Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-27, 01:44
  #301
Medlem
Att microdosera svamp eller lsd är överlägset för kreativet. Men att plugga in bara för att göra det. Mm koffein och möjligen nikotin.
Men vet ingen drog som förbättrar minnet.
Kanske sömn. Ta pauser och vila en stund.
Hjärnan processar saker när man sover.

Det är då information blir till kunskap.b
Citera
2023-07-27, 02:47
  #302
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PistaFerrari
Plugga är inte för alla.

Det är riktigt illa om man måste knarka för att orka.
Då är det dags att ta paus, eller ge upp.

Det blir som för idrottare när dom tar anabola för att vinna.
Ingen kommer ihåg en fuskare för annat än fusket.

Om inte kaffe, energidryck, eller koffeinpiller ifrån apotek hjälper tillräckligt.
Då är det dags att byta linje, jobb, eller sport. Så är det bara.

Amfetaminpundare är dom värsta människor jag mött.
Hala jävlar som börjar sno av polare saker även.
Riktigt äcklig drog förresten.

Vet att TS är gammalt, men det här går till alla

Håller med dig om att man helst inte skall ta droger, men hade inte sagt att man skall ge upp.
Sanningen är den att studierna har ett slut och det finns svaga studenter som klarat av svåra studier. Man man verkligen läser någon svårt kan det bli så att man får ta paus och sitta med litteraturen hemma en termin och sedan fortsätta. Att ta amfetamin behövs inte dock. De lättare receptfria lagliga drogerna funkar bra om ens det behövs. Det mesta handlar om framförhållning.
Lägg dig 21-22, motionera dagligen (rask promenad, kanske få upp flåset 2-3 ggr vecka), skaffa rutin. Du kommer få bäst resultat i klassen.

Edit, vissa kan bara plugga på natten verkar det som. Bäst är om man kan lyckas få in rutin att kunna plugga dagtid och sova på natten. Vissa studenter väljer tom att flytta ut på landet där det är helt tyst och inte kan pyssla med massa annat.
__________________
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2023-07-27 kl. 02:51.
Citera
2023-08-07, 02:33
  #303
Medlem
Överdrivet självförtroende vid tenta och tidsuppfattning på Elvanse/Attentin

Fråga till er som studerar högskola och börjat med Elvanse/Attentin på senare tid. Tar ni på tentadagen?
Känt av tidspress som ni inte känt av tidigare?

Märkt större skillnad mellan förväntning av resultat samt faktiskt resultat?

Har lite av ett problem då jag inte kan avgöra om det är min medicinering som är problemet här, eller Attentin som jag också tog på morgonen eller det faktum att jag drog en allnighter. Jag började på Elvanse 70mg varje dag i november samt fick även Attentin utskrivna för att ta vid behov på morgonen, något jag sällan gjort. Jag har bra betyg och brukar ha bra koll på vad för resultat jag kan förvänta mig under tentaskrivandet. Udda i detta fall var att jag var bombsäker på att jag klarade tentan med råge. Resultat 3 veckor senare visade på F och ända sedan dess har jag varit förbluffad hur det kunde hända då jag kände mig väldigt säker på frågorna, självförtroendet var på topp under skrivningen. Jag har även blandat ihop vissa frågor och gjort basala slarvfel. Aldrig varit så stor skillnad tidigare. Jag hamnade även i extrem tidsbrist mot slutet på tentan vilket jag aldrig tidigare har hamnat i, har vanligtvis skrivit färdig min tenta med åtminstone 20 min marginal. Nu hade jag en fjärdedel av tentan kvar när 1/10 av tiden var kvar och det kändes som att timmarna flög emellan blinkningarna.

Elvansen fungerar bra för att faktiskt få mig att studera i tid, men jag är rädd att den påverkar min tidsuppfattning och självförtroende kraftigt på ett negativt sätt, att jag svarar något jag tror är rätt utan att tveka på mitt svar, men som faktiskt är helt felaktigt. Antingen det eller så beror det på övermedicinering då jag tog en Attentin också på morgonen, i kombination med sömnbrist då var vaken hela natten. Utan medicinering hade jag nog inte kunnat hålla mig vaken ö.h.t.

Söker råd inför mina kommande tentor.
__________________
Senast redigerad av DerImperator 2023-08-07 kl. 03:18.
Citera
2023-08-07, 02:54
  #304
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Fråga till er som studerar högskola och börjat med Elvanse/Attentin på senare tid. Tar ni på tentadagen?
Känt av tidspress som ni inte känt av tidigare?

Märkt större skillnad mellan förväntning av resultat samt faktiskt resultat?

Har lite av ett problem då jag inte kan avgöra om det är min medicinering som är problemet här, eller Attentin som jag också tog på morgonen eller det faktum att jag drog en allnighter. Jag började på Elvanse 70mg varje dag i november samt fick även Attentin utskrivna för att ta vid behov på morgonen. Jag har bra betyg och brukar ha bra koll på vad för resultat jag kan förvänta mig under tentaskrivandet. Udda i detta fall var att jag var bombsäker på att jag klarade tentan med råge. Resultat 3 veckor senare visade på F och ända sedan dess har jag varit förbluffad hur det kunde hända då jag kände mig väldigt säker på frågorna, självförtroendet var på topp under skrivningen. Aldrig varit så stor skillnad tidigare. Jag hamnade även i extrem tidsbrist mot slutet på tentan vilket jag aldrig tidigare har hamnat i, har vanligtvis skrivit färdig min tenta med åtminstone 20 min marginal. Nu hade jag en fjärdedel av tentan kvar när 1/10 av tiden var kvar och det kändes som att timmarna flög emellan blinkningarna.

Elvansen fungerar bra för att faktiskt få mig att studera i tid, men jag är rädd att den påverkar min tidsuppfattning och självförtroende kraftigt på ett negativt sätt, att jag svarar något jag tror är rätt utan att tveka på mitt svar, men som faktiskt är helt felaktigt. Antingen det eller så beror det på övermedicinering då jag tog en Attentin också på morgonen, i kombination med sömnbrist då var vaken hela natten. Utan medicinering hade jag nog inte kunnat hålla mig vaken ö.h.t.

Söker råd inför mina kommande tentor.

Elvanse kan ha stor inverkan på självbehärskning och omdöme. Det verkar inte vara så för alla, men jag råkar ut för samma sak som du. Tiden flyger iväg och även om man är alert/metodisk så får man ett överdrivet självförtroende och känner inte samma tvekan eller ångest som man vanligtvis kan göra inför ett svårt beslut.

Jag råder dig att plugga hårt på elvansen men var noga med sömn och mat sen ta halv dos eller ingenting på själva tentadagen. Attentin + Elvanse gjorde dig antagligen hög och därför fick du oönskade bieffekter.
Citera
2023-08-07, 07:45
  #305
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Dygnandet kan lätt vara skurken här. En hjärna på sömnbrist fungerar inget vidare. Har många gånger lockats att knarka inför plugg men alltid låtit bli då plugget blir det sista jag är intresserad av när jag är påtänd.
Citera
2023-08-07, 07:53
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Fråga till er som studerar högskola och börjat med Elvanse/Attentin på senare tid. Tar ni på tentadagen?
Känt av tidspress som ni inte känt av tidigare?

Märkt större skillnad mellan förväntning av resultat samt faktiskt resultat?

Har du diagnos och medicinen på recept?

Elvanse är enligt mig en riktigt dålig medicin. Man blir ju helt tvärtjackad på ett dåligt vis. Ofta får folk på tok för hög dos utskrivet.

Attentin går det inte att "punda" på och den är både snabbverkande samt går ur relativt snabbt.

Sen beror det ju mycket på din/dina eventuella diagnos/diagnoser vad som händer.
Citera
2023-08-07, 08:41
  #307
Medlem
wes420s avatar
Nästan garanterat den vakna natten som spökade.
Mer svar än så är överflödigt.
Citera
2023-08-07, 09:33
  #308
Medlem
För mig fungerar det utmärkt att skriva tenta på elvanse/attentin. Men att skriva tenta utan sömn skulle jag aldrig få för mig. Sätter min ena testikel på att det var sömnen och inte drogerna som gjorde att det gick dåligt.
Citera
2023-08-07, 10:31
  #309
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det viktigaste inför en tenta är en god natts sömn och att inte plugga på kvällen innan utan bara läsa igenom sammanfattningen på dagen innan tentan. Kvällen innan tentan ska du vara fullt förberedd och vila dig.

Du har sannolikt inte pluggat i tid, suttit uppe på natten och försökt kompensera med stimulanter.
Du har gjort allt fel och därför gick tentan inte bra. Det finns ett uppenbart orsakssamband här.

Jag hade rekommenderat dig att lägga upp en plan för plugget inför nästa tenta.
Citera
2023-08-07, 10:39
  #310
Moderator
Morfar-52s avatar
"Överdrivet självförtroende vid tenta och tidsuppfattning på Elvanse/Attentin" infogad./mod
Citera
2024-03-01, 23:59
  #311
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Hp skrivs på lördagar…skall således läsas som kåseri? fun story annars 😅 tycker sj rödvin fungerar fint vid uppsatser/pm

Vad fan yrar du om? Jag har då skrivit på söndagar båda gångerna jag har gjort det i varje fall, kanske du skulle prövat lägga en snabb googling först nästa gång du känner dig hotad av att nån är bättre än dig och därför vill mästra denne (på datorn)
Citera
2024-03-02, 14:31
  #312
Medlem
mrdrutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det viktigaste inför en tenta är en god natts sömn och att inte plugga på kvällen innan utan bara läsa igenom sammanfattningen på dagen innan tentan. Kvällen innan tentan ska du vara fullt förberedd och vila dig.

Du har sannolikt inte pluggat i tid, suttit uppe på natten och försökt kompensera med stimulanter.
Du har gjort allt fel och därför gick tentan inte bra. Det finns ett uppenbart orsakssamband här.

Jag hade rekommenderat dig att lägga upp en plan för plugget inför nästa tenta.

Detta tål att upprepas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback