Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-05-24, 11:51
  #1
Medlem
krickas avatar
Tjoo!!!
Tänkte köpa mig en ny diskmaskin.
Hittade en billigare variant som verkade vettig till pris o effektklass.
Men hur stor skillnad är det ljudmäsigt sedan.??
Den här ligger på 55 men de flesta ligger runt 53
nästa steg dom under 50.

Men hur stor är verkligen skilnaden ljudmäsigt.
Man tycker inte 2 db ska va nån direkt skillnad.

Morsning.K
Citera
2005-05-24, 12:04
  #2
Medlem
För att man överhuvudtaget ska höra en skillnad i ljudstyrka krävs det en förhöjning på 2-3 decibel. 6 dB är en påtaglig, klart hörbar förändring och 10 dB är som sagt den nivå då örat hör en fördubbling av ursprungsnivån.

Från http://www.drkrupp.se/hifi/inledning_decibel.html
Citera
2005-05-24, 18:27
  #3
Medlem
krickas avatar
Oki.. Tack.
Citera
2005-05-24, 23:07
  #4
Medlem
Coffeemans avatar
En ökning om 4 decibell uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan så 55 istället för 53 decibell borde innebära att det är en tämligen bullrig maskin.
Citera
2005-05-25, 01:51
  #5
Moderator
tobess avatar
Dock så säger inte dB angivelserna på en apparat så mycket, om det inte dessutom är angivet på vilket avstånd ljudet är mätt. Nu vet jag inte om det finns någon slags standardisering som gäller, men jag har hört talas om ett flertal fall där vissa maskiner har haft dB som blivit mätt på uppefter maskinen medan andra har uppmätt dB på 1 m avstånd. Detta går givetvis en markant skillnad eftersom dB sjunker rätt så snabbt bara på några meters avstånd.
Citera
2005-05-25, 08:03
  #6
Medlem
krickas avatar
Köpte maskinen igår.
Tycker inte den är så bullrig som försäljaren sa.
Tyckte säkert jag va en dålig kund som inte köpte det han ville sälja.
Citera
2005-05-25, 17:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricka
Köpte maskinen igår.
Tycker inte den är så bullrig som försäljaren sa.
Tyckte säkert jag va en dålig kund som inte köpte det han ville sälja.

Nej, det är väl så att försäljaren/firman har litet mer marginal i kronor räknat på en dyrare maskin, som naturligtvis också är tystare. De flesta diskmaskiner som säljs i dag har dock en bra ljudnivå även om det finns skillnader. Sen kan det vara området runt diskmaskinen som kan ge resonanser och då kan du ju köpa ljuddämpande material och klistra dit på väggar och tak runt maskinen. Det finns effektiva och tunna (2-5 mm) självklistrande mattor som dämpar rätt bra. Framför diskmaskinen kanske det inte dämpar så mycket men bakom och på sidorna fungerar det bra. Förutsätter naturligtvis att det är en inbyggnadsmaskin som står på golv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback