarigt missbruk som kan ses som negativt. Cannabismissbrukare beter sig ibland på ett smått efterblivet sätt. Men vad spelar det för roll? Låt folk vara lite efter om de så vill. Tom. de grövsta missbrukare av cannabis är harmlösa figurer som oftast fungerar i samhället. Cannabis borde vara en ickefråga och inget en stat borde lägga en tanke, än mer en krona på att bekämpa.

2. Att försöka bekämpa droger, vilken drog det än må vara, är totalt omöjligt så länge drogen efterfrågas. I länder som har livstid, alternativt dödsstraff för droger så knarkas det på ändå. Trots oändligt mycket pengar har satsats på att upprätthålla förbuden så går det inte, folk knarkar på som de alltid har gjort. Förespråkar du ett förbud som inte går att genomföra till en kostnad så stor att det inte går att betala?

3. Det är fanemej helt omöjligt att hålla med om det. Förklara gärna...

4. Det låter som ungefär samma grej som att det skulle vara nyttigt att ta ett glas rött om dan för att hålla igång blodomloppet. Det kan så klart stämma. Skit samma egentligen, jag är bara väldigt glad över att jag kan köpa kaffe på laglig väg istället för att ringa någon av dem som säljer illegala droger för att få min morgonkopp.
__________________
Senast redigerad av KarlsKebab 2011-03-16 kl. 21:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback