Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-17, 19:23
  #553
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMao
Vad fan snackar du om? USA har regressiv inkomstskatt, dvs att ju mer man tjänar desto mindre andel av sin lön betalar man i skatt. I Sverige har vi progressiv skatt, dvs att ju mer man tjänar desto större andel av lönen betalar man i skatt. Alla betalar verkligen inte 50% skatt här.

Du borde skaffa mer koll innan du uttalar dig. Jag tror ingen som har sett ditt inlägg kommer kunna ta dig seriöst i framtiden.

Det är absolut okej att tycka vad man vill om politik men man måste ju ha bra och sanna argument för det. Du är ju helt ute och cyklar...


Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMao
Jag har inte så stor koll själv på USAs skattesystem. Vet bara att det är rätt så komplicerat och jag har många gånger hört att dom har regressiv inkomstskatt. Senast jag la märke till det var när det talades om att Mitt Romney är så pass rik att han bara betalade typ 15% i skatt. Dom flesta betalar mer hörde jag i samma veva.

Orkar inte leta upp länkar som visar hur USAs skatter fungerar, men det vore intressant att sätta sig in i det nån dag. Du kanske kan länka?



Du kanske ska läsa igenom länken jag postade förut istället för att ankla folk att de inte vet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Income_..._and_tax_rates
__________________
Senast redigerad av mrpreben 2012-02-17 kl. 19:30.
Citera
2012-02-17, 21:15
  #554
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Jag gissar på att han menar den lilla grupp som skatteplanerar genom att ge sig själva aktieutdelning som lön istället för inkomst och därmed betalar capital gains tax istället för income tax. Men så kan man även göra i Sverige, så jag har svårt att se det som relevant exempel.
Precis. Inkomstskatten är fortfarande oerhört progressiv och de med högst inkomster betalar en enormt mycket större andel av skatterna än vad de hade gjort om skattesystemet var proportionellt (den rikaste hälften med högst inkomster betalar nästan all federal skatt, om jag minns statistiken rätt).
Citera
2012-02-17, 21:20
  #555
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMao
Har inte varit i nåt amerikanskt ghetto, dock så tror jag att jag har en korrekt uppfattning om dom genom diverse dokumentärer och berättelser jag hört.
Säkert vinklade dokumentärer och trångsynta anekdoter. Om du vill ha en anekdotisk bevisföring så kan du ju bosätta dig i Rosengård och räkna hur många gånger du och dina grannar blir rånade eller hur många skolor som brinner varje år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback