Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-06, 17:06
  #73
Medlem
Räknas zombie apokalyps filmer som karastrof filmer?
Isåfall, 28 days och 28 weeks later.
Citera
2013-01-06, 17:09
  #74
Medlem
Shrooominators avatar
Det e inte katastrof filmer som du letade efter men filmerna e ju fan katastrofala och har sannolikt skapat obalans i universum: Never say Never & scary movie 5 (bara sett trailers så kan inte garantera något )
Citera
2013-05-23, 20:15
  #75
Medlem
några nya filmer på g???
Citera
2013-09-04, 05:18
  #76
Medlem
Judith-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
atomic train http://www.imdb.com/title/tt0144039/

Hade av nån anleding jätte låga förväntningar på Atomic Train så blev positivt överaskad

Citat:
Ursprungligen postat av Jaha Johoansson
Får väl säga samma som när förra katastroffilmtråden var uppe: Threads. Kanske den skitigaste, mest deprimerande postapokalyptiska film som gjorts.

Väldigt bra var den, så tackar för detta tips, Threads



Och så mitt bidrag till denna tråd blir On the Beach, efter ww3 Tema ---> http://www.imdb.com/title/tt0219224/?ref_=fn_al_tt_2 Varning för att man kan fälla många tårar


Båda dessa är ju på temat ww3, nån som har tips på fler ww3 filmer ? Alltså som utspelar sig efter ww3 och/eller som Threads som är lite innan/under men framför allt efter ?
__________________
Senast redigerad av Judith- 2013-09-04 kl. 05:59.
Citera
2013-10-02, 21:31
  #77
Medlem
Bumpar denna tråd om min favorit kattegori av filmer.Undrar om någon vet varför det görs så lite påkostade filmer av denna kattegori nuförtiden?Borde vara som på 70talet när alla airportfilmerna kom.Avslutar inlägget med ett tips jag inte såg i tråden.Denna är riktigt bra och heter flood som handlar om att centrala London blir översvänmmat. http://www.imdb.com/title/tt0790665/
__________________
Senast redigerad av moldova1992 2013-10-02 kl. 21:42.
Citera
2013-11-10, 19:34
  #78
Medlem
BootyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Bumpar denna tråd om min favorit kattegori av filmer.Undrar om någon vet varför det görs så lite påkostade filmer av denna kattegori nuförtiden?Borde vara som på 70talet när alla airportfilmerna kom.Avslutar inlägget med ett tips jag inte såg i tråden.Denna är riktigt bra och heter flood som handlar om att centrala London blir översvänmmat. http://www.imdb.com/title/tt0790665/

Bump
Citera
2023-09-08, 21:15
  #79
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Dåligt med nya katastroffilmer.

Day after tomorrow är ju ändå bäst?

Minns en gammal film där ett gäng hamnade i en stor båt som hamnar upp och ned och de måste ta sig upp genom båten till botten.
Citera
2023-09-09, 14:40
  #80
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Dåligt med nya katastroffilmer.

Day after tomorrow är ju ändå bäst?

Minns en gammal film där ett gäng hamnade i en stor båt som hamnar upp och ned och de måste ta sig upp genom båten till botten.
Nej ... Herregud, "Day of Tomorrow" ör verkligen inte "Bäst."


Som bästa katastroffilmer kan jag istället rekommendera:

"Miracle Mile."
Kanske den enda filmen som skildrar ett Verkligt kärnvapenangrepp.
Men det är inte pga det som den blir så bra, utan det bästa är hur filmskaparen så effektivt bygger upp förväntningarna om den stundande Totala Jävla Undergången" utan att man riktigt förstår vad det är som håller på att hända - mer än att de kalla kårarna formligen skriker ut "Fel, Fel, Fel" i ens inre varningssinne.

"Margin Call".
Det är faktiskt en tvättäkta Katastroffilm också, även fast den inte utannonseras som en sådan.
Men filmskaparen tar till nästan Alla knep han kan som han hämtat raka vägen från de bästa Katastroffilmerna.
Den är riktigt jävla kuslig på sina håll. Som en blandning av undergång och klaustrofobisk ubåtsfilm, oh hela tiden med hotet om Undergången som svävar högt ovanför alla och bara väntar på att ramla ner över dem alla.

"Das Boot"
Självklart en underbar katastroffilm, där det som alla går och väntar på till slut händer.
Stämningen smetar sig fast i ens redan från början. Man vet att det inte ska luta bra.


"Undergången"
Är det en katastroffilm`
På sätt och vis är de tju det. Och den innehåller ju mycket som hade platsat direkt i en katastroffilm - med förbluffande mycket som är hämtat direkt från den beskrivna verkligheten.
Men, jag tycker nog ändå att "JoJo Rabbit" är en snäppet bättre undergångsfilm.
Jag gillade scener som där pojken och flickan sitter på vinden och tittar genom fönstret ut över takåsarna mot horisonten, där de ser kriget bara komma närmare och närmare.
Hans idol, som i pojkens fantasivärld klär sig i riddarens färggranna mantlar och plymer, och rusar tappert åsar - rakt mot den halkande fienden, den väntande döden.
Eller när man ser bara fötterna från hans dinglande mamma ...

---

En bra katastroffilm behöver ha åtminstone några igenkännbara element, så man förstår vad som väntar och vet hur man ska reagera.
Det behöver vara något riktigt jäkla Storslaget, det är nästan ett tvång.
Det måste vara något som man kan känna igen sig själv i, så att man kan identifiera sig i eländet och den kommande katastrofen.

Det räcker inte, tycker jag, med BARA storslagna scener. Då blir det för mycket.
Då blir det bara Hollywood av det hela.
Ungefär som "Greenland-filmen."
Synd, eftersom den hade viss potential, men så sabbade någon allt med överdrivna scener.
Citera
2023-09-09, 15:16
  #81
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej ... Herregud, "Day of Tomorrow" ör verkligen inte "Bäst."


Som bästa katastroffilmer kan jag istället rekommendera:

"Miracle Mile."
Kanske den enda filmen som skildrar ett Verkligt kärnvapenangrepp.
Men det är inte pga det som den blir så bra, utan det bästa är hur filmskaparen så effektivt bygger upp förväntningarna om den stundande Totala Jävla Undergången" utan att man riktigt förstår vad det är som håller på att hända - mer än att de kalla kårarna formligen skriker ut "Fel, Fel, Fel" i ens inre varningssinne.

"Margin Call".
Det är faktiskt en tvättäkta Katastroffilm också, även fast den inte utannonseras som en sådan.
Men filmskaparen tar till nästan Alla knep han kan som han hämtat raka vägen från de bästa Katastroffilmerna.
Den är riktigt jävla kuslig på sina håll. Som en blandning av undergång och klaustrofobisk ubåtsfilm, oh hela tiden med hotet om Undergången som svävar högt ovanför alla och bara väntar på att ramla ner över dem alla.

"Das Boot"
Självklart en underbar katastroffilm, där det som alla går och väntar på till slut händer.
Stämningen smetar sig fast i ens redan från början. Man vet att det inte ska luta bra.


"Undergången"
Är det en katastroffilm`
På sätt och vis är de tju det. Och den innehåller ju mycket som hade platsat direkt i en katastroffilm - med förbluffande mycket som är hämtat direkt från den beskrivna verkligheten.
Men, jag tycker nog ändå att "JoJo Rabbit" är en snäppet bättre undergångsfilm.
Jag gillade scener som där pojken och flickan sitter på vinden och tittar genom fönstret ut över takåsarna mot horisonten, där de ser kriget bara komma närmare och närmare.
Hans idol, som i pojkens fantasivärld klär sig i riddarens färggranna mantlar och plymer, och rusar tappert åsar - rakt mot den halkande fienden, den väntande döden.
Eller när man ser bara fötterna från hans dinglande mamma ...

---

En bra katastroffilm behöver ha åtminstone några igenkännbara element, så man förstår vad som väntar och vet hur man ska reagera.
Det behöver vara något riktigt jäkla Storslaget, det är nästan ett tvång.
Det måste vara något som man kan känna igen sig själv i, så att man kan identifiera sig i eländet och den kommande katastrofen.

Det räcker inte, tycker jag, med BARA storslagna scener. Då blir det för mycket.
Då blir det bara Hollywood av det hela.
Ungefär som "Greenland-filmen."
Synd, eftersom den hade viss potential, men så sabbade någon allt med överdrivna scener.


Tack för tipsen. Såg Das Boot alldeles nyligen faktiskt. Den var mycket bra, förutom slutet, det var lite tramsigt tycker jag.
Citera
2023-09-09, 20:52
  #82
Medlem
Jodo21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Dåligt med nya katastroffilmer.

Day after tomorrow är ju ändå bäst?

Minns en gammal film där ett gäng hamnade i en stor båt som hamnar upp och ned och de måste ta sig upp genom båten till botten.

Låter som Poseidon från 72 ?
https://www.imdb.com/title/tt0069113/?ref_=fn_al_tt_2

Det gjordes en remake 2006
https://www.imdb.com/title/tt0409182/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2023-09-10, 15:27
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Dåligt med nya katastroffilmer.

Day after tomorrow är ju ändå bäst?

Minns en gammal film där ett gäng hamnade i en stor båt som hamnar upp och ned och de måste ta sig upp genom båten till botten.
Kommer ju upp en svensk på bio nu på fredag, säkert jättebra
https://www.imdb.com/title/tt22016156/?ref_=ext_shr_lnk
Citera
2023-09-10, 18:59
  #84
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej ... Herregud, "Day of Tomorrow" ör verkligen inte "Bäst."


Som bästa katastroffilmer kan jag istället rekommendera:

"Miracle Mile."
Kanske den enda filmen som skildrar ett Verkligt kärnvapenangrepp.
Men det är inte pga det som den blir så bra, utan det bästa är hur filmskaparen så effektivt bygger upp förväntningarna om den stundande Totala Jävla Undergången" utan att man riktigt förstår vad det är som håller på att hända - mer än att de kalla kårarna formligen skriker ut "Fel, Fel, Fel" i ens inre varningssinne.

"Margin Call".
Det är faktiskt en tvättäkta Katastroffilm också, även fast den inte utannonseras som en sådan.
Men filmskaparen tar till nästan Alla knep han kan som han hämtat raka vägen från de bästa Katastroffilmerna.
Den är riktigt jävla kuslig på sina håll. Som en blandning av undergång och klaustrofobisk ubåtsfilm, oh hela tiden med hotet om Undergången som svävar högt ovanför alla och bara väntar på att ramla ner över dem alla.

"Das Boot"
Självklart en underbar katastroffilm, där det som alla går och väntar på till slut händer.
Stämningen smetar sig fast i ens redan från början. Man vet att det inte ska luta bra.


"Undergången"
Är det en katastroffilm`
På sätt och vis är de tju det. Och den innehåller ju mycket som hade platsat direkt i en katastroffilm - med förbluffande mycket som är hämtat direkt från den beskrivna verkligheten.
Men, jag tycker nog ändå att "JoJo Rabbit" är en snäppet bättre undergångsfilm.
Jag gillade scener som där pojken och flickan sitter på vinden och tittar genom fönstret ut över takåsarna mot horisonten, där de ser kriget bara komma närmare och närmare.
Hans idol, som i pojkens fantasivärld klär sig i riddarens färggranna mantlar och plymer, och rusar tappert åsar - rakt mot den halkande fienden, den väntande döden.
Eller när man ser bara fötterna från hans dinglande mamma ...

---

En bra katastroffilm behöver ha åtminstone några igenkännbara element, så man förstår vad som väntar och vet hur man ska reagera.
Det behöver vara något riktigt jäkla Storslaget, det är nästan ett tvång.
Det måste vara något som man kan känna igen sig själv i, så att man kan identifiera sig i eländet och den kommande katastrofen.

Det räcker inte, tycker jag, med BARA storslagna scener. Då blir det för mycket.
Då blir det bara Hollywood av det hela.
Ungefär som "Greenland-filmen."
Synd, eftersom den hade viss potential, men så sabbade någon allt med överdrivna scener.

Nu har jag sett Miracle Mile. Jag tycker den var bra, men fick ändå inte den där riktiga känslan av analkande undergång. Kändes som att den drog lite åt komedihållet och därför aldrig blev riktigt seriös.

Inte som "Dr. Strangelove", men ändå lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback