Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-21, 23:03
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
samt att GBG har en hel del områden som får räknas som någonstans mellan innerstad och förstad - något som Malmö saknar (där är det stendött utanför innerstan). Så ja, ser man till områden där "något händer" är det området betydligt större i GBG än i Malmö. Man ser man enbart till utpräglad innerstad (sammanhållen kvartersstad, helst med butik/bar/café i bottenvåningen) är skillnaden inte stor.


Jo men visst, för Limhamn, hyllie, Kirsebergstaden är helt döda. Sen är ju förvisso malmö kommun mindre än 1mil i diameter men vi har ju te.x Lund 10min bort med pågatåget och Lomma cyklar jag till på 30min. Malmö har ju andra städer som förorter, trelleborg, landskrona, eslöv, lund etc. är ju kvarterstäder i sin egen rätt med under 30min resväg till malmö kollektivt, vad har Göteborg? Borås 1 timme bort? Trollhättan? Helsingborg är ju fan närmre malmö en dessa städer.
Citera
2015-02-22, 21:53
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeM57
Jo men visst, för Limhamn, hyllie, Kirsebergstaden är helt döda. Sen är ju förvisso malmö kommun mindre än 1mil i diameter men vi har ju te.x Lund 10min bort med pågatåget och Lomma cyklar jag till på 30min. Malmö har ju andra städer som förorter, trelleborg, landskrona, eslöv, lund etc. är ju kvarterstäder i sin egen rätt med under 30min resväg till malmö kollektivt, vad har Göteborg? Borås 1 timme bort? Trollhättan? Helsingborg är ju fan närmre malmö en dessa städer.

DeM57, Mölndal och Partille är helt sammanvuxna med Göteborg, du märker inte när du passerar kommungränserna, 640000 invånare ihop. Sen om man ska räkna trelleborg, eslöv, landskrona så kontrar jag med kungsbacka, kungälv och alingsås som alla 3 har rätt mysiga gamla stadskärnor. Kungsbacka har dessutom nästan 80000 invånare och är nästan sammanvuxet med Mölndal, det fattas några kilometer mellan Anneberg och Lindome. Och som sagt, Mölndal är helt sammanvuxet med Göteborg. Kanske du trollar eller så har du kanske bara dålig koll? Sen så är nog Borås och nästan Trollhättan på samma avstånd till GBG som H-borg är till Malmö. Skillnaden är att Helsingborg nästan likagärna kan säga att Malmö är en del av Helsingborg, dom båda städerna är mycket mer jämbördiga än vad någon stad i västsverige är till Göteborg.
Citera
2015-02-23, 10:37
  #243
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
KBH och Malmö ser ut som europeiska städer i allmänhet. Det är Sthlm och GBG som sticker ut med sina små innerstäder och utspridda förstadsarkipelager. Så ur ett europeiskt perspektiv känns Malmö varken större eller mindre än det är.

Det är sant. Särskilt Stockholm sticker ut, tycker jag. Vilket nog är mycket tack vare Stockholmsutställningen 1930. Så mycket stilren nordisk "funkis" som det finns i Stockholm finns det nog inte i närheten av i hela "norra Europa". I och med utställningen blev denna modernism en slags riktlinje i Sverige, men jag tycker egentligen bara att det var Stockholm som fullt ut levde upp till de nya idealen. Visst, Göteborg har sitt Johanneberg t ex, men i övrigt då? Vad gäller utspridda förorter ser jag dessa på gott och på ont. Å ena sidan kan det se rätt läckert ut med ett gäng färgglada "klossar" lite här och var ute i "bushen", men jag föredrar nog ändå en mer samlad stad som åtminstone inte avståndsmässigt alienerar delar av sin befolkning.
Citera
2015-03-18, 14:38
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Det är sant. Särskilt Stockholm sticker ut, tycker jag. Vilket nog är mycket tack vare Stockholmsutställningen 1930. Så mycket stilren nordisk "funkis" som det finns i Stockholm finns det nog inte i närheten av i hela "norra Europa". I och med utställningen blev denna modernism en slags riktlinje i Sverige, men jag tycker egentligen bara att det var Stockholm som fullt ut levde upp till de nya idealen. Visst, Göteborg har sitt Johanneberg t ex, men i övrigt då? Vad gäller utspridda förorter ser jag dessa på gott och på ont. Å ena sidan kan det se rätt läckert ut med ett gäng färgglada "klossar" lite här och var ute i "bushen", men jag föredrar nog ändå en mer samlad stad som åtminstone inte avståndsmässigt alienerar delar av sin befolkning.

Den funktionalistiska/modernistiska planeringen har tyvärr inte varit till gagn för stadslivet i Stockholm. Tvärtom! Bor man i olika förorter är det absolut vanligast att man stämmer träff i (inner)stan. Det är mestadels där saker och ting händer. Ska man jämföra med Köpenhamn blir iof livet i själva kvartersstaden därmed mer hektiskt och koncentrerat i Stockholm. Men jag hade absolut föredragit en större kvartersstad.

Det handlar inte så mycket om arkitekturen i sig utan om att man separerade olika funktioner och folk ifrån varandra. Hade Stockholm uteslutande planerats som en sammanhållen kvartersstad hade den idag nästan motsvarat Paris innerstad och varit större än Manhattan.
Citera
2015-03-18, 15:40
  #245
Medlem
Nallen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 77Erik77
Den funktionalistiska/modernistiska planeringen har tyvärr inte varit till gagn för stadslivet i Stockholm. Tvärtom! Bor man i olika förorter är det absolut vanligast att man stämmer träff i (inner)stan. Det är mestadels där saker och ting händer. Ska man jämföra med Köpenhamn blir iof livet i själva kvartersstaden därmed mer hektiskt och koncentrerat i Stockholm. Men jag hade absolut föredragit en större kvartersstad.

Det handlar inte så mycket om arkitekturen i sig utan om att man separerade olika funktioner och folk ifrån varandra. Hade Stockholm uteslutande planerats som en sammanhållen kvartersstad hade den idag nästan motsvarat Paris innerstad och varit större än Manhattan.

Ibland, eller ofta, är det så att jag snöar in helt på den modernistiska arkitekturen i Stockholm. Fast tråden kanske egentligen handlar om något annat. Vad gäller kvartersstaden är det ju i alla fall saker på gång med Nordvästra Kungsholmen och Norra Djurgårdsstaden. Dessa lär nog vara de sista stora utbyggnaderna av innerstaden. Annars fungerar väl, som bekant, allt vatten som barriärer mellan innerstaden och förorterna i väster, söder och öster. På gott och ont. Den "problematiken" finns ju inte i t ex Köpenhamn. Däremot har jag alltid uppfattat t ex transportsträckan mellan Vasastaden och Solna Centrum (norrut) som rätt onödig och värdelös. Här borde stadsområdet kunna förtätas betydligt, men där är i alla fall en del grejer på gång i och med Hagastaden vilket är på tiden.
Citera
2015-03-20, 14:55
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 77Erik77
Den funktionalistiska/modernistiska planeringen har tyvärr inte varit till gagn för stadslivet i Stockholm. Tvärtom! Bor man i olika förorter är det absolut vanligast att man stämmer träff i (inner)stan. Det är mestadels där saker och ting händer. Ska man jämföra med Köpenhamn blir iof livet i själva kvartersstaden därmed mer hektiskt och koncentrerat i Stockholm. Men jag hade absolut föredragit en större kvartersstad.

Det handlar inte så mycket om arkitekturen i sig utan om att man separerade olika funktioner och folk ifrån varandra. Hade Stockholm uteslutande planerats som en sammanhållen kvartersstad hade den idag nästan motsvarat Paris innerstad och varit större än Manhattan.

Ja det handlar väl om funktionssepareringen och den ofta låga tätheten. Det blir då färre intressanta funktioner i närheten av där folk bor och även mindre sannolikt att de man känner bor inom gång- eller cykelavstånd. Det blir också ett mindre resande på tvären, även om Tvärbanan visat sig fylla en viktig funktion. Någon särskilt stor rapid-transit-linje är den dock inte, om man ser till kapaciteten och antalet resenärer.
Citera
2015-03-20, 15:26
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Ska kanske påpeka rent allmänt att en sak som KBH är bra på när det gäller storstadskänsla är att bygga stråk ut från innerstaden. Även en bit ut där den egentliga kvartersbebyggelsen har slutat är det ofta så att man har en huvudgata med mer stadsmässig bebyggelse och verksamheter i bottenplan. Bakom denna ligger ofta ren förstadsbebyggelse. Ta en titt på förstäder som Brönshöj eller Hellerup så blir det tydligt hur urbant det kan kännas - trots att man egentligen är ute bland villor och radhus. Ffa Hellerups "centrum" känns som man är inne i vilken stad som helst. Detta är absolut inget som är unikt för KBH, utan det är vanligt i många europeiska städer. Men Sthlm och GBG är dåliga på det.

Det är konstigt att sådana stråk är så pass ovanliga i utkanterna av städer i Sverige. Dvs hopbyggda hyreshus med butiker i gatuplan utmed infartsvägarna, och villabebyggelse utmed tvärgatorna. I några fall tycks de ha haft en sådan funktion förr, men trafiken har fått ta över och/eller att bostäder ersatts med företagslokaler och parkeringsplatser.
Citera
2015-04-01, 21:34
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Ibland, eller ofta, är det så att jag snöar in helt på den modernistiska arkitekturen i Stockholm. Fast tråden kanske egentligen handlar om något annat.

Nja fast modernistisk planering har lett till att Stockholm till viss del förlorat en del av den urbana potentialen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Vad gäller kvartersstaden är det ju i alla fall saker på gång med Nordvästra Kungsholmen och Norra Djurgårdsstaden. Dessa lär nog vara de sista stora utbyggnaderna av innerstaden.

Nu finns det ju planer på utbyggnad av Årstafältet och tillsammans med Årstastråket och Söderstaden kommer detta i stort sett sitta samman med resten av innerstaden. Sedan finns det planer på utbyggnad av Södertäljevägen och Hägerstensvägen så att Midsommarkransen och Aspudden i praktiken hamnar i innerstaden. Därutöver har vi Hagastaden. Ibland talas det om att bygga på Pampas. Nej Stockholms innerstad är knappast färdigutbyggd

Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Annars fungerar väl, som bekant, allt vatten som barriärer mellan innerstaden och förorterna i väster, söder och öster. På gott och ont. Den "problematiken" finns ju inte i t ex Köpenhamn. Däremot har jag alltid uppfattat t ex transportsträckan mellan Vasastaden och Solna Centrum (norrut) som rätt onödig och värdelös. Här borde stadsområdet kunna förtätas betydligt, men där är i alla fall en del grejer på gång i och med Hagastaden vilket är på tiden.

Precis och detta är på G. Den framtida tunnelbanelinjen planeras få en "spökstation" vid Hagalunds industriområde så där kan man tänka sig en framtida utbyggnad. Planer finns dessutom på urbanisering och förtätning vid Hagalund, vilket då kan innebära att även Råsunda och Sundbyberg sömlöst hamnar i samma kvartersstad som Vasastaden.

Vad som skulle behövs IMO är mer kvartersintegrering vid Västraskogen/Huvudsta samt Huvudstafältet. Problemet är att Solna kommun avvaktar i tron att en motorväg genom området skulle lösa många av transportproblemen.
Citera
2015-04-01, 21:47
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkvitter
Ja det handlar väl om funktionssepareringen och den ofta låga tätheten. Det blir då färre intressanta funktioner i närheten av där folk bor och även mindre sannolikt att de man känner bor inom gång- eller cykelavstånd. Det blir också ett mindre resande på tvären, även om Tvärbanan visat sig fylla en viktig funktion. Någon särskilt stor rapid-transit-linje är den dock inte, om man ser till kapaciteten och antalet resenärer.

Tvärbanan är intressant och har absolut gett uppsving åt stadsdelar som Gröndal och Liljeholmen. Innan den byggdes var man rädd att underlag skulle saknas. Nu är dess kapacitet i minsta laget och vagnarna överfulla. Dock borde att ganska enkelt öka kapaciteten med 50% genom att haka på längre vagnar. Kräver dock ett par ombyggnader av stationerna. Man utnyttjar inte spårens möjliga turtäthet. Det kan nämnas att ett tvärbanetåg tar fler resenärer än ett tunnelbanetåg i Köpenhamn. Men där är turtätheten mycket högre.
Citera
2015-04-02, 20:30
  #250
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallen21
Ibland, eller ofta, är det så att jag snöar in helt på den modernistiska arkitekturen i Stockholm. Fast tråden kanske egentligen handlar om något annat. Vad gäller kvartersstaden är det ju i alla fall saker på gång med Nordvästra Kungsholmen och Norra Djurgårdsstaden. Dessa lär nog vara de sista stora utbyggnaderna av innerstaden. Annars fungerar väl, som bekant, allt vatten som barriärer mellan innerstaden och förorterna i väster, söder och öster. På gott och ont. Den "problematiken" finns ju inte i t ex Köpenhamn. Däremot har jag alltid uppfattat t ex transportsträckan mellan Vasastaden och Solna Centrum (norrut) som rätt onödig och värdelös. Här borde stadsområdet kunna förtätas betydligt, men där är i alla fall en del grejer på gång i och med Hagastaden vilket är på tiden.
Vi kommer nog även att få se en boom på Sicklahalvön när tunnelbanan börjar dras ditåt. Även Liljeholmen och områdena däromkring utvecklas ju kraftigt nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback