Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-05, 11:08
  #13
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
Ja, det behövs väl bara ett "snedsteg", men själva arbetsplatsen måste ju vara rejält upplyst nattetid? Nu börjar det kanske "lukta självmord" endå? Undrar om det kommer mer härifrån:

http://www.entreprenadaktuellt.se/?p...&pt=107&m=2879


Som sagt, jag kan inte veta säkert, men att det skulle handla om självmord tror jag absolut inte.
Det kan lätt bli så att man tänker på självmord direkt när det handlar om påkörningar på järnvägen. Det är inte konstigt med tanke på alla "hoppningar" som sker.

Men om du söker på Google och läser artiklar om arbetsplatsolyckor inom järnvägsbranschen så kommer du att se att det händer rätt så ofta. Att arbetsplatsen är upplyst spelar liten roll. På dubbelspår så är avståndet 4,5 m mellan spåren, då räknat från spårens mitt. Avståndet mellan de närmaste skenorna blir ungefär 3 meter. Om du därefter räknar med tågets bredd, då blir det inte mycket att spela på. Hastighetsnedsättningarna brukar inte heller vara så mycket att hurra över.
Citera
2011-11-12, 12:17
  #14
Medlem
Tror heller inte detta va ett självmord, mer troligt att det skedde i samband med maskinarbete tex. stoppmaskinen. Lätt hänt att man glömmer vilken sida om maskinen man hoppar ur och arbetar på, kanske i detta fallet så va det så att han gick ur mot trafikerat spår. Sorgligt.
Citera
2011-11-13, 12:04
  #15
Medlem
havregryyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neeks
Tror heller inte detta va ett självmord, mer troligt att det skedde i samband med maskinarbete tex. stoppmaskinen. Lätt hänt att man glömmer vilken sida om maskinen man hoppar ur och arbetar på, kanske i detta fallet så va det så att han gick ur mot trafikerat spår. Sorgligt.


Jag har inte hört vilket arbete han utförde, men som du säger så kan det absolut vara så att
det handlar om maskinjobb, t.ex. stoppmaskin. Jag märker själv hur lätt man vänjer sig med att arbeta på enkelspår. Man måste verkligen tänka till hela tiden när man sedan skall vara på dubbelspår.

Är du själv inom branschen och vet någonting om vilket arbete som utfördes på sträckan?
Citera
2011-11-20, 21:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havregryyn
Jag har inte hört vilket arbete han utförde, men som du säger så kan det absolut vara så att
det handlar om maskinjobb, t.ex. stoppmaskin. Jag märker själv hur lätt man vänjer sig med att arbeta på enkelspår. Man måste verkligen tänka till hela tiden när man sedan skall vara på dubbelspår.

Är du själv inom branschen och vet någonting om vilket arbete som utfördes på sträckan?

Ja man måste verkligen ha huvet med sig ute, det är lätt att man blir oförsiktig. Ja, jag är i branschen och fick höra av en kollega som är nere i DK och svetsar åt Infranord. Han fick veta av dom att det var Strukton, men jag frågade aldrig vad för typ av arbete som utfördes. Dubbelspår är ett gissel för oss som arbetar i det, speciellt när man har bullrande maskiner etc runt sig och för ett ögonblick glömmer sig.
Citera
2011-11-22, 20:22
  #17
Medlem
Det finns två väsentliga skillander mellan järnvägen i Sverige och i Europa:
- Europa har högertrafik, Sverige vänstertrafik
- Svenska tågvagnar kan vara uppemot 20 cm bredare

Så det är inte otänkbart att när holländaren hörde tåget, trött mitt under natten, så reagerade han ryggmärsmässigt att tåget skulle komma på "det andra spåret".
Citera
2011-11-23, 17:12
  #18
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallskar
Det finns två väsentliga skillander mellan järnvägen i Sverige och i Europa:
- Europa har högertrafik, Sverige vänstertrafik
- Svenska tågvagnar kan vara uppemot 20 cm bredare

Så det är inte otänkbart att när holländaren hörde tåget, trött mitt under natten, så reagerade han ryggmärsmässigt att tåget skulle komma på "det andra spåret".

Ja det kan ligga nått i det du säger.
Citera
2011-11-23, 18:00
  #19
Medlem
sfrges avatar
Tågvarnare skall väll alltid finnas i samband med spårarbete. Det kan ju vara en brist i kommunikationen mellan personerna. Ibland kör dom ju med radio. Och då kan ju både det ena och det andra hända.
Man kan t.ex vara inkopplad på olika kanaler.

Faktum är att utredningarna efter sånna här olyckor är tillgänglig för vem som helst tror jag.
Nu tar det ju ett tag innan utredningen är klar säkert men sen kan man kolla med Trafikverket och be om att få ta del av den. Jag har i alla fall lyckats komma över gamla utredningar..

Eller är det annorlunda när det handlar om dödsfall?? Nån som vet??
Citera
2011-11-23, 18:05
  #20
Medlem
sfrges avatar
Nu ljög jag. Jag tror det är Statens Haverikommision som tillhandahåller dessa utredningar. Vid dödsfall eller andra allvarliga olyckor så kopplas dom in...
Citera
2011-11-23, 20:31
  #21
Medlem
Otems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Tågvarnare skall väll alltid finnas i samband med spårarbete. Det kan ju vara en brist i kommunikationen mellan personerna. Ibland kör dom ju med radio. Och då kan ju både det ena och det andra hända.
Man kan t.ex vara inkopplad på olika kanaler.

Faktum är att utredningarna efter sånna här olyckor är tillgänglig för vem som helst tror jag.
Nu tar det ju ett tag innan utredningen är klar säkert men sen kan man kolla med Trafikverket och be om att få ta del av den. Jag har i alla fall lyckats komma över gamla utredningar..

Eller är det annorlunda när det handlar om dödsfall?? Nån som vet??

Så du menar att informationen är helt tillgänglig för vilka personer som helst?
Citera
2011-11-23, 20:50
  #22
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
Så du menar att informationen är helt tillgänglig för vilka personer som helst?

Ja. Jag tror det. Jag begärde utredningen om den stora olyckan på Tillbergas bangård. Tror den inträffade år 2002. En lokförare hade ställt av typ 40 godsvagnar utan att rullningssäkra dom riktigt. Hela ekipaget rullade rätt in i några uppställda RC-lok.
Kommer inte ihåg exakt hur många miljoner det där gick på men lokföraren låg säkert sömnlös några nätter efteråt...

Den utredningen hade Haverikommisionen och dom skickade över den med epost till mig.
Men det kanske finns nån form av sekretess när det handlar om dödsolyckor...
__________________
Senast redigerad av sfrge 2011-11-23 kl. 20:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback