Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 08:09
  #19585
Medlem
Var/hur säljer jag en Rolex GMT master 2 116710LN från 2008 i begagnat men mer eller mindre perfekt skick pga knappt använd? Den har alla tillbehör, kvitto och papper iordning.

Vill helst inte blotta mig med en annons på exempelvis Blocket med namn av säkerhetsskäl. Hur brukar folk gå tillväga för att inte ta för stora risker?
Citera
2024-02-21, 11:53
  #19586
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binaryhashcode
Var/hur säljer jag en Rolex GMT master 2 116710LN från 2008 i begagnat men mer eller mindre perfekt skick pga knappt använd? Den har alla tillbehör, kvitto och papper iordning.

Vill helst inte blotta mig med en annons på exempelvis Blocket med namn av säkerhetsskäl. Hur brukar folk gå tillväga för att inte ta för stora risker?
Antigen sälja till handlare eller på entusiastforum tex klocksnack skulle jag säga.
Citera
2024-02-22, 00:04
  #19587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av binaryhashcode
Var/hur säljer jag en Rolex GMT master 2 116710LN från 2008 i begagnat men mer eller mindre perfekt skick pga knappt använd? Den har alla tillbehör, kvitto och papper iordning.

Vill helst inte blotta mig med en annons på exempelvis Blocket med namn av säkerhetsskäl. Hur brukar folk gå tillväga för att inte ta för stora risker?

Större seriöst auktionshus med renodlade klockauktioner mot internationell kundgrupp.

Klocksnack.se

Närmaste Rolex ÅF med CPO

Närmaste beg klockhandlare I lyxsegmentet. Tex Luxurywatches.se

Om du inte alls vill ha med ev köpare att göra ger förmodligen auktionshus mest I din ficka
Citera
2024-04-06, 21:05
  #19588
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binaryhashcode
Var/hur säljer jag en Rolex GMT master 2 116710LN från 2008 i begagnat men mer eller mindre perfekt skick pga knappt använd? Den har alla tillbehör, kvitto och papper iordning.

Vill helst inte blotta mig med en annons på exempelvis Blocket med namn av säkerhetsskäl. Hur brukar folk gå tillväga för att inte ta för stora risker?


chrono24

kostar ingenting om du inte säljer
dom tar 6% i avgift på priset .
Deras betaltjänst är mycket bra

jag har sålt flera klockor där
Citera
2024-04-13, 08:54
  #19589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
chrono24

kostar ingenting om du inte säljer
dom tar 6% i avgift på priset .
Deras betaltjänst är mycket bra

jag har sålt flera klockor där



Betalar men skatt ? (Över 66 666)
Citera
2024-04-13, 11:25
  #19590
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Betalar men skatt ? (Över 66 666)
Jag hade inte gjort det, men det är väl upp till ditt eget samvete. Rent formellt skall du skatta om vinsten av att sälja grejer är mer än 50.000 på ett år.
Citera
2024-04-13, 16:19
  #19591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Betalar men skatt ? (Över 66 666)

Varför skulle du betala skatt om du säljer för över 66666sek?
Oaktat att du fått lösöret gratis.
Citera
2024-04-14, 09:09
  #19592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Varför skulle du betala skatt om du säljer för över 66666sek?
Oaktat att du fått lösöret gratis.



Det brukade vara gränsen för att skattefritt sälja andrahand, loppis etc. Hörde det på Plånboken i P1 , men det kom även upp när jag googlade . (Jag orkade inte vara källkritisk, det har säkert ändrats )
Citera
2024-04-14, 10:51
  #19593
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Det brukade vara gränsen för att skattefritt sälja andrahand, loppis etc. Hörde det på Plånboken i P1 , men det kom även upp när jag googlade . (Jag orkade inte vara källkritisk, det har säkert ändrats )

Det är vinsten som beskattas, inte försäljningspriset.
Citera
2024-04-14, 14:34
  #19594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hairy-Gary
Det brukade vara gränsen för att skattefritt sälja andrahand, loppis etc. Hörde det på Plånboken i P1 , men det kom även upp när jag googlade . (Jag orkade inte vara källkritisk, det har säkert ändrats )

Det har aldrig varit "skattefritt" att sälja begagnade varor I vinstsyfte.
Var får du sådana dumheter ifrån?

Däremot är det korrekt att du får göra en vinst på 50000sek/kalenderår skattefritt vid försäljning av privat lösöre.
Och även en schablonmetod på anskaffningskostnad om sådan saknas.
Citera
Igår, 22:04
  #19595
Medlem
Styrkelyftares avatar
Jag funderar på att köpa en Oris Aquis (39,5 mm) men är inte helt säker på att det skulle vara ett bra köp med tanke på andrahandsvärdet.

Är det någon som äger en Oris och vill dela med sig av sina erfarenheter?

https://www.eriksonurhandel.se/oris/...395-svart.html
Citera
Igår, 23:17
  #19596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag funderar på att köpa en Oris Aquis (39,5 mm) men är inte helt säker på att det skulle vara ett bra köp med tanke på andrahandsvärdet.

Är det någon som äger en Oris och vill dela med sig av sina erfarenheter?

https://www.eriksonurhandel.se/oris/...395-svart.html

Ingen erfarenhet av Oris men om andrahandsvärdet är lågt och du gillar klockan så kan du kanske fundera på att köpa den begagnad? Vore ju i så fall lite av en win win. Du får en klocka du tycker om till ett bra pris och den lär väl inte falla så mycket i värde från andrahandsvärdet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback