Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-02, 18:51
  #3613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Barn som omhändertagits av soc blir ofta flyttade från det ena "familjehemmet" (nysvenska för fosterhem) ett antal gånger. Två små barn flyttades från utredningshem->jourhem1->jourhem2->familjehem->tillbaka till utredningdhem på lite drygt ett halvår. Anledningen till att de flyttades tillbaka till utredningshemmet var att pappan sent omsider gått med på att på placeras där med barnen, något hade tvärnekade när mamman åkte dit. Det ena barnet har aldrig sovit en natt hos sin far eftersom hon av familjerätt ansågs för liten.

De har bott mestadels hos sin mor, nu får de träffa henne varannan vecka.



Vad tror du de får för anknytning och vilka problem kan det ge senare i livet, tro? Soc har ingen som helst utbildning i barnpsykologi eller anknytningsforskning, tyvärr.


Är det så att detta som du skriver är relevant i denna familj?

Det är naturligtvis inte bra att flytta på barn flera gånger. Så är det. Ibland händer det ändå, och alternativen kan vara bättre än att bo hemma. Beroende på ålder så tar också barn mer eller mindre skada av flyttar.
2013-04-02, 18:59
  #3614
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Är det så att detta som du skriver är relevant i denna familj?

Det är naturligtvis inte bra att flytta på barn flera gånger. Så är det. Ibland händer det ändå, och alternativen kan vara bättre än att bo hemma. Beroende på ålder så tar också barn mer eller mindre skada av flyttar.

Om det är olämpligt att flytta runt ett litet barn är det väl lika olämpligt att flytta andra små barn? Jag ville mest belysa socialtjänstens vansinniga förfaranden i somliga fall, helt utan tanke på "anknytningsforskning", "BBIC" och "barnets pespektiv".

Men visst, det gällde inte just denna familj. Ursäkta att jag som ensam i denna tråd råkade slippa lite OT.

Och ja, naturligtvis är det absolut nödvändigt ibland, för tänk så hemskt om man faktiskt hjälpte familjer i stället för att bara splittra dem och tro att det löser något. Fattar ju vem som helst att det alltid är bättre för barn att skuffas runt som möbler än bo hos sina föräldrar.
__________________
Senast redigerad av Charmaine 2013-04-02 kl. 19:02.
2013-04-03, 09:31
  #3615
Medlem
likearollingstones avatar
Jag har läst igenom hela tråden och jag tycker verkligen att hela den här soppan är sorglig. Vad jag stör mig mest på är ändå hur familjen har valt att hantera denna situation. Jag kan förstå att det är svårt som tusan att kunna acceptera att ens barn blir tvångsomhändertaget, men att ni valt att hänga ut de ansvariga på socialtjänsten som ni gjort tycker jag är vidrigt. Som ex Minna.
Ska vi ha en socialtjänst i Sverige vars anställda är rädda dygnet runt p.ga personer som ni som försöker sabba deras liv när det enda de försöker göra är att sköta sina jobb? Det är förfärligt. Ni måste förstå att ni aldrig kommer att få tillbaka ert barn när ni betett er på det här viset.
Men vad vet jag, det kanske ni förstod från början eftersom ni var extremt defensiva redan från första dagen.
2013-04-03, 18:26
  #3616
Medlem
smidigasts avatar
Men nu blir du ju bara tramsig Bosse. Precis som vilken rättshaverist som helst så ta bort alla dessa personuppgifter du lägger ut. Ingen här är intresserad och du gör bara skada för dig själv och de du säger dig vilja skydda. Vad säger er nya advokat om din flashbackstrategi?
2013-04-03, 18:30
  #3617
Medlem
likearollingstones avatar
Hahaha jag orkar inte! Det heter defensiv när det handlar om att ni försöker försvara er. Ni är inte offensiva. Det är helt klart en tolkningsfråga rent språkligt men det är snarare du som har svårt med ordförståelse.
Hur som helst, visst har soc i Västerås begått flertalet misstag men ni kommer aldrig få ert barn tillbaka, det är väldigt uppenbart när ni hänger ut de anställa på soc på detta viset. Det måste ni förstå. Jag förstår inte heller vad ni menar när ni säger att ni är kapabla till i princip vad som helst. Menar ni att ni vill mörda Minna?
2013-04-03, 20:37
  #3618
Medlem
Har följt denna topic en stund,
vill bara säga att ibland suger socialen fett.
I den här frågan tror jag mer att socialen gjort ett beslut som grundar sig på deras syn mer än barnets bästa... Barnet led bevisligen inget och hade en god hälsa fysiskt som mentalt.
2013-04-03, 20:46
  #3619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Har följt denna topic en stund,
vill bara säga att ibland suger socialen fett.
I den här frågan tror jag mer att socialen gjort ett beslut som grundar sig på deras syn mer än barnets bästa... Barnet led bevisligen inget och hade en god hälsa fysiskt som mentalt.


Och på vad tänker du att detta grundas?
2013-04-05, 22:26
  #3620
Medlem
Sokkos avatar
Det brukar länkas friskt till insändare som svartmålar socialtjänsten här. Idag var det en nyhetsartikel om mt brott som, utifrån vad som har framkommit här, kan associeras till familjen.

Citat:
Försäkringskassan har polisanmält en kvinna från Västerås för bidragsbrott.
Enligt försäkringskassan har hon fått mer än 30000 kronor för mycket i underhållsstöd och bostadsbidrag utan att vara berättigad.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.203...sstanker-brott

Som bekant har familjen i fråga satt i system att bidragsfuska. Vårdbidraget är sannolikt preskriberat sedan länge, liksom delar av det fejkade "särboskapet". Det skulle kunna avse en period fram till att nivetvem blev myndig. Om det nu avser dessa flitiga kunder hos polisen.
2013-04-06, 23:32
  #3621
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Det brukar länkas friskt till insändare som svartmålar socialtjänsten här. Idag var det en nyhetsartikel om mt brott som, utifrån vad som har framkommit här, kan associeras till familjen.



Som bekant har familjen i fråga satt i system att bidragsfuska. Vårdbidraget är sannolikt preskriberat sedan länge, liksom delar av det fejkade "särboskapet". Det skulle kunna avse en period fram till att nivetvem blev myndig. Om det nu avser dessa flitiga kunder hos polisen.

Var i tråden står det att familjen fuskat med bostadsbidrag? Har de gjort det är det självklart åt h-e, liksom allt annat fusk med bidrag och ersättningar, men jag undrar hur du genast drar slutatsen att det handlar om denna familj? Jag vet att det stått om eventuellt fusk med vårdnadsbidrag, men även om familjen ägnat sig åt det är det inget bevis för att de "satt i system att bidragsfuska" som du skriver. Det är en rätt kraftig anklagelse, som jag verkligen hoppas att du har fog för när du kastar ur dig den så här!

Du har annars rätt i att det ofta länkas till artiklar som handlar om socialtjänsten på ett för dem negativt sätt, men det är ju mycket för att folk verkar leva i en bubbla där socialtjänsten alltid gör rätt, har någon fått sitt barn omhändertaget kan man inte tänka tanken att det kanske handlar om att soc gjort fel utan man drar genast slutsatsen att det är något fel på personen. "Ingen rök utan eld" har du väl sett ett antal gånger nu?

Jag tror verkligen inte att soc alltid gör fel, och jag har heller aldrig påstått det. Jag hoppas och tror att soc oftast gör rätt. Men man får inte rycka på axlarna åt de fel som begås, där barn utan goda anledningar slits från sina familjer, eller tvärtom; där barn lever i känslomässig och materiell misär utan att något görs.

Detta har jag sagt förr, och jag säger det igen: Det måste naturligtvis finnas ett verktyg för samhället att omhänderta barn vid behov, men jag tror inte att det sätt man arbetar på i dag är rätt. Det verkar som att det behövs en rejäl översyn över socialtjänstens sätt att arbeta.

Fast det hade ju inget med bidragsfusk att göra... Det var mer ett svar på det du skrev om att det länkas artiklar som är negativa mot socialtjänsten.
2013-04-10, 21:42
  #3622
Moderator
pewpews avatar
Låser vi tråden för kvällen.
/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback