Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-02-24, 23:53
  #49
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Kul!

Så...
Bergman kvar på tionde plats. John Ford tappar från plats 7 till 9 bland regissörerna medan hans skitfilm The Searchers ligger kvar som den nionde mest kritikerrosade filmen. Minsann.
Persona alltjämt kvar på plats 24. Man kanske borde ta och se den någon gång.

Skulle knappast kalla den skit. Filmen är en slags sammanfattning av hans stil och regissörspår under sin karriär. Tittarna man på argumenten från de som levt med filmen och utvecklat sina åsikter under alla år kan man förstå varför de sätter den så högt upp på listor. Jag såg den och gillade den, men kommer se om den då jag sett mer av John Ford, en regissör som resonerar starkt hos mig.
Citera
2014-02-25, 00:06
  #50
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Skulle knappast kalla den skit. Filmen är en slags sammanfattning av hans stil och regissörspår under sin karriär. Tittarna man på argumenten från de som levt med filmen och utvecklat sina åsikter under alla år kan man förstå varför de sätter den så högt upp på listor. Jag såg den och gillade den, men kommer se om den då jag sett mer av John Ford, en regissör som resonerar starkt hos mig.
Nej många tycker ju att den är fantastisk, med subtila historier inbäddade och så vidare. Jag tyckte bara att det var ett ointressant händelseförlopp berättad på ett ointressant sätt, med ärketönten John Wayne i spetsen. Jag ska också se om den en vacker dag, med lite mer gammal western i bagaget.

Det var den första Ford-film jag såg. Jag har sett två av hans westernfilmer efteråt som jag båda gillade. Kommer se lite mer western nu i mars har jag planerat.

Mina westernlistor med filmer jag sett och filmer jag vill se:
Amerikanska westernfilmer
Europeiska westernfilmer
__________________
Senast redigerad av roboman 2014-02-25 kl. 00:08.
Citera
2014-02-25, 00:13
  #51
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bufovalentin
2014 uppdateringen är nu klar!

http://www.theyshootpictures.com/gf1...l1000films.htm

Gud, så många trista, svart/vita tråkfilmer! Föredrar fan den lite mer mänskliga top 250-listan IMDB erbjuder..
Citera
2014-02-25, 00:30
  #52
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Gud, så många trista, svart/vita tråkfilmer! Föredrar fan den lite mer mänskliga top 250-listan IMDB erbjuder..
Med mästerverk som The Avengers, Star Trek (2009) och Harry Potter osv.
Citera
2014-02-25, 01:08
  #53
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Nej många tycker ju att den är fantastisk, med subtila historier inbäddade och så vidare. Jag tyckte bara att det var ett ointressant händelseförlopp berättad på ett ointressant sätt, med ärketönten John Wayne i spetsen. Jag ska också se om den en vacker dag, med lite mer gammal western i bagaget.

Det var den första Ford-film jag såg. Jag har sett två av hans westernfilmer efteråt som jag båda gillade. Kommer se lite mer western nu i mars har jag planerat.

Mina westernlistor med filmer jag sett och filmer jag vill se:
Amerikanska westernfilmer
Europeiska westernfilmer

Grapes of wrath samt Young Mr Lincoln är två av mina favoriter av John Ford, Henry Fonda presterar med full kraft och övertygelse, helst i Lincoln, som han lyckas fånga med fantastisk liknelse.

Såg att du hade Sierra Madres skatt på listan, ett ekonomiskt och visuellt slående verk, man kan se vart PTA fick sin inspiration ifrån när han gjorde There will be blood. Han spelade den filmen på TVn varje natt när han skulle sova under tiden han skrev filmen.

Du borde lägga till My Darling Clementine på listan om du inte har sett den, ännu en underbar och varmt mänsklig film från Ford.
Citera
2014-02-25, 16:07
  #54
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Med mästerverk som The Avengers, Star Trek (2009) och Harry Potter osv.

Jag tar dessa filmer framför Bergman, Kurosawa och "insert-random-gubbregissörs" filmer, utan tvekan!

Credit where credit is due, dock, så är det kul att många skräckfilmer finns på den där listan!
Citera
2014-02-25, 16:59
  #55
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Jag tar dessa filmer framför Bergman, Kurosawa och "insert-random-gubbregissörs" filmer, utan tvekan!

Credit where credit is due, dock, så är det kul att många skräckfilmer finns på den där listan!
Om jag inte är helt ute och cyklar så vill jag minnas att du skrivit att du inte sett en enda film av varken Kurosawa eller Bergman, men du tycker ändå att du är berättigad att döma deras filmer?
__________________
Senast redigerad av timoshenko 2014-02-25 kl. 17:01.
Citera
2014-02-25, 17:16
  #56
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Om jag inte är helt ute och cyklar så vill jag minnas att du skrivit att du inte sett en enda film av varken Kurosawa eller Bergman, men du tycker ändå att du är berättigad att döma deras filmer?

Jag föredrar underhållning framför djup, och jag tror att jag har rätt om jag dömer/klassar deras filmer som "icke-äta-snacks-till-filmer".

Säger inte att det är dåliga filmer på något sätt, dock.
Citera
2024-04-07, 03:35
  #57
Medlem
D_V_Ss avatar
Finns det andra listor än denna som också anses betrodda men som har mestadels andra filmer? Är så trött på alla dessa listor, det är nästan alltid samma filmer.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback