Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-15, 19:43
  #6241
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Bruno står som staty på torget Campo de Fiori i Rom, men dagens unga som ser den tänker nog snarare på spelet The Assassins Creed.

1600-talets Italien skulle jag dock knappast kalla för en gammal civilisation, som ju frågan handlade om.
Det var du som skrev det. Vi pratar 2000 år - eftersom du skrev det.

Om vi för 2000 år sedan visste om planeterna, och hade en del del gammaldags fysil från experterna i dåtidens värld, inklusive kina och hela arabvärlden för uppkomsten av religion ..

Vi tappade alla dessa år på rent skit och det tog oss till den industriella revolutionen att ta tag i var vi var -450 år före kristus. Först var det judendom sedan kristendom som la sordin på vetenskap, sedan nånstans runt 610 kom islam och det tog död på all vetenskap i arabländerna, som varit så produktiva fram tills dess. Allvarligt, dom har ännu inte hämtat sig - som om nån slängt en blöt handduk på alla dessa, som ännu är kvar.

Frågor på det?
Citera
2022-02-15, 19:54
  #6242
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det var snarare teologiska frågor som fick honom bränd. Han hade byggt upp en helt egen kättersk syn om många frågor som var viktigare för kyrkan än astronomiska spetsfundigheter.

Helt rätt, det är så det historiskt framställs. Han var emot en religiös dogma - eller tre, så dom tog honom för den enklaste av dom.

Det faktum att det inte primärt var planeter eller solar han blev avrättad för, utan en massa jox inklusive "dealing in magics and divination" betyder ju att religionen gick all out.

Oavsett det, så tappade vi århundraden när vi kunde gått framåt (inte pga detta, detta var bara ett inslag av varför). Galileo och Newton var även de försiktiga (Newton skrev fler religiösa avhandlingar än den du tror han e känd för).

Vi ligger efter schemat.
Citera
2022-02-15, 20:09
  #6243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Oavsett det, så tappade vi århundraden när vi kunde gått framåt (inte pga detta, detta var bara ett inslag av varför). Galileo och Newton var även de försiktiga (Newton skrev fler religiösa avhandlingar än den du tror han e känd för).
Jag ställer mig skeptisk till dessa "tappade sekler". Man behövde bättre teleskop, något som kyrkan inte motarbetade och bättre kunskaper i fysik som kyrkan inte heller hade något emot innan Newton kunde skapa en konsistent teori om hur solsystemet var uppbyggt.

Newton gjorde mycket. Alkemi, teologi och bland det mer betydelsefulla var att han standardiserade engelska valutan så att ett mynt vart värt vad som stod på det, inte hur mycket det vägde.
Citera
2022-02-15, 20:10
  #6244
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det var du som skrev det. Vi pratar 2000 år - eftersom du skrev det.

Om vi för 2000 år sedan visste om planeterna, och hade en del del gammaldags fysil från experterna i dåtidens värld, inklusive kina och hela arabvärlden för uppkomsten av religion ..

Vi tappade alla dessa år på rent skit och det tog oss till den industriella revolutionen att ta tag i var vi var -450 år före kristus. Först var det judendom sedan kristendom som la sordin på vetenskap, sedan nånstans runt 610 kom islam och det tog död på all vetenskap i arabländerna, som varit så produktiva fram tills dess. Allvarligt, dom har ännu inte hämtat sig - som om nån slängt en blöt handduk på alla dessa, som ännu är kvar.

Frågor på det?
Utan klostrens bevarande och kopierande är det väldigt mycket som hade försvunnit helt. Du har en utdaterad bild av "den mörka medeltiden" som historiker idag till stor del har omvärderat. Läs t ex Harrison. Inte heller är det rätt att skylla det kaos som ändå var bara på Kyrkan som tvärtom var en stabiliserande faktor i en värld drabbad av krig och pest.

Den antika vetenskapen var inte så praktisk utan mer om filosofi. Det finns något exempel på ångmaskin men det var en ren leksak. Under medeltiden gjordes faktiskt stora framsteg inom t ex jordbruk. Galilei kom inte heller från ingenstans, utan hade ju sina inspirationskällor från de medeltida universiteten.

Mer (om vetenskap i det medeltida Europa):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Euro...he_Middle_Ages
Citera
2022-02-15, 20:34
  #6245
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Utan klostrens bevarande och kopierande är det väldigt mycket som hade försvunnit helt. Du har en utdaterad bild av "den mörka medeltiden" som historiker idag till stor del har omvärderat. Läs t ex Harrison. Inte heller är det rätt att skylla det kaos som ändå var bara på Kyrkan som tvärtom var en stabiliserande faktor i en värld drabbad av krig och pest.

Det är sant. Men det är mycket annat som är sant, dessvärre. Religion bevarade rutiner och ritualer, men dom var väldigt noga med vilka. Likt de vi vet av historien, hur mycket är det vi inte vet? Om nån hade uppfunnint ångmotorn år 230 .. hur hade kyrkan hanterat det?

Ja, mina åsiker är utdaterade (?), men min bild av religion är att det enda den medfört är att bevara skriftkonsten - om än inte det som skrevs. Sue me.
Citera
2022-02-15, 22:20
  #6246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Utan klostrens bevarande och kopierande är det väldigt mycket som hade försvunnit helt.
Fast en del bevarades ju mer eller mindre av misstag, och mycket annat bevarades via arabvärlden för att sen återimporteras.
https://en.wikipedia.org/wiki/Archimedes_Palimpsest

Citat:
Den antika vetenskapen var inte så praktisk utan mer om filosofi.
Den var nog lite mer praktisk än dess rykte, ungefär som deras statyer var mer färgglada än man länge trodde. Det är senare tider som bevarat mest det filosofiska, se t ex länken ovan eller Antikytheramekanismen.

I någon teoretisk mening har naturligtvis iptrix rätt i att om man haft en konstant högkultur utan några katastrofer hade allt gått mycket snabbare, men hur rimligt är det?
Citera
2022-02-15, 22:21
  #6247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Om nån hade uppfunnint ångmotorn år 230 .. hur hade kyrkan hanterat det?
Varför skulle kyrkan hanterat det annorlunda än ett vattenhjul?
Citera
2022-02-15, 22:30
  #6248
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför skulle kyrkan hanterat det annorlunda än ett vattenhjul?
För att kyrkan historiskt inte varit en jätte på dessa uppfinningar. Men det slår mig nu att mellan aristoteles och den industruella revolutionen .. finns nästan dessa 2000 år.

En enorm tid, under vilken vi i princip gjorde nada. Om det var religionens fel eller förtjänst - you tell me.

Mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ages_(historiography)
Citera
2022-02-16, 00:44
  #6249
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
För att kyrkan historiskt inte varit en jätte på dessa uppfinningar. Men det slår mig nu att mellan aristoteles och den industruella revolutionen .. finns nästan dessa 2000 år.

En enorm tid, under vilken vi i princip gjorde nada. Om det var religionens fel eller förtjänst - you tell me.

Mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ages_(historiography)
LÄS din länk, den säger liksom inte samma sak som du.
As the accomplishments of the era came to be better understood in the 19th and 20th centuries, scholars began restricting the "Dark Ages" appellation to the Early Middle Ages (c. 5th–10th century),[1][5][6] and now scholars also reject its usage in this period.[7] The majority of modern scholars avoid the term altogether due to its negative connotations, finding it misleading and inaccurate.[8][9][10][11] Petrarch's pejorative meaning remains in use,[12][13][14] typically in popular culture which often mischaracterises the Middle Ages as a time of violence and backwardness.[15][16]
Citera
2022-02-16, 02:44
  #6250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Att jorden är rund var känt redan i det antika Grekland för över tvåtusen år sen. De kände till planeterna Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus, men hade rätt vaga begrepp om vad de var för något, hur långt bort de är och hur stora de är. De la märke till att stjärnorna inte verkar röra sig relativt varandra och identifierade stjärnbilder, och att planeterna rörde sig mot denna bakgrund, och i nästan samma skenbara bana som solen runt jorden. De visste inte om det var jorden eller himlavalvet som roterade, men hade ändå rätt avancerade modeller för att förklara och beräkna planeternas banor på himlavalvet.

Mer:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Greek_astronomy

Jag hörde en vis man säga en gång att i det antika Grekland så fick de informationen om hur långt avstånd det var mellan solen och jorden ifrån de gamla Egypten och de fick informationen ifrån vad de hänvisade till var "gamla civilisationern" finns det äldre antika samhällen som var progessiva men som sällan nämns, eller inte finns någon märkvärdig info om?
Citera
2022-02-16, 08:17
  #6251
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag använder Stellarium Plus, kostar nån hundring eller två. Finns även gratisvariant.

Kanske den mest imponerande mjukvara jag någonsin använt.
Köpte den. Stjärnor, stjärnbilder och planeter är ett svart hål (ba-dum-tiss...) i min kunskapsbank, men nu ska det bli bättre.
Citera
2022-02-16, 13:36
  #6252
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Köpte den. Stjärnor, stjärnbilder och planeter är ett svart hål (ba-dum-tiss...) i min kunskapsbank, men nu ska det bli bättre.

Jag kör Star Walk https://starwalk.space/en

Den fixar allt detta också. Vet inte vilken app som är bäst men jag är nöjd med Star Walk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback