Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-19, 14:36
  #1
Medlem
Är det sant att man trycker ner båda tunnorna färgat/ofärgat i samma bill vid tömning?

Jag jobbar på en restaurang nu där de säger att det är så och att det bara är en "bluff" att man ska sortera det. De lät väldigt övertygade och säger att dem har sett flertalet gånger då bilen kommit och hämtat glaset och tryck ner det i samma behållare.

Men sen så när jag googlar på det så får jag fram detta.

http://www.ftiab.se/faqarkiv/varforskajagsorteraofargatochfargatglasforsigharho rtattdetblandassedaniallafall.5.6129d4671309c5c335 c800052.html

Men som sagt man kan inte lita på allt man läser på internet.

Finns det kanske någon här som har lite mer insikt? Kanske rentav någon som håller på med detta till vardags?
Citera
2012-02-19, 14:41
  #2
Medlem
-20r53-s avatar
hmmm länken funkade inte för mig :P

men när de ska tillverka isolering så blandas skiten vet jag....
Citera
2012-02-19, 14:44
  #3
Medlem
analfucks avatar
Glaset sorteras alltid efter färg även på deras väg till slutdestinationen. Man kan slänga ofärgat glas i färgat men inte tvärt om.

Tyvärr är inte ´återvinningen´speciellt utbredd än gällande att göra nytt glas av gammalt. Mycket glas används som filtreringsmassor vid vattenrening och slamrening vid tippar och reningsverk, även som bäddar i sandfiltrering av dricksvatten etc. Beståndsdelar i glasfibertillverkning, viss betong och annat som går att blanda i glas i, istället för sand.
Citera
2012-02-19, 14:46
  #4
Moderator
Brutes avatar
Det är två skilda utrymmen på flaket på hämtbilarna. Det syns när man ser uppifrån hur de hämtar glas-igloos och tömmer de med kranen.

Efter alla dessa rykten har de även skrivit det på sidan av flaken har jag sett.

//Brute
Citera
2012-02-19, 14:49
  #5
Avstängd
machlinas avatar
Jag frågade en tömmare en gång, han visade mig att det var avskilt med en vägg på bilen så ofärgat låg för sig och färgat låg på sin plats
Citera
2012-02-19, 14:49
  #6
Avstängd
machlinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det är två skilda utrymmen på flaket på hämtbilarna. Det syns när man ser uppifrån hur de hämtar glas-igloos och tömmer de med kranen.

Efter alla dessa rykten har de även skrivit det på sidan av flaken har jag sett.

//Brute
Sorry jag är nog senil som skriver det du redan sagt
Citera
2012-02-19, 15:18
  #7
Medlem
Okej, då kan jag tro det på som stod på sidan. Tack för alla de snabba svaren
Citera
2012-02-19, 15:19
  #8
Medlem
När man ändå har lite folk på tråden. Vad är skillnaden på färgat och ofärgat glas egentligen? :P
Citera
2012-02-19, 16:12
  #9
Medlem
Para-medics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smedarn
När man ändå har lite folk på tråden. Vad är skillnaden på färgat och ofärgat glas egentligen? :P
Färgen.




Och för att tillföra något, typ. Öl smakar bäst från bruna flaskor, inte gröna.
Citera
2012-02-19, 17:56
  #10
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Para-medic
Färgen.




Och för att tillföra något, typ. Öl smakar bäst från bruna flaskor, inte gröna.


Det där kan jag skriva under på! Öl smakar BÄTTRE ur bruna glasflaskor!

Förövrigt så är jag ganska säker på att färgat och ofärgat glas separeras. Sen huruvida
allt glas blir just nytt glas är ju inte lika solklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback