Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 14:54
  #6649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tråden ligger i filosofi. Bevis blir då underordnat och ytterst ointressant..

Du får skapa dig din egen föreställning.

Du kan inte mycket om filosofi förstår jag om du tror det handlar om fria fantasier bara.
Citera
Igår, 01:37
  #6650
Medlem
a-mortals avatar
Döden är ofattbar. Ignoreras allt för ofta. Känns overkligt. Ena dagen är man här, nästa dag har man slutat existera, för evigt.
Citera
Igår, 13:09
  #6651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Döden är ofattbar. Ignoreras allt för ofta. Känns overkligt. Ena dagen är man här, nästa dag har man slutat existera, för evigt.

Ja tanken är svindlande, den får liksom inte grepp. Man vet inte fullt vad som pågår medans det pågår. Därefter skall det obegripliga bara vara borta och glömt, som det aldrig hände. Och detta kan ske som du säger vilken dag som helst. I ljuset av detta blir livet verkligen genomabsurt.
Citera
Igår, 13:52
  #6652
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Kroppen dör men bara Gud kan förgöra själen.
Citera
Igår, 18:50
  #6653
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja tanken är svindlande, den får liksom inte grepp. Man vet inte fullt vad som pågår medans det pågår. Därefter skall det obegripliga bara vara borta och glömt, som det aldrig hände. Och detta kan ske som du säger vilken dag som helst. I ljuset av detta blir livet verkligen genomabsurt.
Jag är ett lik, ett som inte slutat andas bara.

Jag är tacksam för samhället vi bor i i alla fall, det känns bra att ha tillgång till massa information.
Men det känns dock som jag bara repeterar tankar miljontals andra haft redan.

Inget nytt under solen.
Döden är en naturlag.
Den som föds kommer förr eller senare att dö.

Jag vill slippa dö, löjligt.
Citera
Igår, 18:50
  #6654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Kroppen dör men bara Gud kan förgöra själen.

Hur vet du det? Har du läst det i en bok?
__________________
Senast redigerad av Tandan Igår kl. 18:57.
Citera
Igår, 19:04
  #6655
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hur vet du det? Har du läst det i en bok?
Ja precis, studier av evangelierna har övertygat mig om att det är så. Dessutom finns många nära-döden-upplevelser som talar för det. Jag har själv haft ett plötsligt blodtrycksfall i hjärnan som bekräftar den vanligaste första delen av NDU: hur man (medvetandet) sugs in i en mörk och obehaglig tunnel sedan man förlorat synförmågan och fått kraftigt förstärkt hörsel.
Citera
Igår, 19:10
  #6656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja precis, studier av evangelierna har övertygat mig om att det är så. Dessutom finns många nära-döden-upplevelser som talar för det. Jag har själv haft ett plötsligt blodtrycksfall i hjärnan som bekräftar den vanligaste första delen av NDU: hur man (medvetandet) sugs in i en mörk och obehaglig tunnel sedan man förlorat synförmågan och fått kraftigt förstärkt hörsel.

Fast vi har ju gått igenom det, det finns ju inga bevis för att NDEs är utanför hjärnan. Och din bok har inget bevisvärde alls här. Du är för söt. Det finns inget någonsin som kan få dig att ifrågasätta din tro tydligen.
Citera
Igår, 19:46
  #6657
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Fast vi har ju gått igenom det, det finns ju inga bevis för att NDEs är utanför hjärnan. Och din bok har inget bevisvärde alls här. Du är för söt. Det finns inget någonsin som kan få dig att ifrågasätta din tro tydligen.
Du är inte så duktig som du tror, försök att bevisa att du inte fortsätter att finnas till sedan kroppen har slutat att fungera!
Citera
Igår, 19:50
  #6658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är inte så duktig som du tror, försök att bevisa att du inte fortsätter att finnas till sedan kroppen har slutat att fungera!

Hahaha du e för go. Försök att bevisa att det INTE finns en tekanna som snurrar runt Jupiter!

Nej, vi kan inte veta till hundra såklart, men eftersom man ständigt misslyckas med att bevisa OBEs och att 80-90% inte upplever något vid klinisk död så är det mest sannolikt definitivt att hjärnan är producenten av medvetandet.
Citera
Igår, 19:54
  #6659
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är inte så duktig som du tror, försök att bevisa att du inte fortsätter att finnas till sedan kroppen har slutat att fungera!

Bevisbördan ligger inte på honom. Vetenskapligt finns det givetvis inget "övernaturligt".
Citera
Igår, 19:55
  #6660
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hahaha du e för go. Försök att bevisa att det INTE finns en tekanna som snurrar runt Jupiter!

Nej, vi kan inte veta till hundra såklart, men eftersom man ständigt misslyckas med att bevisa OBEs och att 80-90% inte upplever något vid klinisk död så är det mest sannolikt definitivt att hjärnan är producenten av medvetandet.
Försök att bevisa att hjärnan eller något annat kan producera medvetande! Kroppen är en biorobot men du är en själ som har en vilja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback