Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-04-25, 21:42
  #97
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Nej då men det är få som klarar av övningar med korrekt form vid användning av tunga hantlar.

Tricep extension:
http://2.bp.blogspot.com/-F-z-Ae8Wve...xtensions2.jpg

Kan du göra den med perfekt form när du kör 40kg hantlar?

Dumbbell press:
http://www.menshealth.com.sg/sites/d..._chest_ex1.jpg

Kan du göra den övningen utan att få hjälp med perfekt form?

Dumbbell row:
http://workoutlabs.com/wp-content/up...mbbell_Row.png

Kan du göra den med låst överkropp med 40 kg, inga cp-ryck som många tror.

Några fler...

Dumbbell kickback
http://workoutlabs.com/wp-content/up...l_Kickback.png

Dumbbell flyes
http://workoutlabs.com/wp-content/up...orkoutLabs.png

Kan du göra den med helt utsträckta armar och 40kg i varje näve?

Dumbbell lateral raise
http://workoutlabs.com/wp-content/up...r-Partials.png
Samma som ovan, utsträckta armar.

Rear delt dumbbell raise
https://lifeisfit.files.wordpress.co...erse_flyes.png

Dumbbell front raise
http://workoutlabs.com/wp-content/up...bell_Raise.png

Utan att niga.

Nej, jag glömde inte shrugs men enligt bodybuilding.com finns det 16 st övningar som tränar traps varav 13 av de inte använder hantlar eller kettlebells.

Nu säger jag inte att mer än 40 kg behövs (har personligen aldrig sett dom användas) men är ingen omöjlighet att behöva dom vikterna eller mer för hantelpress. Vet när jag körde hantelpress som mest slutade jag på runt 35 kg så hade jag fortsatt i samma tempo hade jag säkert kunna komma upp till 40 inom några månader.
Citera
2017-04-25, 22:51
  #98
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Nu säger jag inte att mer än 40 kg behövs (har personligen aldrig sett dom användas) men är ingen omöjlighet att behöva dom vikterna eller mer för hantelpress. Vet när jag körde hantelpress som mest slutade jag på runt 35 kg så hade jag fortsatt i samma tempo hade jag säkert kunna komma upp till 40 inom några månader.

Du har helt rätt i att man kan behöva gå upp när det kommer till hantelpress men de som jag sett köra press med 40kg hantlar i ex Fitness24:

Kan inte lyfta av de från hantelställningen utan att behöva släppa de.

Kan inte ta upp de från marken och köra ett/flera set själva utan att någon hjälper de.

Utför pressmomenten med skitdålig form, drar hantlarna för nära sig och vippar.


Hantelpressen är en bra övning att korrigera obalanser i vänster och höger men satsa på att bana in rörelsen med lägre vikter och långsammare tempo, gärna fler reps. Detta måste inte gälla dig men lite hur hag tänker.

Det finns ingen exakt omräkningsfaktor mellan hantelpress och bänkpress men det är mycket enklare att öka vikten på skivstången än att specialbeställa tyngre hantlar för några få.

Personligen kommer det ta ett tag innan jag kommer upp i den nivån men som jag beskrev innan kan jag alltid öka antalet reps, utföra rörelsen långsammare eller ha hantlarna längre ifrån kroppen (dvs ingen pyramidrörelse, helt parallellt).
Citera
2017-04-26, 19:24
  #99
Medlem
Någon som vet om man får använda magnesium/kalk pulver på 24/7 fitness?
Vet att vissa andra gym inte gillar det.
Citera
2017-04-26, 19:31
  #100
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holm.Stock
Någon som vet om man får använda magnesium/kalk pulver på 24/7 fitness?
Vet att vissa andra gym inte gillar det.

Det är olika vilket är udda för en "homogen" kedja. Vissa förbjuder det helt och hänvisar till handskar andra tillåter flytande.

Med tanke på hur folket på de gymmen inte lägger tillbaka vikterna så kan du ju föreställa dig hur sunkig skivstången/hanteln ser ut när lager på lager av svett, talk och hud byggs på. Jag är för förbudet.

Tillverkare av skivstänger säger själva att man måste använda borste annars rostar stången och stelkrampen är ett faktum om skulle riva upp sina förhårdnader med en rostig stång.
Citera
2021-06-17, 08:50
  #101
Medlem
80231s avatar
Bumpar denna tråd. Onödigt att starta en ny.

Funderar på att börja träna på gym igen, och då lockar 24/7 med sina priser och generösa öppettider. De har dessutom ett sommarerbjudande som gör att man får 2 månaders träning för 400kr, istället för runt 600kr (inklusive startavgift).

Men, hur är 24/7?

Jag bor söder om stan (Stockholm), så det är gymmen i Älvsjö (det vid stationen och det vid Älvsjömässan, samt det i Fruängen som är intressanta för mig.

Är det bra där, om man vill träna tidiga morgnar, eller sena kvällar?
Har de bra utbud av maskiner och fria vikter och så?
Annat att tänka på?
Citera
2021-06-17, 10:46
  #102
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Bumpar denna tråd. Onödigt att starta en ny.

Funderar på att börja träna på gym igen, och då lockar 24/7 med sina priser och generösa öppettider. De har dessutom ett sommarerbjudande som gör att man får 2 månaders träning för 400kr, istället för runt 600kr (inklusive startavgift).

Men, hur är 24/7?

Jag bor söder om stan (Stockholm), så det är gymmen i Älvsjö (det vid stationen och det vid Älvsjömässan, samt det i Fruängen som är intressanta för mig.

Är det bra där, om man vill träna tidiga morgnar, eller sena kvällar?
Har de bra utbud av maskiner och fria vikter och så?
Annat att tänka på?

Tränar du tidig morgon eller framåt midnatt så kan det vara bra, inte alls mycket folk då men du bor iofs i en bra mycket större stad än mig så det kanske är fullsmockat ändå? Förvänta dig många blattar som tränar i jeans och ockuperar bänkpressen i 30 minuter.

Utbudet är inte alls bra, finns cirka 8 maskiner, en Smith maskin och ett utan, pulldown, row, en kabel ställning, det enda bra är väl hantlarna som går upp till 40kg sedan finns det typ 20 löpband och liknande, men som sagt du bor i en större stad så fitness24/7 kanske är mycket bättre där.

Har du råd så hade jag valt ett annat gym alla dagar i veckan, de flesta har tillräckligt bra öppettider för att det inte ska ställa till sig.
Citera
2021-06-18, 10:14
  #103
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Tränar du tidig morgon eller framåt midnatt så kan det vara bra, inte alls mycket folk då men du bor iofs i en bra mycket större stad än mig så det kanske är fullsmockat ändå? Förvänta dig många blattar som tränar i jeans och ockuperar bänkpressen i 30 minuter.

Utbudet är inte alls bra, finns cirka 8 maskiner, en Smith maskin och ett utan, pulldown, row, en kabel ställning, det enda bra är väl hantlarna som går upp till 40kg sedan finns det typ 20 löpband och liknande, men som sagt du bor i en större stad så fitness24/7 kanske är mycket bättre där.

Har du råd så hade jag valt ett annat gym alla dagar i veckan, de flesta har tillräckligt bra öppettider för att det inte ska ställa till sig.
Tack för bra inspel. Jag tänker att jag får åka till gymmen nästa vecka och se hur det är där vad gäller klientel och utrustning.

Hur är t ex SATS i Älvsjö, eller gymmet på Eriksdalsbadet (tränat där tidigare) i jämförelse med 7/24 när det kommer till klientel och utrustning? Någon här som har erfarenhet?

Eriksdalsbadet (kaosigt nu?) kostar en dryg femtiolapp mer än 7/24, och då ingår simning. SATS blir en trehundring dyrare per månad, men det kanske är värt det? Ringde SATS kundtjänst, och fick ett otroligt professionellt och vänligt bemötande, och sådant är värt en hel del.
Citera
2021-06-19, 15:23
  #104
Medlem
mishimas avatar
Finns det något 24/7-ställe någonstans som har riktigt bra AC?
Citera
2021-06-19, 15:32
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Bumpar denna tråd. Onödigt att starta en ny.

Funderar på att börja träna på gym igen, och då lockar 24/7 med sina priser och generösa öppettider. De har dessutom ett sommarerbjudande som gör att man får 2 månaders träning för 400kr, istället för runt 600kr (inklusive startavgift).

Men, hur är 24/7?

Jag bor söder om stan (Stockholm), så det är gymmen i Älvsjö (det vid stationen och det vid Älvsjömässan, samt det i Fruängen som är intressanta för mig.

Är det bra där, om man vill träna tidiga morgnar, eller sena kvällar?
Har de bra utbud av maskiner och fria vikter och så?
Annat att tänka på?
24/7 har grym value for money men mycket babbar. Generellt är regeln, ju dyrare desto mindre blattar.
Citera
2021-07-31, 14:34
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
24/7 har grym value for money men mycket babbar. Generellt är regeln, ju dyrare desto mindre blattar.

Som boende i Sthlmsområdet med kort både på F24S och Sats som är dyrare har jag inte märkt någon skillnad, det viktiga är istället var gymmet ligger. Dvs. om det ligger nära ett getto, knutpunkt eller annat populärt besöksmål (typ Mall of Scandinavia) så är babbe-ration hög.
Citera
2021-07-31, 18:55
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Nu säger jag inte att mer än 40 kg behövs (har personligen aldrig sett dom användas) men är ingen omöjlighet att behöva dom vikterna eller mer för hantelpress. Vet när jag körde hantelpress som mest slutade jag på runt 35 kg så hade jag fortsatt i samma tempo hade jag säkert kunna komma upp till 40 inom några månader.

När du kommer upp till 40kgs hantlar så finns det nåt magiskt som heter bänkpress.

Folk vill bara ha tyngre hantlar för låtsas dom är tuffa framför andra människor, som den andra snubben sa finns en massa övningar där 40kg funkar även om han visade lite dåliga övningar som till exempel kickbacks.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback