Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 17:11
  #601
Medlem
Skytten la väl handen på Palmes Axel?
Citera
2020-04-28, 17:19
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Frågan vad dom skall jämföra DNA mot? Skytten lämnade väl inget DNA?
Han kanske lade handen på O-Ps axel?
Citera
2020-04-28, 17:44
  #603
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery
Han kanske lade handen på O-Ps axel?

Det var fler än gärningsmannen som kom i kontakt med OP den kvällen.
Citera
2020-04-28, 17:49
  #604
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Skytten la väl handen på Palmes Axel?

Tror inte man kunde extrahera DNA från så lite på den tiden. Behövdes nog blod eller hårstrån.
Citera
2020-04-28, 17:53
  #605
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Frågan vad dom skall jämföra DNA mot? Skytten lämnade väl inget DNA?
Ja, bra tänkt...

Vet inte om de konstruerar en lösning eller vad de håller på med...
Citera
2020-04-28, 18:03
  #606
Medlem
DNA tekniken har ju gått väldigt mycket framåt.
Något väldigt tungt bevis måste de ju ha på S-E.
Citera
2020-04-28, 18:13
  #607
Medlem
Ända sen Thomas Peterssons publiceringar om Skandiamannen är jag väldigt inne på honom som skytt. Den här tidslinjen är också övertygande: https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Ska bli intressant att se vad åklagaren sitter på för spår. Tippar på mordvapnet med Stigs DNA.
__________________
Senast redigerad av loshadka 2020-04-28 kl. 18:16.
Citera
2020-04-28, 18:45
  #608
Medlem
Hur tog Skandiamannen självmord?
Citera
2020-04-28, 19:05
  #609
Medlem
TheTricksters avatar
Om SE:s DNA finns på mordvapnet och man har funnit mordvapnet så är ju saken ganska klar.
Citera
2020-04-28, 19:32
  #610
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Tror inte man kunde extrahera DNA från så lite på den tiden. Behövdes nog blod eller hårstrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, bra tänkt...

Vet inte om de konstruerar en lösning eller vad de håller på med...

DNA-tekniken på den tiden var ganska dålig så det är ju därför dom gjort flera DNA-tester genom åren eftersom tekniken gått framåt.
Citera
2020-04-28, 19:45
  #611
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loshadka
Ända sen Thomas Peterssons publiceringar om Skandiamannen är jag väldigt inne på honom som skytt. Den här tidslinjen är också övertygande: https://tunnelgatan.se/skyldig.htm

Ska bli intressant att se vad åklagaren sitter på för spår. Tippar på mordvapnet med Stigs DNA.

Sitter och tittar lite på https://tunnelgatan.se/slutsats.htm
Längre ner under "Polisens bild" så kan man läsa följande:
Citat:
Polisens tekniker med bl a Vincent Lange var på mordplatsen 01.10 - 01.55. Man tog ett antal foton kring mordplatsen. Jag förmodar, men är inte helt säker, på att dessa togs inom nämnt tidintervall.

På en av bilderna - nr 6 - ser man en polispiket. Framför den står fyra personer snyggt uppradade på två led. Två av personerna är vittnena CA och AE. Man kan därför förmoda att personerna som står där är vittnen som vill lämna uppgifter till polisen.

I den andra raden och närmast kameran står en man med rock och keps utan öronlappar. Han ser ut att vara i medelåldern. Personen bör också vara ett vittne. Men av alla mordplatsvittnen jag känner till så finns det bara en som ser ut så: Skandiamannen. Mannen på fotot är oerhört lik honom. Det är därför min tro att det verkligen är Skandiamannen som står där.

Varför är detta anmärkninsvärt? Låt oss först förmoda att fotot togs mellan 01.10 - 01.55. Då ska ju Skandiamannen vara hemma i Täby och sova. Varför står han nu vid en piket vid mordplatsen?

I tesen Skandiamannen skyldig kan man kanske tänka sig följande förklaring. Skandiamannen hade keps med öronlappar knäppta uppe på skulten. Efter mordet kommer han tillbaka till mordplatsen. Han får höra signalementet "keps med öronlappar" basuneras ut via radio. Han blir livrädd och lämnar platsen. Han tar taxi hem till Täby. Byter ut rock till en med lite grövre tyg, och byter ut keps med öronlappar till en utan öronlappar. Han tar bilen tillbaka till mordplatsen och ställer sig i kön. Men när han får se CA och AE blir han livrädd och lämnar återigen platsen. De kan ju känna igen honom.

I tesen Skandiamannen oskyldig kan jag inte se någon förklaring alls.

Det fetade tycker jag verkar rörigt och icke trovärdigt. Kan någon förklara hur han menar här. Skulle Skandiamannen ha åkt fram och tillbaka till mordplatsen flera gånger under kvällen?

Jag är en amatör på Palmemordet bara så ni vet.
Citera
2020-04-28, 19:49
  #612
Medlem
Hydraulikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbsk1992
Hur tog Skandiamannen självmord?
I Thomas Petterssons Den osannolika mördaren (sida 116) berättas att SE hittades död i sin säng med hörlurar på sig. Intill fanns "en tom whiskyflaska och tomma värktablettskartor, på vars förpackningar det tydligt varnades för riskerna med överdosering samt intagande av tabletterna tillsammans med alkohol".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback