Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2011-09-14, 23:17
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Det med dubbeldäckare är ett intressant alternativ för framtiden. Om toppgränsen nås om 10-15 år, är detta ett lika rimligt tidsperspektiv för att utreda dubbeldäckare, köpa in, testköra och sätta i bruk. Tar max 5-7 år. Det som är frågan är ju självklart huruvida dubbeldäckare faktiskt får plats i tunneln under sundet?

Får tåget plats under en vanlig kontaktledning får det plats i tunneln, Alstom Coradia (X40) gör det. Ett större problem är att Sverige och Danmark använder olika spänningar och signalsystem men tågen som går nu klarar av det.
Citera
2011-09-15, 11:39
  #38
Moderator
Neksnors avatar
Ett problem med dubbeldäckare som pendeltåg är att det tar längre tid att lasta på/av folk.
Citera
2011-09-15, 16:36
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
Det med dubbeldäckare är ett intressant alternativ för framtiden. Om toppgränsen nås om 10-15 år, är detta ett lika rimligt tidsperspektiv för att utreda dubbeldäckare, köpa in, testköra och sätta i bruk. Tar max 5-7 år. Det som är frågan är ju självklart huruvida dubbeldäckare faktiskt får plats i tunneln under sundet?

Det finns mer eller mindre hyllvara att köpa när det gäller dubbeldäckade tåg. De modifieringar som måste göras är att tågen ska kunna trafikera svenskt och danskt järnvägsnät. Järnvägen under Öresund är byggd för europeisk lastprofil så det är inga problem med att få plats.

Tyvärr har svenska trafikhuvudmän en förkärlek till att uppfinna hjulet på nytt varje gång de köper nya fordon, men om de för en gång skull köper en beprövad konstruktion så torde tågen kunna levereras och sättas i drift ganska snabbt.

Ett annat problem är omloppen för tågen, de går för lång sträcka idag och delvis på enkelspåriga linjer, något som ger förseningar. Sedan är stationslösningen på Kastrup allt annat än optimal ur trafikeringssynpunkt. Skulle en ombyggnad komma till stånd där, torde mycket vara vunnit.

Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Problemet idag är ju just att tågen inte kommer i tid, Jag tror inte att det skulle göra stor skillnad med dubbel däckare.
Det stora problemet är väl att bron måste stängas ner när det är dåligt väder och mycket snö gör förseningar (även detta gäller för dubbeldäckare).

Det är inte speciellt ofta tågtrafiken fått ställa in p g a för dåligt väder på Öresundsbron. Det är snarare ett problem för biltrafiken. Snön skapar nog inte så mycket problem på självaste Öresundbron, utan snarare växlarna längre ut i systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett problem med dubbeldäckare som pendeltåg är att det tar längre tid att lasta på/av folk.

Inte nödvändigtvis. SJ:s X40 är kanske inte optimalt byggda för snabba passagerarutbyten, men det finns andra, bättre exempel. Är det också mindre trångt på tågen innebär det också att det går snabbare med passagarutbytet. Så, det är inte ett argument mot dubbeldäckare.
Citera
2011-09-16, 13:38
  #40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
...
Inte nödvändigtvis. SJ:s X40 är kanske inte optimalt byggda för snabba passagerarutbyten, men det finns andra, bättre exempel. Är det också mindre trångt på tågen innebär det också att det går snabbare med passagarutbytet. Så, det är inte ett argument mot dubbeldäckare.
Mindre trängsel är ju bra, men trappor och, antar jag, färre dörrar/passagerare borde ju bli en flaskhals.
Men man borde ju kunna köra vissa avgångar som kanske hoppar över en del hållplatser (exempelvis Malmö C - Kastrup - København H och hoppa över övriga hållplatser, borde kunna korta resan med nästan 10 minuter). Då blir det ju inte lika mycket spring på tåget, det tåget blir ett lokalt snabbtåg och trängseln borde minska på övriga tåg.

Alternativt kan man ju dubbla tåglängden och förlänga alla perronger, om man nu finner det lönsamt.

För övrigt har jag för mig att den första svenska internationella flyglinjen gick Malmö-Kastrup (1920-talet), så snabbt resande är tydligen inget nytt i området.
Citera
2011-09-19, 20:34
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Mindre trängsel är ju bra, men trappor och, antar jag, färre dörrar/passagerare borde ju bli en flaskhals.

Inte nödvändigtvis, som jag har skrivit. Det beror som sagt på vad man väljer för fordon och för inredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Men man borde ju kunna köra vissa avgångar som kanske hoppar över en del hållplatser (exempelvis Malmö C - Kastrup - København H och hoppa över övriga hållplatser, borde kunna korta resan med nästan 10 minuter). Då blir det ju inte lika mycket spring på tåget, det tåget blir ett lokalt snabbtåg och trängseln borde minska på övriga tåg..

Ett problem är att du då får olika gångtider på tågen, alltså de snabbare tågen kommer ikapp de tåg som stannar på alla stationer. Så länge du inte har tre- eller fyrspår innebär det att snabbtåg tar upp väldigt mycket kapacitet. Kapacitet kan istället användas till att köra fler tåg. Snabbtåg leder till att det totala antalet tåg blir färre.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Alternativt kan man ju dubbla tåglängden och förlänga alla perronger, om man nu finner det lönsamt

För övrigt har jag för mig att den första svenska internationella flyglinjen gick Malmö-Kastrup (1920-talet), så snabbt resande är tydligen inget nytt i området.

Ja, så länge som Skånetrafiken inte kör med full tåglängd för perrongerna, dagens kapacitetssvaga fordon så anser jag inte att Öresundsbron är full. Sedan går det säkert att trimma signalsystemet lite samt att Danmark utökar kapaciteten vid Kastrup. Åtgärder som är väldigt mycket billigare än att bygga en till förbindelse mellan Malmö - Köpenhamn.
__________________
Senast redigerad av bayern 2011-09-19 kl. 20:36.
Citera
2011-09-20, 02:00
  #42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
...
Ett problem är att du då får olika gångtider på tågen, alltså de snabbare tågen kommer ikapp de tåg som stannar på alla stationer. Så länge du inte har tre- eller fyrspår innebär det att snabbtåg tar upp väldigt mycket kapacitet. Kapacitet kan istället användas till att köra fler tåg. Snabbtåg leder till att det totala antalet tåg blir färre.
...
Man har väl redan olika gångtider på alla möjliga sorters tåg som ska över bron? Men om man kan starta en snabbpendel från Malmö så att den för förbi framförvarande segpendel när den har stannat vid Hyllie (jag förutsätter att det finns fler spår där, men Google har inga nya bilder) så borde det ju funka om man startar ca 5 minuter senare. Men det ska ju synkas med allt annat på rälsen så jobbigt blir det.
Jag gissar att den dyraste delen av järnvägen blir passagen över/under sundet och just där finns ju inga stopp. Undrar hur mycket kapaciteten skulle höjas om det fanns 4 spår Malmö C - København H bortsett från själva bron/tunneln?
Citera
2011-09-20, 09:25
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man har väl redan olika gångtider på alla möjliga sorters tåg som ska över bron? Men om man kan starta en snabbpendel från Malmö så att den för förbi framförvarande segpendel när den har stannat vid Hyllie (jag förutsätter att det finns fler spår där, men Google har inga nya bilder) så borde det ju funka om man startar ca 5 minuter senare. Men det ska ju synkas med allt annat på rälsen så jobbigt blir det.
Jag gissar att den dyraste delen av järnvägen blir passagen över/under sundet och just där finns ju inga stopp. Undrar hur mycket kapaciteten skulle höjas om det fanns 4 spår Malmö C - København H bortsett från själva bron/tunneln?

Nej, över bron är det inga större problem, det är främst i anslutning till bron och då i synnerhet Kastrup som det är brister i infrastrukturen.

Snabbtåg går företrädesvis på morgonen och eftermiddagen under rusningen. Då borde t ex antalet godståg (som är det långsammaste tåget över bron) vara ganska få. I stort går det endast Öresundståg över bron där det tillkommer ett antal godståg och några X2000. Om tågen skulle hålla samma upphållsmönster och samma hastighet torde det går att köra drygt 25 tåg/timmen över bron.

Då har jag inte tagit hänsyn till bristande kapacitet vid Kastrup.
Citera
2011-12-17, 22:17
  #44
Medlem
Stadssanerings avatar
"Malmö stad och Köpenhamns kommun startar nu en förundersökning om hur en extra metroförbindelse mellan städerna kan skapa ytterligare kapacitet över Öresund och därmed stärka integrationen och tillväxten i området.

Den Europeiska regionalfonden Interreg Öresund ger finansiellt stöd till projektet, som har totalt 1 miljon euro och ska genomföras under två år framåt.

Frågor som förstudien ska belysa:

Vilken effekt har en Øresundsmetro på regionens samhällsplanering?
Är det metro eller tåg som ska gå i tunneln?
Hur påverkas Copenhagen Airport av en Öresundsbroavlastande metro?
Vilken byggteknik är lämplig?
Var ska stationerna ligga? Är det fler stationer på båda sidor som ska byggas?
Hur ska informationsinsatserna om Øresundsmetron genomföras för att förklara vad det innebär med en metro under Öresund och hur den kompletterar Öresundsbron.
"
-Malmo.se

Hur slöa är dom på SBK? 1 miljon euro för en förstudie?

Om man bygger t-banan längre än Köpenhamn C - Malmö C är hela konceptet genom korkat. Knök och och trängsel är vad det kommer att bli på båda stationer när alla ska byta resslag.
Utbyggnadsstrategier

Folkpartiet har gladeligen insett detta men väljer en märklig lösning, nämligen ett tunnelbanenät under Malmö. Kostsamt minst sagt.
Folkpartiets tidigare utredning för t-bana i Malmö:http://www.folkpartiet.se/Pages/1140...%B6rapport.pdf
Citera
2011-12-17, 23:11
  #45
Medlem
Varför ska man bygga en ny förbindelse på nästan samma ställe? Byggs en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör för godstrafik kan tågen på bron gå varannan minut om så behövs, och även om man ska byta till tunnelbana i Köpenhamn måste det gå fortare än att åka tunnelbana hela vägen.
Citera
2011-12-18, 01:04
  #46
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av what
Varför ska man bygga en ny förbindelse på nästan samma ställe? Byggs en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör för godstrafik kan tågen på bron gå varannan minut om så behövs, och även om man ska byta till tunnelbana i Köpenhamn måste det gå fortare än att åka tunnelbana hela vägen.

Anledning till att man inte gör så är väl för att de Danskarna som bor utmed kusten
i sina lyxvillor mellan Helsingör och KPH inte vill ha en massa godståg
som dundrar förbi varje dag.

Har i alla fall för mig att jag läst det någon stans. Kanske på Fl.b. t.o.m..
Ska se om jag kan hitta någon källa på det.
Citera
2012-02-08, 15:10
  #47
Medlem
Man borde satsa på att bygga ut S-toget över till Sverige:
Det finns redan en tvälinje på s-togsnätet. Det kan bli en ringlinje som går över till Sverige. Förläng denna mot Svanemöllen och sedan i tunnel över till Malmö C. Därefter utnyttjar man kontinentalbanans banvall och bygger s-togsspår vid sidan av de befintliga spåren. Därefter leds spåren längs befintlig banvall mot Öresundsbron. Där finns bara två spår i dagsläget. S-togsspåren läggs till på utsidan av de befintliga på själva bron och går sedan förbi Kastrup, precis som Öresundstågen. Istället för att ledas till Hovedbanegården fortsätter banan till Ny Ellebjerg och bildar en ringlinje.

Stationerna skulle vara:

Ny Ellebjerg - Vigerslev Allé - Danshöj - Ålholm - KB Hallen - Flintholm - Gröndal - Fuglebakken - Nörrebro - Bispebjerg - Ryparken - Svanemöllen - Västra Hamnen (Sverige) - Malmö C - Stockholmsvägen - Sallerupsvägen - Rosengård - Persborg - Ystadsvägen - Fosie - Svågertorp - Sibbarp - Lufthavnen (Danmark) - Örestad - Kongens Engehave - Ny Ellebjerg (och sedan varv efter varv )
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback