Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-05, 11:45
  #193
Medlem
Holisistics avatar
Någon som vet var man kan lyssna på Pär Ström i radio 1? kan inte hitta på radio1:s hemsida.
Citera
2012-10-05, 13:03
  #194
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Någon som vet var man kan lyssna på Pär Ström i radio 1? kan inte hitta på radio1:s hemsida.

Kvotvåpet Shabbe blev kanske så upprörd när hennes världsbild rubbades, att hon glömde trycka in Rec-knappen på mixerbordet?
Citera
2012-10-05, 14:13
  #195
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankl
Vad anser du då? Finns det ingen diskriminering mot kvinnor i Sverige?

Jag kan inte komma på någon aktiv kvinnodiskriminering i Sverige idag. Kan du?
Citera
2012-10-05, 19:52
  #196
Medlem
Frankls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Jag kan inte komma på någon aktiv kvinnodiskriminering i Sverige idag. Kan du?
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
I den mån den förekommer så är den olaglig. T.ex. så fälldes Lantbruksuniversitet när de kvoterade in män till den kvinnodominerade veterinärutbildningen.

Mansdiskriminering däremot, är inte bara laglig, den är lagen.

Inte definitions vis diskriminering, men det går inte att blunda att kvinnor behandlas annorlunda, oftast i stor del sämre än män.

Förväntningarna som läggs på tjejer är ju väldigt beteende och utseende fixerat. Från personlig erfarenhet så har jag upplevt att i sociala sammanhang(alltså utanför klassrummet) att tjejer får mindre erkännande för sitt intellekt än killar, samtidigt när det kommer till utseende är det mer jämt. Det känns som med oss killar finns det ett större utrymme för hur man kan vara än det är för tjejer

Vad man kan försöka föreställa sig är hur det känns att få väldigt raka och ärligt talat oftast äckliga kommentarer. Att ropa efter tjejer eller på andra sätt att bete sig drägligt mot dem är ju klart mer socialt accepterat och vanligt.

Sammanfattningen är att lagligt kan jag inte säga mycket om hur det ser ut, men socialt och i real-livet(mitt ny myntade ord saxat från realpolitik) är det betydligt svårare att behandlas/accepteras som tjej, som man skulle vilja.
Citera
2012-10-05, 22:18
  #197
Medlem
Missingno.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankl
Inte definitions vis diskriminering, men det går inte att blunda att kvinnor behandlas annorlunda, oftast i stor del sämre än män.
Jag kan hålla med dig om att kvinnor(och män) behandlas olika, men att kvinnor i stor del skulle behandlas sämre än män tror jag är påhittat. Både män och kvinnor har sina för/nackdelar.

Kom gärna med exempel där kvinnor diskrimineras, för min lista där män diskrimineras är lång
Citera
2012-10-06, 10:17
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankl
[indent][left]Inte definitions vis diskriminering, men det går inte att blunda att kvinnor behandlas annorlunda, oftast i stor del sämre än män.
Jag påstår att kvinnor behandlas genrellt bättre än män. De får förtur framför män, får oftare förfrågningar om de behöver hjälp osv. De flesta män är mer eller mindre tränade på att hjälpa kvinnor, som oftast gärna utnyttjar detta.
Citera
2012-10-06, 23:19
  #199
Medlem
Frankls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missingno.
Jag kan hålla med dig om att kvinnor(och män) behandlas olika, men att kvinnor i stor del skulle behandlas sämre än män tror jag är påhittat. Både män och kvinnor har sina för/nackdelar.

Kom gärna med exempel där kvinnor diskrimineras, för min lista där män diskrimineras är lång

Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Jag påstår att kvinnor behandlas genrellt bättre än män. De får förtur framför män, får oftare förfrågningar om de behöver hjälp osv. De flesta män är mer eller mindre tränade på att hjälpa kvinnor, som oftast gärna utnyttjar detta.

Tack för era svar!

Missingo, utifrån min egen kunskap kan jag faktiskt inte för ögonblicket komma på någon laglig diskriminering av kvinnor. Det betyder ju inte att det inte finns några sådana men kanske för att eftersom jag inte kan komma på något är de inte några stora saker!


Men det du nämner CatoHectorian, om tex att killar är benägna att hjälpa tjejer är det nödvändigtvis till tjejers förmån? Ständiga förfrågningar är ju möjligen tröttsamt, sedan om man avisar förfrågan på ett oartig sätt(vilket jag iaf skulle göra om jag fick förfrågan hela jävla tiden) så får killen sårad stolthet och börjar prata skit om tjejen bland kompisar. Och hur påverkar det tjejers egna inlärningsförmågor när de får så mycket assistans? Ta en kille som behövt jobba för det mesta av sina kunskaper och en tjej som inte har det, vem har fått det bäst?


För att vara lite mer on topic, är det verkligen diskriminering när man(som med polisen) jobbar för att få in mer kvinnor i styrkan? Om man ser det så här, vad är bäst för polisen? Och för att svara på den frågan behöver man svara på > Vad är polisens uppdrag? Handlar det bara om att brotta ner knarklangare, spöa fotbollshuliganer och frita frihetsberövande människor(vet inte vad ordet 'gissla' har för plural)? För där har ju män ett övertag i fysisk styrka som är viktigare.

Men det är ju inte bara det jobbet handlar om. Det här är från Polisen.se
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.se
Polisens uppdrag är att minska brottsligheten och öka människors trygghet. Genom brottsförebyggande arbete ska polisen medverka till att färre brott begås. Fler brott ska också klaras upp.
http://www.polisen.se/Om-polisen/Uppdrag-och-mal/

Så en polisjobb handlar ju lika mycket om kommunikation som de tidigare nämnda sakerna. Saker kvinnliga poliser kan göra bra, kanske rentutav bättre än män(grov generalisering men oftast sant) är lugna ner berörda som är/varit med om en traumatisk incident. Kan vara ett bråk, en bilolycka, borttappande. Kan kommunicera lättare med kvinnor(har läst att ha kvinnor i styrkan gör det lättare att ta kontakt med den kvinnliga befolkningen i t.ex. Afghanistan). Man ska ju inte heller gå till överdrift hur mycket bättre manliga poliser är när det kommer till det mer fysiska ingripanden. De(kvinnor) får ju samma träning, så de kan samma psykologi som är involverad i att hantera situationer, har pistol, pepparsprej och batong, kan självförsvar.


Nu kanske jag är farligt nära off topic men kanske man inte ska se världen med diskriminerings glassögon utan i frihets glassögon? Kan ni med handen på hjärtat säga att kvinnor har samma möjligheter att bli behandlade som de vill bli, att utvecklas och välja hur de vill? Givetvis är ju mycket av oss mäns beteende mot kvinnor naturligt(eller något som har varit i århundraden) men betyder det att det är bra och att det inte kan ändras?

Kanske(mitt favorit ord) borde vi definiera om debatten. Istället för att jobba för att en grupp ska bli lika jämställd som en annan borde vi sträva efter att alla ska ha lika mycket frihet?


Tack å hej! / Frankl
Citera
2012-10-07, 02:48
  #200
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankl
Inte definitions vis diskriminering, men det går inte att blunda att kvinnor behandlas annorlunda, oftast i stor del sämre än män.

Jag är övertygad om att många behandlar kvinnor och män olika. Vi har trots allt våra biologiska olikheter. Jag är man och attraheras av kvinnor. Utan medicinska ingrepp kommer jag aldrig fullt ut kunna betrakta kvinnor och män på samma sätt.

Det finns säkert både för- och nackdelar med att vara kvinna och man, men frågan är hur du tycker att statsmakten ska råda bot på detta "problem"?

Citat:
Förväntningarna som läggs på tjejer är ju väldigt beteende och utseende fixerat. Från personlig erfarenhet så har jag upplevt att i sociala sammanhang(alltså utanför klassrummet) att tjejer får mindre erkännande för sitt intellekt än killar, samtidigt när det kommer till utseende är det mer jämt. Det känns som med oss killar finns det ett större utrymme för hur man kan vara än det är för tjejer

Jag kan inte hålla med, men om vi tänker oss att det är på det viset, vad tycker du statsmakten ska göra åt detta?

Citat:
Vad man kan försöka föreställa sig är hur det känns att få väldigt raka och ärligt talat oftast äckliga kommentarer. Att ropa efter tjejer eller på andra sätt att bete sig drägligt mot dem är ju klart mer socialt accepterat och vanligt.

Vad tycker du statsmakten ska göra åt personer som inte kan uppföra sig anständigt, som statsmakten inte redan idag har gjort med befintliga lagar?

Citat:
Sammanfattningen är att lagligt kan jag inte säga mycket om hur det ser ut, men socialt och i real-livet(mitt ny myntade ord saxat från realpolitik) är det betydligt svårare att behandlas/accepteras som tjej, som man skulle vilja.

Eftersom du inte underbygger detta med något annat än egna, ej verifierbara anekdoter, skulle jag kunna svara med samma mynt: Nej, jag tycker tvärtom. Sånt subjektivt tyckande leder ingenvart, och är snarare ett filosofiskt ämne. Jag ser inte hur det skulle kunna vara bidragande till en diskussion som handlar om jämställdhet ur politiskt perspektiv.
__________________
Senast redigerad av Rovdjurskossan 2012-10-07 kl. 02:50.
Citera
2012-10-07, 09:49
  #201
Medlem
Frankls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Jag är övertygad om att många behandlar kvinnor och män olika. Vi har trots allt våra biologiska olikheter. Jag är man och attraheras av kvinnor. Utan medicinska ingrepp kommer jag aldrig fullt ut kunna betrakta kvinnor och män på samma sätt.

Det finns säkert både för- och nackdelar med att vara kvinna och man, men frågan är hur du tycker att statsmakten ska råda bot på detta "problem"?



Jag kan inte hålla med, men om vi tänker oss att det är på det viset, vad tycker du statsmakten ska göra åt detta?



Vad tycker du statsmakten ska göra åt personer som inte kan uppföra sig anständigt, som statsmakten inte redan idag har gjort med befintliga lagar?



Eftersom du inte underbygger detta med något annat än egna, ej verifierbara anekdoter, skulle jag kunna svara med samma mynt: Nej, jag tycker tvärtom. Sånt subjektivt tyckande leder ingenvart, och är snarare ett filosofiskt ämne. Jag ser inte hur det skulle kunna vara bidragande till en diskussion som handlar om jämställdhet ur politiskt perspektiv.

Tack för ditt svar!

Hmm, det är några bra poänger du har, särskilt frågan '' vad tycker du att statsmakten ska göra... ''

Jag återkommer med mitt svar senare. Har lite tänkande att göra nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback