Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-15, 10:29
  #757
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungScrat
Tycker du lät lite som Anthony Kiedis i RHCP. Nice! Klart att du ska sjunga, öva på
Oj, det var första gången jag hörde det. Tack, det ska jag göra! :-)
Citera
2018-11-15, 09:21
  #758
Medlem
Jag har tagit en sånglektion och tanken är att fortsätta, men allt vi gjorde under timman var att värma upp rösten och munhålan genom olika övningar och sedan sjöng vi en sång, utan att jag fick någon egentlig feedback på själva sjungandet. Är det så sånglektioner går till? Är uppvärmningen av rösten en stor del av att förbättra sin sångröst?
Citera
2019-01-03, 10:10
  #759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag har tagit en sånglektion och tanken är att fortsätta, men allt vi gjorde under timman var att värma upp rösten och munhålan genom olika övningar och sedan sjöng vi en sång, utan att jag fick någon egentlig feedback på själva sjungandet. Är det så sånglektioner går till? Är uppvärmningen av rösten en stor del av att förbättra sin sångröst?

Ingen som kan besvara denna fråga? Jag tänkte att man skulle lära sig olika tekniker och hålla på. Inte bara värma upp rösten och sedan sjunga lite.
Citera
2019-01-15, 15:53
  #760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Ingen som kan besvara denna fråga? Jag tänkte att man skulle lära sig olika tekniker och hålla på. Inte bara värma upp rösten och sedan sjunga lite.


Jag tar sånglektioner. Vi värmer upp lite, kanske 5 min sen så sjunger jag min sång jag jobbar med vid sidan av. Efter det kommer det förslag på förbättringar och trix som kan göra sången mer dynamisk och intressant. Jag jobbar ofta med två olika sånger jag gillar att sjunga.
Citera
2019-01-22, 18:31
  #761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag har tagit en sånglektion och tanken är att fortsätta, men allt vi gjorde under timman var att värma upp rösten och munhålan genom olika övningar och sedan sjöng vi en sång, utan att jag fick någon egentlig feedback på själva sjungandet. Är det så sånglektioner går till? Är uppvärmningen av rösten en stor del av att förbättra sin sångröst?

Jobbar som sångpedagog.
Jag försöker alltid vara tydlig med vad syftet är när jag jobbar med en elev, och jag klargör alltid innan vad det är jag sysslar med. Jag är också alltid noga med att fråga om eleven har några specifika önskemål eller saker som hen vill lära sig.
När jag träffar en ny röst vill jag "utforska" den så mycket som möjligt. Jag kör mängder av övningar, testar massor av fraser från mängder av låtar och kör på i ett rasande tempo och ofta tar det en hel lektion att "gå igenom" rösten.
Efter det gör jag en liten "analys" och förklarar vad jag tycker att eleven behöver jobba med, sen "matchar" vi det mot vad eleven har för önskemål och jobbar sen vidare på nästa lektion utifrån det.
Ofta hinner jag då göra ett unikt övningsprogram för den eleven som hen kan jobba med hemma.

Det KAN vara så den här pedagogen tänkte, men det borde ju pedagogen i fråga varit tydlig med innan ni började.
Självklart måste man veta hur rösten hos eleven fungerar innan man börjar jobba. Ingen bilmekaniker skulle börja fixa eller åtgärda saker på en bil utan att gå igenom och kolla noga först.

Sen kan det också vara så att du gick till en pedagog som inte kan ett skit...
Citera
2019-07-11, 21:50
  #762
Medlem
Själv spelar jag en hel del olika instrument spelar även i band, men har aldrig känt att min sångröst varit något att ha. Kan hålla toner men funderar på att ta sånglektioner för skojs skull.
Så hur har det gått för er som skrivit i tråden här och känt likadant. Och sedan börjat ta lektioner. Har omgivningen uppskattat eran röst bättre efter det?


Finns det några andra sätt att lära sig sjunga på utan att ta lektioner? Finns det någon online kurs att rekommendera?
Citera
2019-07-24, 14:33
  #763
Avstängd
Jag försökte sjunga i åratal men jag la av eftersom jag inte kan sjunga. Har sjungit live med band och blivit utbuad och så. Ska försöka satsa på att sjunga mer death/black metal istället.

https://soundcloud.com/user-451133561
Citera
2019-10-23, 22:16
  #764
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Själv spelar jag en hel del olika instrument spelar även i band, men har aldrig känt att min sångröst varit något att ha. Kan hålla toner men funderar på att ta sånglektioner för skojs skull.
Så hur har det gått för er som skrivit i tråden här och känt likadant. Och sedan börjat ta lektioner. Har omgivningen uppskattat eran röst bättre efter det?


Finns det några andra sätt att lära sig sjunga på utan att ta lektioner? Finns det någon online kurs att rekommendera?

Sitter i samma sits. Har sjungit nu nästan dagligen i en månad och ser tydliga förbättringar. Så som jag har förstått det så kan alla träna upp sin röst till rätt hyfsade nivåer. Kolla song transformations på Youtube. Sjukt radikala förbättringar på några år. Så länge man övar konstant blir man bättre.

Jag använder uppvärmningstekniker på Youtube, ca en timme per dag och sen sjunger jag mina favoritlåtar. Funderar på att köpa Ken Tamplins lektioner, kostar ca 2000 spänn. Jag tror inte det är nödvändigt att ta så många IRL lektioner med tanke på allt utbud online. Kanske kan man ta ett par lektioner för att få hjälp med andning och magsupport

En grej jag upptäckte bara för nån vecka sen är vilken skillnad det gör när man verkligen vågar ta i ordentligt och hitta stödet i diafragman. Som ett kontrollerat skrik. Det har varit det svåraste för mig, det känns så onaturligt och så tänker man hela tiden på att nån kanske hör ens fula vrålande
Men när man vågar släppa taget så gör det stor skillnad. Trist för grannarna dock haha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback