Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-28, 16:58
  #1
Avstängd
Hej!

Jag och ett antal andra personer utan vidare förkunskap varken inom ämnet arkitektur eller möblering, har fått i uppgift att ge förslag och ritningar till en grundskola som vill fixa om lite i deras bibliotek i och med att väldigt få elever besöker det.

Eftersom jag som sagt inte har några förkunskaper inom möblemang och arkitektur så efterfrågar jag tips på hur man kan möblera om och förändra.
Hoppas att ni inte tror att jag bara försöker snylta på er tid och är för lat för att fixa själv, vi är med i en liten tävling med några andra grupper som del av ett projekt och eftersom jag är väldigt intresserad av att vinna denna tävling så tar jag och min grupp tacksamt emot all tillgänglig hjälp.

Det finns tre rum och ett litet loft över det största rummet. Det minsta rummet är dock en liten "datorsal" utan datorer i och med att dessa stals för icke så länge sedan, och där finns det alltså stort utrymme för förändring i och med detta faktum. Det näst minsta rummet är ett "mediarum" där bokcirkel-böcker finnes att låna ut av svenska- och engelskalärare, emellertid kan även elever sitta i rummet och läsa.
Det stora rummet är det rummet där de allra flesta böcker finnes och där bibliotekarien sitter.

Tyvärr finns det ingen möjlighet för min grupp att mäta och studera rummen utan detta är bara grova och dåliga ögonmått:

Stort rum: ~50 kvm, rektangulärt, ungefär 5 x 10 meter kanske? Bokhyllor utstickandes från väggen på ena sidan, mitt emot sitter bibliotekarien bakom sitt alldeles för stora skrivbord. Plats för två datorer(som tyvärr äro stulna) mellan två av hyllorna. På väggen där hyllorna sticker ut ifrån finns fönster som bokhyllorna strategiskt nog är placerade mellan, och i ett av hörnen mittemot(på andra sidan ingången)finns en liten "läshörna". Vid denna finnes även olika tidningar placerade i tidningställ på väggen.

Datorrum: ~10 kvm, rektangulärt, ungefär 2,5 x 5 meter? Två sidor, den ena med ett långt bord på vilket det tidigare fanns tre iMacs, den andra med ett litet bord och en iMac(även den stulen) på detta. Jag kommer fråga en anställd ifall det kommer att inköpas nya datorer eller om rummet kommer användas till annat. Troligen kommer inga nya datorer beställas i och med att nya elever får egna datorer och således inte behöver fler på biblioteket.

Mediarum: ~20 kvm, rektangulärt, ungefär 4 x 5 meter? Här vet jag inte om det finns behov för ommöblering så detta bortser vi ifrån i nuläget.

Loft: ~25 kvm, rektangulärt, 2,5 x 10 meter? Här finns all studielitteratur och här sitter även den festliga IKT-pedagogen, Mac-talibanen och IT-ansvarige bakom sitt skrivbord.

Nämnas bör att bibliotekets väggar består av beige tegel, och att lokalen är väldigt fräsch och modern. Skolan är väldigt digitaliserad och använder sina datorer flitigt i sin undervisning. Den är kommunal och rankad som den fjärde bästa i sin kommun(enligt en gammal undersökning, skolan bör ligga ännu högre i nuläget som en konsekvens av den stora satsning på elever, datorer osv. som utövas).

Om ni behöver mer information(vilket ni förmodligen gör) så får ni efterfråga denna, jag tar som sagt tacksamt emot ALL form av hjälp som erbjuds!

MVH
Bollig Fyrkant
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback