Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-17, 09:24
  #1153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej nödbromsen (bromsklossar) är riktigt dålig vid hög fart. Elbroms (motorbroms) och bromsklossar tillsammans ger den mest effektiva inbromsningen, men elbromsen kopplas bort när nödbromsen slår på.

Ni som hoppas att utredningen ska skapa klarhet, bli inte alltför besvikna om det visar sig att viljan till klarhet kanske är högst begränsad - av politiska skäl. Anbudsförfarandet skapar självklart säkerhetsproblem, för inget företag sätter säkerheten högst när lönsamheten är katastrofalt dålig. Enda sättet att få lönsamhet i samarbete med SL är genom korruption.

Här bekräftar Arriva mer eller mindre att så är fallet!
"Arriva skriver i ett pressmeddelande att bolaget inte kommer få lönsamhet om de ska tillgodose länstrafikens krav."
Se länk! http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3807212
Arriva dög inte ens åt att köra stadsbussarna i Jönköping. Fanns då inte alla krav med i uppdraget inför upphandlingen?
Citera
2013-01-17, 09:28
  #1154
Medlem
kodsnickrarns avatar
Jag kan ge mig 17 på att hen (rangeraren) helt sonika åkte hem (eller gick och kvartade på kontoret) efter att tåget ställts upp i depån och sagt till städerskan att "köra in det i hallen efter
att du städat och sms:a mig när du är klar".

Sen gick allt fel, växeln låg ut mot banan och inte in i depån, bromsarna urkopplade et.c et.c.

Det skulle kanske kunna förklara varför det tog en timme innan det anmäldes som "stulet" och att
hen "såhär i efterhand klandrar sig själv"...

/johan

Edit:förtydligande
__________________
Senast redigerad av kodsnickrarn 2013-01-17 kl. 09:38.
Citera
2013-01-17, 09:31
  #1155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
För enda anledningen till att samtliga vagnars bromsar skulle vara urkopplade är sabotage. Kanske är det så att någon kopplat ur det för att föraren som nästa morgon kör skall bränna in i en folksamling med tåget. Och så "lånar" städerskan tåget på natten för att "prova lite".

Alla teorier om dubbelsabotage är extremt osannolika. Banan har inte haft ett sabotage på
hundra år(?), och så saboteras samma tåg två gånger samma natt? Då är det faktiskt mer
troligt att slappa rutiner och usel koll i depån skapat grunden för denna händelse.

Rangeraren borde ha något intressant att berätta om nattens händelser.
Citera
2013-01-17, 09:52
  #1156
Medlem
Mr.Swedens avatar
Var på plats och träffade en vederhäftig person som berättade att städerskan fått sparken. Framgick inte om det gällde sparken från tågbolaget eller från partner (kanske rangerare). Ska bli spännande att följa detta. Små personliga angelägenheter eller politik på toppnivå.
Citera
2013-01-17, 09:59
  #1157
Medlem
Jag har hakat upp mig på att det i media talas om att färden mot Saltsjöbanan bara tog "några minuter" och några påstår 15 minuter, men om det verkligen tog en kvart - finns det några nödsamtal från städerskan? Och om inte så är det ju märkvärdigt.
__________________
Senast redigerad av smartcookie 2013-01-17 kl. 10:02.
Citera
2013-01-17, 10:18
  #1158
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wickeh
Skål, eller vad det va... Men kul är att jag fått reaktioner på tilltaget från vänner som bor i Bronx, NY. Tydligen var det en riktigt stor nyhet som nådde långt utanför sveriges gränser.

Citat:
Ursprungligen postat av mannenutannamn
Jag är också inne på detta tänk som du och ett par andra varit inne på. Sedan om tåget stannat eller inte på vägen känns som det kvittar. Oavsett om de 15 minutrarna stämmer eller inte så tror jag att tåget tog "fel väg" i växeln ut mot banan där hon får panik i någon grad när hon aldrig får svar av bromsarna vad hon än gör. Bara att hamna på banan tycker hon nog är väldigt obehagligt då och det är väldigt, väldigt lätt att de enklaste saker man ska göra blir väldigt svåra och tidsödande när paniken med raska steg infinner sig. Hon kanske får för sig att dra spaken mot sig och tågets fart ökar en aning, släpper och gör det igen och igen och igen samtidigt som tågets fart ökar för varje gång hon rör spaken. Bromsarna är ju bortkopplade och ett tåg rullar ju på bra och tappar väldigt långsamt farten om man inte bromsar antar jag. Till slut efter alla försök som bara givit gaspådrag så har hon fått upp farten så pass att den rörelseenergin räcker för det som hände. Det har talats friskt om farten och kanske är det så som en del räknat ut att det räcker med ca 30 km/tim för att tågets rörelseenergi ska få upp tåget till och in i huset med en tredjedel av vagnen.

Jag var där och tittade på förödelsen idag och träffade då en kvinna som bodde där. Jag fråga om det var vanligt eller hände någon gång att första tåget som skulle gå på morgonen parkerades dit tidigt på natten. Hon sa att hon aldrig sett det eller hört det av andra.

Men jag undrar vad rangerarn tog vägen/höll hus, han var ju enligt svt text tolkande av representanter från SL med på själva bangården. Om han ser tåget sakta maka iväg åt fel håll kunde han tagit sin bil till station Ringvägen och hoppa på där exempelvis. 15 minuter på 1,5 km om allt tiden stämmer så känns det rimligt att t.o.m. springa ifatt tåget, iaf i början. Den rangerarn måste vänt sig många gånger i sin säng och sovit väldigt dåligt efter det passet...

*På bilderna från första vagnen som borrat sig in i lägenheten kan man också notera att delen som tar emot ström från ledningarna inte var uppe, om det nu har någon avgörande betydelse till funktionerna som bromsar etc.

*Det var dessutom dåligt väder med snöande om det kan påverkat negativt oxå.

*Det såg väldigt plant ut sträckan mellan Neglinge och Saltsjöbaden när jag åkte förbi där.

Citat:
Ursprungligen postat av Crlnmptn
Den här händelsen är ju så extremt osannolik! Av alla spår vid Neglingedepån så finns det bara ett som leder ut på banan igen i riktning mot olycksplatsen. En teori skulle ju kunna vara att tåget stod på det spåret och var obromsat och kom i rullning. Men den teorin håller inte då det totalt sett är uppförslut mot olycksplatsen.

Tåget måste alltså använt motorkraft. Eftersom tåget är utrustat med dubbelt dödmansgrepp är det extremt osannolikt att tåget sats igång av misstag. Jag ser egentligen bara två möjliga scenarion:

#1. Städerskan gjorde det avsiktligt. Varför kan jag dock inte föresälla mig.

#2. Någon lokförare har låst dödmansgreppet (typ bundit fast pedalen eller nåt) så det går att köra tåget ändå. I så fall kan ju städerskan ha råkat sätta igång tåget och sen kanske inte lyckats stanna det, i panik troligtvis. I en normal situation kan det knappast vara svårt att lista ut vad som är bromsen.

Helt klart ett mysterium. Ska bli spännande att se vad som kommer fram som orsak!

Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Jag kan ge mig 17 på att hen (rangeraren) helt sonika åkte hem (eller gick och kvartade på kontoret) efter att tåget ställts upp i depån och sagt till städerskan att "köra in det i hallen efter
att du städat och sms:a mig när du är klar".

Sen gick allt fel, växeln låg ut mot banan och inte in i depån, bromsarna urkopplade et.c et.c.

Det skulle kanske kunna förklara varför det tog en timme innan det anmäldes som "stulet" och att
hen "såhär i efterhand klandrar sig själv"...

/johan

Edit:förtydligande

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Var på plats och träffade en vederhäftig person som berättade att städerskan fått sparken. Framgick inte om det gällde sparken från tågbolaget eller från partner (kanske rangerare). Ska bli spännande att följa detta. Små personliga angelägenheter eller politik på toppnivå.

Citat:
Ursprungligen postat av smartcookie
Jag har hakat upp mig på att det i media talas om att färden mot Saltsjöbanan bara tog "några minuter" och några påstår 15 minuter, men om det verkligen tog en kvart - finns det några nödsamtal från städerskan? Och om inte så är det ju märkvärdigt.
Det här måste vara Flashback-rekord i antalet förstainlägg på så kort tid. Kul att tråden lockar så många nyanlända medlemmar. Är det Saltsjöbaden som upptäckt Flashback och tagit paus från Fejjan?

Uppgiften att städerskan fått sparken är intressant. Det borde väl betyda att den interna utredningen är hyfsat klar. Eller så har man bara bestämt sig för att göra städerskan till syndabock och sparken är i så fall ett rent politiskt beslut. Då kommer det i så fall att bli dyrt för städbolaget.
__________________
Senast redigerad av Jumalauta 2013-01-17 kl. 10:36.
Citera
2013-01-17, 10:24
  #1159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det här måste vara Flasback-rekord i antalet förstainlägg på så kort tid. Kul att tråden lockar så många nyanlända medlemmar. Är det Saltsjöbaden som upptäckt Flashback och tagit paus från Fejjan?

Uppgiften att städerskan fått sparken är intressant. Det borde väl betyda att den interna utredningen är hyfsat klar. Eller så har man bara bestämt sig för att göra städerskan till syndabock och sparken är i så fall rent politiskt. Då kommer det i så fall att bli dyrt för städbolaget.


Det är ju de där "inside-folken" som jag adresserade mitt förra inlägg til, förstår du säkert. Dessa vet mycket mer än de vågar antyda. Synd, som sagt, om sanningen inte snabbt kommer fram hinner snart fler olyckor hända. (förutsatt att åsidosatta rutiner eller liknande är orsaken.
Citera
2013-01-17, 10:25
  #1160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartcookie
Jag har hakat upp mig på att det i media talas om att färden mot Saltsjöbanan bara tog "några minuter" och några påstår 15 minuter, men om det verkligen tog en kvart - finns det några nödsamtal från städerskan? Och om inte så är det ju märkvärdigt.
Är inte allting märkvärdigt? Ingenting verkar i sin ordning!

Varför satt nyckeln i tåget?
Varför började tåget röra sig med en ensam städerska ombord?
Varför dröjde det så länge innan händelsen rapporterades?
Varför tog det så lång tid att åka knappt två kilometer?
Varför hade tåget så hög fart (~50) just när det rammade bocken?
Varför har ingen hört rangeraren?
Varför kallas det allmänt för stöld i massmedia (städerskan döms ohörd)?
Varför byggde man ett hus precis bakom en klen stoppbock på en linje utan ATC?
Varför lägger företag in anbud som inte ger vinst?
Varför tillkännager SL i detta läge att ATC ska införas på Roslagsbanan och Saltsjöbanan?

Googla på gunnar schön SL, en fd VD på SL som dömdes till dagsböter efter en jättelik korruptionshärva där Connex var inblandad, där han sedan fick toppjobb efter att ha fått sparken från SL. Allting är korruption på SL och nu ska några chefer och politiker bli mutade i samband med inköp av nya säkerhetssystem.
__________________
Senast redigerad av lehs 2013-01-17 kl. 10:29.
Citera
2013-01-17, 10:34
  #1161
Medlem
http://reseplanerare.sl.se/bin/query...12943&OK#focus

Enligt SL:s reseplanerare på deras hemsida så tar det 5 minuter med tåg i trafik att ta sig från Neglinge till Saltsjöbaden. Då innefattar förstås ett stopp vid stationen Ringvägen i tidsangivelserna.

Vi får verkligen hoppas att det finns journalister, inblandade, personal för det aktuella bolagen, f.d. personal, politiker (oavsett sida) etc. som har kurage nog att tänka på framtida säkerheten genom att öppna upp sig och ventilera vad man vet om rutiner, händelsen osv. osv.


Som kund till SL, alla som på olika sätt tar sig över en järnvägsövergång (om bommarna inte fungerade vill säga) och som stadsinvånare etc. har vi rätt att få veta sanningen i denna olycka. Denna gång drabbade inte olyckan mig eller mina närmaste, men nästa gång kanske en annan olycka drabbar mig eller mina närmaste tack vare tystnaden i denna olycka från alla som vet något som är av stor vikt att det kommer fram. Tänk också att tystnad kan bidra till att en eventuell olycka i framtiden eventuellt inte kan stoppas/undvikas. Då kan det vara någon som väljer vara tyst nu som blir drabbad då likväl som jag eller mina närmaste eller vem som helst. Vill man ha det på sitt samvete...
Citera
2013-01-17, 11:04
  #1162
Medlem
SL äger vagnarna på Saltsjöbanan
Arriva är den operatör som kör vagnarna
och ytterligare en entreprenör har till uppgift att städa vagnarna.

Detta gör väl att helhetsbilden över ansvarsfrågor och händelseförloppet blir oöverblickbart för de inblandade. Men man tycker ändå att det borde gå att få fram uppgifter från den skadade "föraren".
Vem är hon?
Citera
2013-01-17, 11:10
  #1163
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutannamn
*På bilderna från första vagnen som borrat sig in i lägenheten kan man också notera att delen som tar emot ström från ledningarna inte var uppe, om det nu har någon avgörande betydelse till funktionerna som bromsar etc.

De flesta sådana strömavtagare är prenumatiska dvs hålls uppe med tryckluft. Om tryckluften försvinner (t.ex. pga urspårningen/kollisionen) så kommer strömavtagarna att sjunka ner. På spårvagnar kan man pumpa upp trycket med en handpump för att få upp strömavtagaren vilket gör att man kan få ström, även om batteriet skulle vara urladdat. (pumpen brukar gå att köra på batteri också, men bara under en begränsad tid).

Beroende på vagntyp så kan bromsningen påverkas lite om strömmatningen försvinner men skall normalt inte försvinna helt såvida bromsarna inte är blockerade.
Citera
2013-01-17, 11:38
  #1164
Medlem
rally69s avatar
"Kom åt dödmansgreppet vid städningen"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback