Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-29, 23:51
  #1
Medlem
KeanoManus avatar
Är inte helt hundra på att detta är den korrekta forumsdelen men det är den som känns mest rätt.

Finns det någon sida på nätet där man kan titta på högupplösta bilder av olika städer? Ur ett gatuperspektiv eller "två våningar upp". Det vill säga inte ur ett fågelperspektiv. Gärna där det även finns städer i U-länder.

Jag tycker att det är väldigt intressant att se hur sättet att bygga och planera skiljer sig så mellan olika regioner i världen. Skulle även vara kul att se hur t.ex. förorter i södra Italien ser ut. Är de "Amerikanska" med småhus och breda små gator eller mer "Franska" med enorma höghus överallt?

Något som jag har lagt märke till på de få bilder jag har sett från U-länder är att de sällan har linjer ritade på sina gator. I Europa och Nordamerika har vi filer uppritade, det är något som de helt verkar skita i. Det ser väldigt ostrukturerat ut när en liten bil kommer åkandes och tar upp vad som i Europa hade varit två körfält.
Citera
2012-03-01, 00:32
  #2
Medlem
archeons avatar
skyscrapercity.com är ett forum med massvis med bilder på alla världens städer
Citera
2012-03-01, 00:32
  #3
Medlem
OFOTCNs avatar
Kolla hemsidan www.skyscrapercity.com. Lite klyddig sida, men leta runt på delen photography så hittar du nog en del, ett tips är att gå in på ländernas egna avdelningar där det finns en massa lokala subforum.

Edit: Amen vafan archeon...
Citera
2012-03-01, 00:39
  #4
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Kolla hemsidan www.skyscrapercity.com. Lite klyddig sida, men leta runt på delen photography så hittar du nog en del, ett tips är att gå in på ländernas egna avdelningar där det finns en massa lokala subforum.

Edit: Amen vafan archeon...

Hehehehe
Citera
2012-03-01, 00:52
  #5
Medlem
KeanoManus avatar
Tackar!
Jag kände till sidan sen tidigare men hade enbart rört mig i de delar som berörde skyskrapor och med tanke på dess namn så utgick jag från att det var allt som fanns att hitta.
Citera
2012-03-02, 03:34
  #6
Medlem
NorthSNKRs avatar
Jag använder Google Streetview (...visst känner du till det?) och tycker att det fungerar alldeles utmärkt för det ändamål som du beskriver. Upplösningen och bildkvalitén är mycket god undantaget vissa delar av USA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback