Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-13, 07:34
  #13
Medlem
Två stycken på MHM med absolut gehör som jag kände till.
En med rejäl rainman-varning med ögon som stod åt alla håll och en vikt på ca 120 samt en gammal gubbe som dreglade och verkade ha problem med att hinna till muggen alla gånger
Utöver det säkert någon till + alla de som hade ett så pass tränat gehör att det nästan kunde misstas för absolut gehör.
Ofta så har folk med absolut gehör någon form av störning i stil med asperberger eller autism.
Citera
2011-10-13, 13:15
  #14
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Tror de två jag vet som ska ha det i Sverige är Pernilla Wahlgren och Robert Wells.
Hurvida det stämmer eller inte är jag inte helt 100 på, men jag tvivlar dock inte på den informationen.

Men annars kan du ju bara googla absolut gehör generellt istället för att fråga om det här. Tar ju förgivet att folk kan lite musik när man pratar i en tråd som denna åtminstone.
Problemet är ju att jag kan lite musik och att jag mycket väl även vet skillnaden mellan aktivt och passivt absolut gehör och relativt gehör. Men dessa skillnader vet väl du också? Men jag tycker också det är befogat att fråga efter källan till ditt påstående då ämnet absolut gehör är intressant och intresserar många. Robert Wells har för övrigt inte absolut gehör.
Citera
2011-10-13, 17:24
  #15
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag tror att det rör sig om några hundra människor i Sverige som har absolut gehör. Monica Dominique har det i alla fall. Hon pratade om det i ett tv-program.
Citera
2011-10-15, 15:34
  #16
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Problemet är ju att jag kan lite musik och att jag mycket väl även vet skillnaden mellan aktivt och passivt absolut gehör och relativt gehör. Men dessa skillnader vet väl du också? Men jag tycker också det är befogat att fråga efter källan till ditt påstående då ämnet absolut gehör är intressant och intresserar många. Robert Wells har för övrigt inte absolut gehör.

Absolut gehör är ju absolut gehör, den enda skillnaden på passivt och aktivt är att den första kan säga vilken ton som spelades medans den andra kan ta tonen du ber om. Att ha absolut gehör är väldigt väldigt ovanligt. Relativt gehör är däremot inte speciellt ovanligt de flesta har det om de faktiskt inte är tondöva så att säga.

Jag personligen har ett oehört bra gehör, men inget absolut. Jag kan väl säga i snitt 8/10 ackord som någon spelar. Hade varit en dröm att födas med "absolut" dock.
Citera
2011-10-15, 18:41
  #17
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Absolut gehör är ju absolut gehör, den enda skillnaden på passivt och aktivt är att den första kan säga vilken ton som spelades medans den andra kan ta tonen du ber om. Att ha absolut gehör är väldigt väldigt ovanligt./.../
De skillnaderna tog det ett tag att googla fram...
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Relativt gehör är däremot inte speciellt ovanligt de flesta har det om de faktiskt inte är tondöva så att säga.
Det påstående är ju direkt felaktigt.
Men min fråga kvarstår: vad har du för källa till ditt påstående att det endast är ett 10-tal i Sverige som har absolut gehör?
Citera
2011-10-15, 19:59
  #18
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
De skillnaderna tog det ett tag att googla fram...
Det påstående är ju direkt felaktigt.
Men min fråga kvarstår: vad har du för källa till ditt påstående att det endast är ett 10-tal i Sverige som har absolut gehör?


Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
De skillnaderna tog det ett tag att googla fram...
Det påstående är ju direkt felaktigt.
Men min fråga kvarstår: vad har du för källa till ditt påstående att det endast är ett 10-tal i Sverige som har absolut gehör?


Ja, för jag brukar gå in på ämne jag inte vet ett skit om och mest för att sedan få googla fram fakta om ämnen jag inte heller bryr mig om osv..

Jag fick lära mig detta på musikgymnasiet samt i musikkretsarna snackas det oftast om vad och vem som har vad. Som jag med sade så är jag inte helt 100 på det påståendet, det finns säkert fler som är kända eller okända som besitter absolut gehör men fortfarande vet jag att det är väldigt ovanligt. Jag tror de personerna i Sverige är ganska lätt räknade, det kan väl vara 0,02% av befolkningen eller liknande som besitter det. Jag har inte forskat speciellt mycket på ämnet, men du som är lärd kan ju skola oss då.

Angående relativt gehör så är jag ganska säker på min sak där.
Citera
2011-10-15, 23:39
  #19
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Ja, för jag brukar gå in på ämne jag inte vet ett skit om och mest för att sedan få googla fram fakta om ämnen jag inte heller bryr mig om osv..

Jag fick lära mig detta på musikgymnasiet samt i musikkretsarna snackas det oftast om vad och vem som har vad. Som jag med sade så är jag inte helt 100 på det påståendet, det finns säkert fler som är kända eller okända som besitter absolut gehör men fortfarande vet jag att det är väldigt ovanligt. Jag tror de personerna i Sverige är ganska lätt räknade, det kan väl vara 0,02% av befolkningen eller liknande som besitter det. Jag har inte forskat speciellt mycket på ämnet, men du som är lärd kan ju skola oss då.

Angående relativt gehör så är jag ganska säker på min sak där.
Man måste väl få skoja över att ditt svar dröjde...
Lärd blir man genom att kritiskt granska påståenden och läsa de källor som uppges. Jag har aldrig försökt sätta dig på plats, utan jag undrar bara om du läst det du påstår i någon artikel, uppsats, forskningsrapport eller dylikt. Jag själv har ingen aning om hur många i Sverige som har absolut gehör, men däremot anser jag att din uppskattning 0,02% av befolkningen ligger närmare sanningen än att det skulle vara endast ett 10-tal.

Du påstår alltså att de flesta som inte är tondöva kan uppge vilket intervall det är mellan två givna toner eller med säkerhet kan sjunga ett specifikt intervall?
Citera
2011-10-21, 18:58
  #20
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Man måste väl få skoja över att ditt svar dröjde...
Lärd blir man genom att kritiskt granska påståenden och läsa de källor som uppges. Jag har aldrig försökt sätta dig på plats, utan jag undrar bara om du läst det du påstår i någon artikel, uppsats, forskningsrapport eller dylikt. Jag själv har ingen aning om hur många i Sverige som har absolut gehör, men däremot anser jag att din uppskattning 0,02% av befolkningen ligger närmare sanningen än att det skulle vara endast ett 10-tal.

Du påstår alltså att de flesta som inte är tondöva kan uppge vilket intervall det är mellan två givna toner eller med säkerhet kan sjunga ett specifikt intervall?

Jag påstår att order "relativt gehör" är påhittat, antingen har man absolut gehör eller så har man inte, att sedan kalla de som saknar det för att de har "relativt gehör" på olika grader är väl i min mening samma sak som att jämföra att folk "kan" spela gitarr och sedan finns det dem som inte kan spela mer eller mindre i skala.
Citera
2011-10-22, 13:16
  #21
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Jag påstår att order "relativt gehör" är påhittat, antingen har man absolut gehör eller så har man inte, att sedan kalla de som saknar det för att de har "relativt gehör" på olika grader är väl i min mening samma sak som att jämföra att folk "kan" spela gitarr och sedan finns det dem som inte kan spela mer eller mindre i skala.
Jag misstänkte att det var så att du inte kände till fenomenet relativt gehör, vilket jag nu får bekräftat, och det förklarar ju också dina felaktiga påstående angående relativt gehör. Begreppet relativt gehör ska alltså inte blandas ihop med om någon har relativt bra gehör, vilket ju är svårare att definiera. Relativt bra gehör, med andra ord: ganska bra gehör, har ju de flesta mer eller mindre. Men det är alltså inte samma sak som relativt gehör.
Citera
2011-10-22, 23:27
  #22
Medlem
Mavvelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Jag misstänkte att det var så att du inte kände till fenomenet relativt gehör, vilket jag nu får bekräftat, och det förklarar ju också dina felaktiga påstående angående relativt gehör. Begreppet relativt gehör ska alltså inte blandas ihop med om någon har relativt bra gehör, vilket ju är svårare att definiera. Relativt bra gehör, med andra ord: ganska bra gehör, har ju de flesta mer eller mindre. Men det är alltså inte samma sak som relativt gehör.

Nja du har fel där jag vet precis vad relativt gehör är och har inget med "relativt bra gehör" att göra någonstans. Utan snarare att höra skillnad på höjden av toner och inget annat. Alltså så är fortfarande relativt gehör något de flesta kan mer eller mindre och inte speciellt intressant i frågan jämfört med absolut gehör. Jo möjligtvis för de som vill ha absolut gehör men inte har det att kunna säga att de har i alla fall ett "Relativt gehör" =)

Jag vet inte varför diskussionen hamnar runt relativt gehör till att börja med då det som sagt inte är särskilt intressant i frågan.
Citera
2011-10-23, 20:11
  #23
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Nja du har fel där jag vet precis vad relativt gehör är och har inget med "relativt bra gehör" att göra någonstans. Utan snarare att höra skillnad på höjden av toner och inget annat. Alltså så är fortfarande relativt gehör något de flesta kan mer eller mindre och inte speciellt intressant i frågan jämfört med absolut gehör. Jo möjligtvis för de som vill ha absolut gehör men inte har det att kunna säga att de har i alla fall ett "Relativt gehör" =)

Jag vet inte varför diskussionen hamnar runt relativt gehör till att börja med då det som sagt inte är särskilt intressant i frågan.
Nja, jag skulle specificera relativt gehör mer som att man hör intervallet mellan tonerna, inte bara om en ton är högre eller lägre än föregående ton.
Fick jag välja mellan att ha absolut gehör eller ett perfekt relativt gehör skulle jag välja det sistnämnda i tio fall av tio.
Det är lätt hänt att diskussioner glider ifrån ämnet, allt började ju med mina fråga efter källa till ditt påstående om antalet i Sverige med absolut gehör. Och den frågan har jag ju mer eller mindre indirekt fått besvarad, nämligen att det inte finns någon källa. Eller finns det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback