Citat:
Ursprungligen postat av
SFS
Jag tror inte vi kommer så mycket längre i abortdebatten. Vi har i grunden olika antagande om vad som är rätt. För att någon av oss ska ändra position måste det ske en förändring i det grundläggande tänket. Hoppar direkt till de andra frågorna.
6. Det fanns köpmän i handelsstäder, ja. Att det tidigare har funnits mindre ett antal platser där det varit mer heterogent än i övriga samhället betyder inte att det är bra med heterogenitet generellt sätt. Handel gagnar många gånger ett land och det kan vara bra att tala med andra folk om teknik, utveckling och forskning. Däremot ska vi svenskar och européer aldrig göra avkall på vår egna kultur och vi ska aldrig ge bort makt och inflytande över oss själva till andra folk.
7. Det är inte alls onödigt med självförsörjning. Det är bra att inte vara beroende av andra nationer (Ryssland och gas till exempel). Det kan vara bra med arbetsspecialisering och komparativa fördelar gör så att mer blir producerat, men ett folk kan får inte vara allt för beroende av andra folk ifall det blir konflikt.
Den korta versionen är att judar ville göra Tyskland kommunistiskt och "multikulturellt" (begreppet kom senare och användes inte då). Judarna ägde en stor del av median, bankerna och var ledande inom kulturen. Judarna använde sin makt för att gagna sin egna grupp på bekostnad av tyskarna. Judarna spred sjuka ideal och självhat bland tyskar.
Det hade varit bättre ifall judarna flyttat till ett eget land.
Vad tycker du om dagens multikulturella samhälle? Det har drabbat mitt folk på ett oerhört negativt sätt. Svenskar har blivit drabbade av alla möjliga sorters ohyggliga brott. Jag tycker inte att det är värt att förstöra alla europeiska länder och folk för att liberaler vill äta ny mat.
8. Därför att liberalismen är en individualistiskt ideologi. Istället för att folket samarbetar som en enhet blir folket uppdelat i flera delar och splittras därför. Liberalismen är inte ett alternativ därför att ideologin skapar dåliga ideal. Det är pengarna som styr i samhället. Oftast betonas individens egna behov på bekostnad av kollektivet. Detta sker ofta i kombination med en hedonistisk syn på tillvaron där människorna i samhället söker efter temporär tillfredsställelse genom olika aktiviteter.
Liberalismen skapar svaga och dåliga människor som inte skulle klarat att överleva kampen för tillvaron.
6. Jag säger inte att heterogenitet alltid är positivt - jag säger emot påståendet att det alltid är negativt. En ökad heterogenitet där det kommer fler lagbrytare, allsköns dogmatiker och frihetsinskränkare och dessa får möjlighet att förstöra för andra, är ett sämre samhälle än ett där de inte är så många. Annars, det är ett inte ett mindre antal platser som haft människor med olika etniska kulturer - skulle gissa att de flesta städer i Europa alltid haft en utländsk befolkning som bott där: Hansan hade enklaver i varje stad som var del i hansaförbundet, har inte hört så mycket om städer under antiken, men det lilla jag hört tyder på att de haft utlänningar som bott där. Jag ser det som att de flesta av oss är med och utvecklar den svenska kulturen, så att den blir bättre. Jag gör ett definitivt avkall på den svenska och europeiska 500-åriga politiska kulturen att stötta våldsmonopol. När det gäller makt så ser jag inte att det finns något "vi" - jag är under makten av andra svenskar; jag säger inte "vi" om dem lika mycket som jag säger "vi" om jag och politikerna i Bryssel. Jag är inte med och styr där, även om jag och mina politiska allierade skulle kunna göra det i framtiden. De som styr nu gör det inte utifrån mina intressen eller min världsbild, så jag ser det som ett felaktigt påstående att säga att jag och de styr över mig.
7. Visst, att köpa energi ifrån en stat som kan utpressa en vore inget vidare. Men i fallet vi diskuterade handlade frågan om export över huvud taget var en möjlighet för en nation att klara att få in mat till dem.
Finns det några bevis för att judarna (alla? en majoritet?) ville göra Tyskland kommunistiskt?
Fördelarna med invandring är inte enbart ny mat. Ja, det är något som många liberaler pekar på, då det är ett snabbt och enkelt sätt att visa att det finns positiva fördelar med heterogena befolkningar och multikulturalism. När det finns människor som vägrar se några positiva fördelar med att människor med olika nationalitet bor på samma område är det värt att ta upp. Jag ser det lite som en diskussion för att komma ifrån ytterligheter, säg att du har två personer som säger "Multikulturalism är bara skit" och en annan som säger "Multikulturalism är bara bra". För att diskussionen skall kunna gå någonstans måste dessa första påståenden krossas, och det gör man enklast med enkla exempel.
Nu är det kanske inte någon som säger just att det aldrig kan vara positivt, men det finns folk som skriver liknande saker som innebär att det övervägande, nästan helt och hållet, är skit.
I vilket fall. Jag ser det som att vi svenskar har fått många fördelar av att folk från andra kulturer kommit hit och arbetat, då de har ökat vårt gemensamma välstånd. Det är inte bara mer variation på mat utan genom att alla varor som blir bättre av en ökad befolkning har blivit bättre (som fler läkarspecialister, men också byggspecialister). Samtidigt har det kommit många nackdelar, genom att många invandrare idag (dock inte förr, som på 80-talet) är en börda för skattebetalarna och genom att vissa som invandrarat förstört för andra genom brott.
8. Varför tror du att liberaler inte skulle kunna samarbeta för ett gemensamt mål? Det är inte direkt något som stämmer överens med liberal ideologi, som uppmuntrar ömsesidigt gynnsamma samarbeten, eller som ser ut att stämma med samhällen som varit väldigt fria, som det amerikanska samhället - som Alexis de Tocqueville skrev i
Democracy in America:
Americans of all ages, all conditions, all minds constantly unite. Not only do they have commercial and industrial associations in which all take part, but they also have a thousand other kinds: religious, moral, grave, futile, very general and very particular, immense and very small; Americans use associations to give fêtes, to found seminaries, to build inns, to raise churches, to distribute books, to send missionaries to the antipodes; in this manner they create hospitals, prisons, schools. Finally, if it is a question of bringing to light a truth or developing a sentiment with the support of a great example, they associate. Everywhere that, at the head of a new undertaking, you see the government in France and a great lord in England, count on it that you will perceive an association in the United States.
Kolla även in min recension av
From Mutual Aid to the Welfare State om hur
privata välfärdsinstitutioner uppmuntrade moraliskt beteende.
Poängen med en individualistisk ideologi är att individens önskemål är viktiga, men också att vi alla kan tjäna på att samarbeta med varandra utan att behöva offra någons intressen. Utan istället är det så att varje individ tjänar på att ha bl.a. fred, förståelse och trygghet och därför har folk uppmuntrat varandra att jobba ideellt (och kommersiellt) för att uppnå dessa gemenskapa saker. Individens högsta mål är att leva i ett så bra samhälle som möjligt, så
därför har individerna i ett fritt samhälle ett intresse i att få alla att vara så samhällsorienterade som möjligt. Det är också vad man sett fria samhällen: folk går samman i olika grupper för att uppnå gemensamma mål.