Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-30, 19:28
  #709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tesen om alla människors lika värdighet kommer från Immanuel Kant. Se mitt inlägg här:

(FB) "Alla människor har lika värde"

Sverige (och Norge) ville ha en skrivning om lika värde i stället, men fick ge sig. Förmodligen var det därför man sedan "felöversatte" FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna på svenska (och norska).

Intressant, hur vet du det? Alltså att Sverige och Norge ville ha en annan formulering i originaltexten?
Citera
2022-01-30, 20:07
  #710
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Intressant, hur vet du det? Alltså att Sverige och Norge ville ha en annan formulering i originaltexten?

Det var inte bara Sverige och Norge utan flera andra kristna länder som ville ha in en formulering om naturrätten, som ju ytterst kommer från kristendomen (Gud har skapat alla lika). Men flera icke-kristna länder ville inte ha det, så man kompromissade och lade in Kants lika värdighet i stället.

Det finns en länk i mitt inlägg i den andra tråden till en sajt som diskuterar de olika utkasten till deklarationen om de mänskliga rättigheterna.
Citera
2022-01-30, 20:21
  #711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det var inte bara Sverige och Norge utan flera andra kristna länder som ville ha in en formulering om naturrätten, som ju ytterst kommer från kristendomen (Gud har skapat alla lika). Men flera icke-kristna länder ville inte ha det, så man kompromissade och lade in Kants lika värdighet i stället.

Det finns en länk i mitt inlägg i den andra tråden till en sajt som diskuterar de olika utkasten till deklarationen om de mänskliga rättigheterna.

Jag har letat i den andra tråden, men hittar inte den länken. Kan du ge mig den här istället?
Citera
2022-01-30, 21:56
  #712
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Du har helt rätt i att ingenting blir bättre av att använda "värdighet" istället, det är precis lika obegripligt. (För "värde" är obegripligt, vilket ett antal individer, långt mycket kunnigare än jag själv, konstaterat, till exempel här: https://kvartal.se/artiklar/mannisko...omplikationer/ )

En mycket bra artikel som tar upp flera sidor av detta "värde". Det återkommer i regeringsformen. I konkret form handlar det där om vårt gemensamma och offentligas relation till medborgarna: rättigheter (jämlikhet) och frihet från diskriminering. Enligt mig fortfarande luddigt men inget som vänstern kan använda mot t ex SD. De gör det men har aldrig behövt förklara hur de menar och hur SD går emot "alla likas värde".

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tesen om alla människors lika värdighet kommer från Immanuel Kant. Se mitt inlägg här:

(FB) "Alla människor har lika värde"

Tack, bra inlägg som visar den filosofiska bakgrunden. Tror dessa tankar går långt längre tillbaka men i modern tid är källan helt klart Kant.
Citera
2022-01-30, 22:02
  #713
Medlem
https://www.na.se/2017-12-23/alla-ma...eloversattning
Rätt bra krönika på ämnet.
Citerar inte då alla med intresse för frågan borde läsa.
Citera
2022-02-01, 08:33
  #714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Vad har moralisk jämlikhet med värde att göra?

Det är det uttrycket betyder. Att alla är värda samma grundläggande moraliska hänsyn och respekt.

Som i utilitarismen t.ex. - “Everybody to count for one, nobody for more than one.”
Citera
2022-12-09, 13:33
  #715
Medlem
JagLurarDigs avatar
Olika allas värde. Alla är olika och har ett värde. Annars är det konstigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback