Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-07, 20:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
Vet inte om detta bara var en tillfällighet, men kanske värt att kolla upp.

Gick förbi en återvinningsstation häromdagen med containrar uppställda där man kan slänga papp, metallförpackningar respektive plast.

Kastade ett öga i containern för metallförpackningar och såg MINST 50st pant-bara burkar som bara låg där och skräpade. Blir ju lite knöligt att få ut dom, inte säker om det går att öppna containern på något sätt. Annars kan man alltid fiska med en magnet eller liknande

Lycka till!

Av ren nyfikenhet gick jag och kollade metallförpacknings containern på ytterligare en återvinningsplats.
Döm om min förvåning när jag såg att den jäkeln också var i full med pantburkar... ska fan ge mig ut med en håv och fiska upp skiten nån natt, kommer kunna dra in några relativt lätta hundringar!
Citera
2011-08-07, 21:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
[...]Kastade ett öga i containern för metallförpackningar och såg MINST 50st pant-bara burkar som bara låg där och skräpade. Blir ju lite knöligt att få ut dom, inte säker om det går att öppna containern på något sätt. Annars kan man alltid fiska med en magnet eller liknande

Lycka till!
Nja, pantburkar är av aluminium (som inte är ferromagnetiskt). Inte mycket napp där.
Citera
2011-08-08, 00:46
  #15
Medlem
Samla när det varit utomhusevenemang av olika slag, studentgrejer, konserter mm, samla redan under kvällen. Ta med sopsäckar. Helst ska du ha en medhjälpare med bil som kan köra och panta medan du plockar. När det är stora evenemang blir det snabbt väldigt mkt burkar som du ju inte kan släpa med dig.
Citera
2011-08-08, 09:07
  #16
Medlem
Enskilds avatar
Jag brukar lämna en kasse pant utanför myrorna eller stadsmissionen istället för att panta. Ibland sett andra som gjort det, men det kanske inte blir så stor mängd som TS letar.
Citera
2011-08-08, 09:15
  #17
Medlem
Azphyxias avatar
Jag har funderat lite kring detta.


Pant-letare är bra! Dels håller de rent, dels får de några kronor, win win?

Ponera att man kanske kan hitta 20 kronor i timman om man är någotsånär rutinerad? Det blir ju i alla fall 80;- om dagen om man letar 4 timmar. Lägg då till att man inte har något kneg och cashar in fullt försörjningsstöd.

Hyra, el, hemförsäkring etc = kanske 4800;-
Normbeloppet - ca 2600;-
Pant - 1600;-

Summa - 9000;- i månaden för en ensamstående pantburksletare utan pengar. Jackpott?
Citera
2011-08-08, 11:15
  #18
Medlem
Burk-Curt. Men vem var Lådmannen? Verkar som att det fanns en uppdelning norr/syd.
http://www.redeye.se/aktiebloggen/bu...mlade-olburkar
Citera
2011-08-08, 12:06
  #19
Medlem
Skicka ut lappar i bostadsområden att ni samlar pengar till en klassresa och att ni vill att dom lägger burkarna utanför lägenheten en viss dag, brukade jag och polarna göra som små, funkade skit bra
Citera
2011-10-20, 23:15
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
Av ren nyfikenhet gick jag och kollade metallförpacknings containern på ytterligare en återvinningsplats.
Döm om min förvåning när jag såg att den jäkeln också var i full med pantburkar... ska fan ge mig ut med en håv och fiska upp skiten nån natt, kommer kunna dra in några relativt lätta hundringar!

Någon fiskelycka?
Citera
2011-10-22, 06:12
  #21
Medlem
Pantburkarna i metallcontainern brukar vara tyska/eller av annat ursprung och alltså ej pantbara.
Citera
2011-10-22, 08:45
  #22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Jag har funderat lite kring detta. <klipp> 20 kronor i timman <klipp>. Jackpott?

Nej.
Citera
2011-10-22, 15:57
  #23
Medlem
Ricins avatar
Erik och Mackan på tv6 gick ju runt och samlade burkar på stan. Enligt Mackan så skulle det finnas flest burkar i Tensta och Danderyd. Dock kanske han inte är den säkraste källan
Citera
2020-05-02, 14:22
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
.
Kastade ett öga i containern för metallförpackningar och såg MINST 50st pant-bara burkar som bara låg där och skräpade. Blir ju lite knöligt att få ut dom, inte säker om det går att öppna containern på något sätt. Annars kan man alltid fiska med en magnet eller liknande

Lycka till!

Som sagt magnet funkar inte på aluminium.
MEN någon borde tillverka ett munstycke för dammsugare som är bra för att greppa burkar !
Eller rättare sagt vad som behövs är en ryggsäck-buren batteridriven dammsugare med ovan nämnda munstycke.
Då borde man få upp ca 10 burkar per minut.

Men jag har sett öststatare som åker omkring med skåpbil och tömmer hela holkar.
De kan få ihop 1000 burkar på 20 minuter. Men hur de sedan sköter pantandet vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback