Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-14, 10:24
  #1
Medlem
Lilongwes avatar
Jag har alltså ingen erfarenhet alls av kajakpaddling, så jag undrar om det är lugnt eller inte att bege sig ut i skärgården med två andra oerfarna polare och paddla i några dagar.

Hur svårt eller lätt är det? Jag har sett att det finns nybörjarkurser, är det verkligen nödvändigt?
Citera
2012-08-14, 10:31
  #2
Medlem
barbasköns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Jag har alltså ingen erfarenhet alls av kajakpaddling, så jag undrar om det är lugnt eller inte att bege sig ut i skärgården med två andra oerfarna polare och paddla i några dagar.

Hur svårt eller lätt är det? Jag har sett att det finns nybörjarkurser, är det verkligen nödvändigt?

Med tanke på att erfarna landslagsroddare har drunknat vid roddtur i skärgården så tror jag inte att din idé är så smart.

Det svåra är inte att ta sig fram i en kanot, det klarar de flesta utan en nybörjarkurs. Det svåra är att hantera situationen ifall något händer.
Citera
2012-08-14, 10:36
  #3
Medlem
Lilongwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbaskön
Med tanke på att erfarna landslagsroddare har drunknat vid roddtur i skärgården så tror jag inte att din idé är så smart.

Det svåra är inte att ta sig fram i en kanot, det klarar de flesta utan en nybörjarkurs. Det svåra är att hantera situationen ifall något händer.

Det där med landslagsroddarna låter ju helt befängt...

Så på nybörjarkursen lär man sig hur man ska vända på kajaken om man tippar över?
Citera
2012-08-14, 10:46
  #4
Medlem
cdxz11s avatar
jag och två vänner åkte ut och hyrde kajaker ute på västkusten en dag, jag hade aldrig paddlat kajak innan men de gick fint ändå, ingen av oss välte när vi paddlade runt under dagen, hade någon vält hade de kanske blitt lite jobbigt men vi höll oss rätt nära land så hade väl bara vart att simma in till ngn strand me kajaken om de behövdes, verkar lite småjobbigt o komma i kajaken ute på öppet vatten.
Citera
2012-08-14, 10:52
  #5
Medlem
barbasköns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Det där med landslagsroddarna låter ju helt befängt...

Så på nybörjarkursen lär man sig hur man ska vända på kajaken om man tippar över?

Det stämmer. Roddarna var ute på träning och väldigt plötsligt blåste det upp till storm. Detta var i mitten av 90-talet. Tror att det var en eller två som drunknade.

Jag vet inte vad man lär sig på nybörjarkurs. Jag vet dock att naturen kan vara farlig och ju mer man vet, desto lättare kan man hantera problem som kan uppstå. Vid optimala förhållanden och utan tekniska missöden så tror jag att de flesta med normal vett och fysiska möjligheter utan problem skulle kunna paddla i skärgården, eller bestiga mindre berg, eller vandra i amazonas djungler.
Citera
2012-08-14, 10:53
  #6
Medlem
Lilongwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
jag och två vänner åkte ut och hyrde kajaker ute på västkusten en dag, jag hade aldrig paddlat kajak innan men de gick fint ändå, ingen av oss välte när vi paddlade runt under dagen, hade någon vält hade de kanske blitt lite jobbigt men vi höll oss rätt nära land så hade väl bara vart att simma in till ngn strand me kajaken om de behövdes, verkar lite småjobbigt o komma i kajaken ute på öppet vatten.

Men hur kan man drunkna då? Visst, av utmattning kanske om man inte kan ta sig in i kajaken på öppet vatten, men har man en flytväst så är det ju lugnt.

Jag föreställde mig att man på något sätt kan fastna i kajaken när man välter och på så sätt drunkna när man hänger upp och ner under ytan.
Citera
2012-08-14, 11:15
  #7
Medlem
Kungensbordells avatar
Låter betryggande att du inte ger dig ut på detta ensam. En bekants pappa hade planerat en kajaktur i flera år men han kom inte tillbaka från den resan, hade han haft folk med sig så hade han levt idag. Det handlar om denna kille för er som vill läsa något såhär på morgonkvisten.

Jag tycker inte att du ska tveka utan bara göra det, om det går fel för någon av er så kommer ni nog hitta på någon lösning ganska snabbt för att styra upp situationen, bara för att du är amatör så är du inte förståndshandikappad liksom.
Citera
2012-08-14, 12:02
  #8
Medlem
02-02-2012s avatar
Jag tror inte att det är så stor chans att man druknar i Skärgården så länge man inte drar ut till de öar som är längs bort. Jag paddlade kajak när det blåste upp till 'storm' och vad vi gjorde var helt enkelt att dra till närmaste ö och slog läger där över dagen/natten. Svårare är det inte. Ger man sig ut på havet är det en helt annan sak men jag tror inte att TS kommer dra sig så långt ut.

Så länge man har en kajak man snabbt kommer ur tror jag inte heller att man behöver vara rädd för att kantra. De har en liten öggla i kjolen (?) man drar i och då ramlar man nästan ur den om man ligger upp och ned i vattnet. Att vända är lätt när man fått in tekniken men det kan vara lite läskigt att sitta upp och ned i vattnet. Hyrkajaker är så stabila att man kan stå upp i dem så man behöver inte vara rädd för att slå runt under normala omständigheter.
Citera
2012-08-14, 12:14
  #9
Medlem
FBMinchias avatar
Kan vara bra att ha ett hum om sjövägsregler, navigation och allmänt sjövett också. Så ni inte råkar bli manglade av finlandsbåten bara för att ni inte visste att ni satt mitt i farleden, t.ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback