Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-19, 16:01
  #4105
Medlem
Varför gör Avanza inte så att det är möjligt att köpa delar av en aktie? Det känns som det finns pengar att hämta här från ökat courtage från dyra aktier? Tänker framför allt på aktier som säljs för över 5000 kr/st men gänsen kan mycket väl dras redan vid 1000 eller lägre (vad vet jag).

Det kanske inte är någon skillnad om 1 person köper t.ex. AMZN för 1,800$ eller om 20 personer köper det för 90$ (tänker inte sätta mig in i prissättningen av courtage) men, om 100 personer köper 0.01 av en AMZN aktie för 90$ varav 80 inte hade gjort det annars måste väl ändå vara lönsamt för Avanza?
__________________
Senast redigerad av har 2019-05-19 kl. 16:14.
Citera
2019-05-19, 16:14
  #4106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Varför gör Avanza inte så att det är möjligt att köpa delar av en aktie? Det känns som det finns pengar att hämta här från ökat courtage från dyra aktier? Tänker framför allt på aktier som säljs för över 5000 kr/st men gänsen kan mycket väl dras redan vid 1000 eller lägre (vad vet jag).

Det kanske inte är någon skillnad om 1 person köper t.ex. AMZN för 1,800$ eller om 20 personer köper det för 90$ (tänker inte sätta mig in i prissättningen av courtage) men, om 100 personer köper AMZN för 90$ varav 80 inte hade gjort det annars måste väl ändå vara lönsamt för Avanza?

de har väl trackers för detta med amazon som underliggande. då utvecklas trackern i paritet med amazon men själva trackern kostar typ 70-80 kr eller nått per styck. På så sätt köper du fraktioner av en annans mycket dyr aktie.
Citera
2019-05-19, 16:21
  #4107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
de har väl trackers för detta med amazon som underliggande. då utvecklas trackern i paritet med amazon men själva trackern kostar typ 70-80 kr eller nått per styck. På så sätt köper du fraktioner av en annans mycket dyr aktie.

Stöter inte på så många trackers annat än för vissa råvaror, har du några exempel på sådanna värdepapper som jag kan titta på?
Citera
2019-05-25, 13:29
  #4108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Stöter inte på så många trackers annat än för vissa råvaror, har du några exempel på sådanna värdepapper som jag kan titta på?

Du kan kolla på BULL AMAZON X1.5 AVA 1, amazon som underliggande och lite lite hävstång men den är så gott som x1.
Citera
2019-06-01, 14:59
  #4109
Medlem
Säg att jag startar ett ISK på Avanza, och inte sätter in några pengar. Kommer jag få betala någon skatt ändå på kontot bara för att jag har det?

Mvh
Citera
2019-06-01, 15:13
  #4110
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Säg att jag startar ett ISK på Avanza, och inte sätter in några pengar. Kommer jag få betala någon skatt ändå på kontot bara för att jag har det?

Mvh

Nej skatten påverkas av dina insättningar till ISK samt depåvärdet vid varje kvartalsskifte. Rent skattemässigt är det alltså bättre att göra insättningar i början av ett kvartal istället för i slutet av det.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-06-01 kl. 15:15.
Citera
2019-06-01, 17:53
  #4111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej skatten påverkas av dina insättningar till ISK samt depåvärdet vid varje kvartalsskifte. Rent skattemässigt är det alltså bättre att göra insättningar i början av ett kvartal istället för i slutet av det.

Ok, tack för svaret.
Citera
2019-07-02, 08:49
  #4112
Medlem
Isnatts avatar
Varför uppdateras inte fonderna ordentligt hur dom gått?
Avanza global, spiltan aktiefond investeringsbolag och Swedbank Robur Access Asien har inte uppdaterats sen 28/6, visst det har varit helg men inte igår och uppdateringar sker väl när nån slags program räknat klart allt tänker jag.
Citera
2019-07-04, 20:19
  #4113
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför uppdateras inte fonderna ordentligt hur dom gått?
Avanza global, spiltan aktiefond investeringsbolag och Swedbank Robur Access Asien har inte uppdaterats sen 28/6, visst det har varit helg men inte igår och uppdateringar sker väl när nån slags program räknat klart allt tänker jag.

Det undrar jag också. De senaste två veckorna har NAV kurserna varit riktigt långsamma. Normalt brukar de få in kurserna vid 18:30 respektive 19:30. Men nu ramlar de in sporadiskt på kvällen eller ibland dagen efter.

Kollar man på Morningstar verkar inte de heller få in kurserna i tid.
Citera
2019-07-04, 23:29
  #4114
Medlem
ProPapas avatar
Vad har hänt med Avanzaappen nu då? Den kräver dubbelt så många tryck för att få samma sak utförd som tidigare.

Vänligen ge oss även tillbaka rullgardinsmenyn som man enkelt kunde dra upp när man stod på ett värdepapper som innehas!
Citera
2019-07-06, 16:58
  #4115
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det undrar jag också. De senaste två veckorna har NAV kurserna varit riktigt långsamma. Normalt brukar de få in kurserna vid 18:30 respektive 19:30. Men nu ramlar de in sporadiskt på kvällen eller ibland dagen efter.

Kollar man på Morningstar verkar inte de heller få in kurserna i tid.
Nu är inte min Avanza global uppdaterad sen 2/7. Inte ok, tror inte att det varit så innan.
Vill naturligtvis ha den uppdaterad varje kväll.
Undrar hur det blir om man köper/säljer när det är så där, vad kursen blir.
Citera
2019-07-07, 12:22
  #4116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nu är inte min Avanza global uppdaterad sen 2/7. Inte ok, tror inte att det varit så innan.
Vill naturligtvis ha den uppdaterad varje kväll.
Undrar hur det blir om man köper/säljer när det är så där, vad kursen blir.

Det var amerikanska nationaldagen den 4e juli, fonden var då stängd för handel och inget NAV uppdaterades.

När du köper/säljer fonden får du givetvis den korrekta NAV-kursen som gällde för respektive trade date.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback