Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-01, 17:51
  #1
Medlem
Hej!
Har en ring som jag har ägt väldigt länge och något säger mej att den har nån form utav historia.
Jag är väldigt nyfiken men har inte lyckats få fram någon info,
skulle vara extremt tacksam för lite hjälp utav någon kunnig person inom ämnet.
Lite svårt att tyda stämplarna.
Det jag ser är 925,
Finns även två stycken bokstäver.
Skulle kunna vara WS
Det är en svart sten med vita små stenar runt om det har någon betydelse för ringens bakrund.
Tack alla vänliga själar!
Citera
2012-12-01, 17:59
  #2
Medlem
925 betyder att det är 92.5% rent silver. Det andra vet jag inte. Men jag kan ju googla det åt dig också, om du nu är så lat

Edit: white sappire kanske? Har du någon sten på ringen? Nu orkar jag inte leta mer. Men googla på engelska, så ska du nog finna svaret.
__________________
Senast redigerad av Shamas 2012-12-01 kl. 18:04.
Citera
2012-12-01, 18:04
  #3
Medlem
Hade ju inte ställt frågan om jag inte hade försökt googla innan..
Men hittar inget.. Kanske bara jag som är snurrig.. Därför hoppades jag på ett bra svar här
Citera
2012-12-01, 18:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.lindh
Hade ju inte ställt frågan om jag inte hade försökt googla innan..
Men hittar inget.. Kanske bara jag som är snurrig.. Därför hoppades jag på ett bra svar här

Var ju bara att söka på 925 ring ju Men har du en vit sten på din ring då?
Citera
2012-12-01, 18:06
  #5
Medlem
En ganska stor svart sten å 12 mindre vita..
Inte så bra på engelska.. Men tack så hjärtligt för försöket!
Citera
2012-12-01, 18:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.lindh
En ganska stor svart sten å 12 mindre vita..
Inte så bra på engelska.. Men tack så hjärtligt för försöket!

Då är det nog vit sapphire ska du se. Men kolla lite på google.

https://www.google.se/#hl=sv&safe=of...w=1366&bih=596
Citera
2012-12-01, 18:17
  #7
Medlem
Ska checka... Tack!
Citera
2012-12-01, 19:19
  #8
Medlem
MICR0SOFTs avatar
En bild på ringen skulle inte vara en dålig idé
Citera
2012-12-01, 19:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MICR0SOFT
En bild på ringen skulle inte vara en dålig idé

Tänkte också föreslå det Lägg upp en bild, så vi får se på den fina ringen
Citera
2012-12-06, 00:04
  #10
Medlem
Emmelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.lindh
Hej!
Har en ring som jag har ägt väldigt länge och något säger mej att den har nån form utav historia.
Jag är väldigt nyfiken men har inte lyckats få fram någon info,
skulle vara extremt tacksam för lite hjälp utav någon kunnig person inom ämnet.
Lite svårt att tyda stämplarna.
Det jag ser är 925,
Finns även två stycken bokstäver.
Skulle kunna vara WS
Det är en svart sten med vita små stenar runt om det har någon betydelse för ringens bakrund.
Tack alla vänliga själar!

Har du någon vetskap om Din ring är värdefull och ålderstigen?

925 betyder som redan konstaterat att ringen är tillverkad av sterlingsilver.
WS kan vara en mästarstämpel. Det skulle vid så fall antyda att det är guld- och silversmeden Wilhelm Sandberg (verksam 1864-1905) som framställt den.

Närmare svar kan inte ges, såvida Du inte kan bidra med någon mer information angående ortsmärke, årsstämpling eller dylikt.

”Så här läser du stämplingen”
http://silverklubben.se/laserstamplar.html
Citera
2012-12-09, 04:17
  #11
Medlem
925 betyder som sagt att ringen är gjord av 92,5% silver, även kallat Sterling silver. Vilket är det vanligaste halten i moderna silversmycken.

WS, betyder inte Vit Safir som någon skriver här ovan. En sådan stämpling har jag aldrig sett. Ibland graverar man kvalitén på diamanter men det är bara om de är stora och att WS skulle stå för vit safir är uteslutet.

Användaren över gör ett försök o knyter ringen till en svensk mästarstämpel. Men han gör en del missar. För det första finns det inga svenska kontrollstämplar och det skulle det funnits om den var gjord här. Det finns heller inte en chans att en svensk silversmed vid sekelskiftet stämplade en silverring med 925.

Men han har dock rätt i att WS står för tillverkaren. Vem detta är har jag dock ingen chans att säga då det är för lite info och det är mycket jobb at spåra en tillverkare, men den är med största sannolikhet inte tillverkad i Sverige. Det är med all största sannolikhet en massproducerad ring utan större ekonomiskt värde. Men givetvis kan den vara fin likväl!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback