Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-23, 14:29
  #1
Medlem
Hej hallå! Här i Stockholm byggs det ju överallt och idag när jag och min polare åkte förbi en lyftkran blev vi väldigt medvetna om hur stora jäkla ställningar det rör sig om. Först handlade diskussionen vi förde om hur man fick lyftkranarna till platsen men efter att en vän idiotförklarade oss och sade att de byggdes på plats så dök en annan fråga upp.

HUR byggs dem egentligen? Och hur lång tid tar det?
Kan inte sluta tänka på det.
Citera
2012-02-23, 14:31
  #2
Medlem
galne-golems avatar
Kommer i sektioner till bygget och tar väl ungefär en dag att montera upp beroende på storlek.
Citera
2012-02-23, 14:40
  #3
Medlem
galne-golems avatar
http://www.youtube.com/watch?v=SHvZoq_FQxU
Citera
2012-02-23, 14:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Kommer i sektioner till bygget och tar väl ungefär en dag att montera upp beroende på storlek.


Tack så mycket, nu har jag bara palmeproblemet kvar.
Citera
2012-02-23, 14:59
  #5
Medlem
svampdamps avatar
Men om man behöver en kran för att bygga en kran, hur kom den första kranen dit?
Citera
2012-02-23, 15:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Men om man behöver en kran för att bygga en kran, hur kom den första kranen dit?


Ja, jag inser att detta inte är riktigt glasklart än. Hur får man egentligen upp kranen så att den står upp?
Citera
2012-02-23, 15:21
  #7
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Men om man behöver en kran för att bygga en kran, hur kom den första kranen dit?

Mobilkran. Man bygger en liten kran med mobilkran. Sedan kan alla tornkranar bygga sig själva på höjden om de har en sådan anordning. En domkraft som sitter utanpå ramen som en jacka höjer det delade tornet och man hissar upp en ny sektion med med bommen och skjuter in den med en liten kranarm. Man monterar ner den på samma sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback