Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-05-16, 00:17
  #25
Avstängd
Tack för svaret ChristianX!

Jag är medveten om svårigheterna. Men om det sker ett mycket svårt brott kommer myndigheterna att lägga tid och resurser på det. Om de lyckas vet jag inte men de lär hosta upp resurser.

Jag tror det är en myt att Flashback står utom all möjlig kontroll!

Beträffande var servrarna står skulle det gå åt en hel tråd bara för det. Det orkar jag inte, är bara här sporadiskt. Men jag tror på ordspråket "är något för bra för att vara sant är det oftast inte sant". Dvs servrarna står inte i USA, tror jag.

Jag är anhängare av en bättre kontroll av nätet därför att jag är för ett fritt nät för alla att få säga vad de vill utan att någon kommer till skada på något sätt. Så är det inte nu!
Citera
2013-05-16, 11:37
  #26
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Tack för svaret ChristianX!

Jag är medveten om svårigheterna. Men om det sker ett mycket svårt brott kommer myndigheterna att lägga tid och resurser på det. Om de lyckas vet jag inte men de lär hosta upp resurser.

Jag tror det är en myt att Flashback står utom all möjlig kontroll!

Beträffande var servrarna står skulle det gå åt en hel tråd bara för det. Det orkar jag inte, är bara här sporadiskt. Men jag tror på ordspråket "är något för bra för att vara sant är det oftast inte sant". Dvs servrarna står inte i USA, tror jag.

Jag är anhängare av en bättre kontroll av nätet därför att jag är för ett fritt nät för alla att få säga vad de vill utan att någon kommer till skada på något sätt. Så är det inte nu!
Jag vet inte var servrarna finns fysiskt heller, men vet att det är tämligen enkelt att gömma sig. Se bara på TPB. Hela världen försöker ju stänga ner dem men de lever och frodas som vanligt.

Internet är ju liksom konstruerat för att inte gå att stänga ner, det är ju det ursprungliga syftet ARPA hade med Arpanet.

Problemet är inte att man kan vara anonym utan att man måste vara anonym för att inte drabbas av respressaler från samhället utifrån sina åsikter. Det är ju denna hållning som tvingar fram säkrare och mer anonyma kommunikationsmedel, vilket ju gör att även ljusskyggare verksamheter kan dra nytta av det. Jag ser det som ett samhällsproblem och inte ett teknikproblem.

Åsikter kan man aldrig stoppa.
Citera
2013-05-16, 21:50
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag vet inte var servrarna finns fysiskt heller, men vet att det är tämligen enkelt att gömma sig. Se bara på TPB. Hela världen försöker ju stänga ner dem men de lever och frodas som vanligt.

Internet är ju liksom konstruerat för att inte gå att stänga ner, det är ju det ursprungliga syftet ARPA hade med Arpanet.

Problemet är inte att man kan vara anonym utan att man måste vara anonym för att inte drabbas av respressaler från samhället utifrån sina åsikter. Det är ju denna hållning som tvingar fram säkrare och mer anonyma kommunikationsmedel, vilket ju gör att även ljusskyggare verksamheter kan dra nytta av det. Jag ser det som ett samhällsproblem och inte ett teknikproblem.

Åsikter kan man aldrig stoppa.
Åsikter kan och skall inte stoppas! Det fria ordet att få uttrycka sina åsikter är en viktig del i att få tänka fritt.
Men, och detta är viktigt, om en del mindre nogräknade använder friheten att yttra sig till att förstöra för andra oavsett vem det är eller vad personen gjort eller inte gjort måste man kunna stoppa en sådant otyg.
Tyvärr blir effekten av att gömma ett forum för myndigheterna att man hjälper dessa förstörare att fortsätta att förstöra. Därför ligger mycket av ansvaret på respektive gömda forum att hålla rent från sådana krafter.
Vi skall ha klart för oss att länder som tycker detta kan bli ett problem kan med lätthet stoppa vilket forum som helst och det gynnar ingen! Därför: Håll rent!
__________________
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-05-16 kl. 21:53.
Citera
2013-05-16, 23:32
  #28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Tack för svaret ChristianX!

Jag är medveten om svårigheterna. Men om det sker ett mycket svårt brott kommer myndigheterna att lägga tid och resurser på det. Om de lyckas vet jag inte men de lär hosta upp resurser.

Jag tror det är en myt att Flashback står utom all möjlig kontroll!

Beträffande var servrarna står skulle det gå åt en hel tråd bara för det. Det orkar jag inte, är bara här sporadiskt. Men jag tror på ordspråket "är något för bra för att vara sant är det oftast inte sant". Dvs servrarna står inte i USA, tror jag.

Jag är anhängare av en bättre kontroll av nätet därför att jag är för ett fritt nät för alla att få säga vad de vill utan att någon kommer till skada på något sätt. Så är det inte nu!

Då har du att göra om du ska kontrollera internet. Du anser inte själv att det är svårt eller tycker du att det ser enkelt ut att en kattmördare anmäler postare på forumet, och ska ha ut uppgifterna?

Den dagen andra länder hostar upp resurser pga av ett forum ser jag som ganska osannolikt. Det krävs större brott än just små mål.

Vad vet du om var servrarna ligger? Du har full koll på forumets servrar eller vad menar du.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-16 kl. 23:39.
Citera
2013-05-17, 00:42
  #29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Då har du att göra om du ska kontrollera internet.
Jag tror du missförstår mig en aning. Jag har aldrig sagt att jag skall kontrollera internet. Det vet väl varenda kotte att det är omöjligt.
Citat:
Du anser inte själv att det är svårt...
Var har jag ansett att det inte är svårt?
Citat:
...eller tycker du att det ser enkelt ut att en kattmördare anmäler postare på forumet, och ska ha ut uppgifterna?
Jag tycker inte det vare sig ser enkelt eller svårt ut. Det är väl bara till att göra en Polisanmälan?
Citat:
Den dagen andra länder hostar upp resurser pga av ett forum ser jag som ganska osannolikt. Det krävs större brott än just små mål.
Det var just det jag skrev!
Rätt som det är blir det ett stort och omfattande mål. Om en elektronisk mötesplats har att välja mellan att medverka i utredningen eller att få kontakten utdragen:

1. Vad tror du de väljer?
2. Vilket val skulle vara bäst?

Citat:
Vad vet du om var servrarna ligger? Du har full koll på forumets servrar eller vad menar du.

Nej, jag har inte full koll på var servrarna ligger.
Jag tror däremot att de ligger i bergrummet som byggdes om till serverhall under Renstiernas gata i Stockholm för en tid sedan. Bergrummet är verkligen vackert att se. Mycket smakfullt inrett med inglasade rum och gångar mm.

Vad jag egentligen vill var att veta vilka som Polisanmälts av kattkillen. Det enda jag vill göra är att läsa hur de skriver eftersom jag är intresserad av förtal på nätet och hur man skall komma tillrätta med det.

Senast igår (Torsdag) talades från regeringskansliet om att några lagar skall ändras en aning så att det skall bli lättare att åtala och fälla en gärningsman.

Förtal på nätet är, trots svårigheten att åtala/fälla någon, faktiskt ett värre brott än förtal på andra sätt då brottet upprepas varje gång någon läser det.
Preskriptionstiden för grovt förtal är 5 år men på nätet finns möjligheten att dessa 5 år i praktiken förlängs då brottet upprepas varje gång någon läser förtalet. Denna biten är ännu inte testad men möjligheten finns att det är så.

Ibland räcker det med att ett BO Polisanmäler och lämnar det åt sitt öde. Är förtalet grovt och av allmänintresse blir det allmänt åtal och då driver Åklagaren målet utan något BO. När man tittar på hur stor besöksfrekvens trådarna har kan man med ganska stor säkerhet säga att varenda en av de förtal som finns här faller under allmänt åtal (jag har dock inte läst en enda en av trådarna mer än en handfull av de förtal som finns här). Svårigheten, som stoppar det hela, är att identifiera förövaren. Tyvärr!

Frågan vi rättstänkande människor måste ställa oss: Hur får vi stopp på eländet på nätet?
Jag har inte svaret men jag vill vara med och utforma verktyget!
.
__________________
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-05-17 kl. 00:46.
Citera
2013-05-17, 01:26
  #30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Jag tror du missförstår mig en aning. Jag har aldrig sagt att jag skall kontrollera internet. Det vet väl varenda kotte att det är omöjligt.

Var har jag ansett att det inte är svårt?

Jag tycker inte det vare sig ser enkelt eller svårt ut. Det är väl bara till att göra en Polisanmälan?

Det var just det jag skrev!
Rätt som det är blir det ett stort och omfattande mål. Om en elektronisk mötesplats har att välja mellan att medverka i utredningen eller att få kontakten utdragen:

1. Vad tror du de väljer?
2. Vilket val skulle vara bäst?



Nej, jag har inte full koll på var servrarna ligger.
Jag tror däremot att de ligger i bergrummet som byggdes om till serverhall under Renstiernas gata i Stockholm för en tid sedan. Bergrummet är verkligen vackert att se. Mycket smakfullt inrett med inglasade rum och gångar mm.

Vad jag egentligen vill var att veta vilka som Polisanmälts av kattkillen. Det enda jag vill göra är att läsa hur de skriver eftersom jag är intresserad av förtal på nätet och hur man skall komma tillrätta med det.

Senast igår (Torsdag) talades från regeringskansliet om att några lagar skall ändras en aning så att det skall bli lättare att åtala och fälla en gärningsman.

Förtal på nätet är, trots svårigheten att åtala/fälla någon, faktiskt ett värre brott än förtal på andra sätt då brottet upprepas varje gång någon läser det.
Preskriptionstiden för grovt förtal är 5 år men på nätet finns möjligheten att dessa 5 år i praktiken förlängs då brottet upprepas varje gång någon läser förtalet. Denna biten är ännu inte testad men möjligheten finns att det är så.

Ibland räcker det med att ett BO Polisanmäler och lämnar det åt sitt öde. Är förtalet grovt och av allmänintresse blir det allmänt åtal och då driver Åklagaren målet utan något BO. När man tittar på hur stor besöksfrekvens trådarna har kan man med ganska stor säkerhet säga att varenda en av de förtal som finns här faller under allmänt åtal (jag har dock inte läst en enda en av trådarna mer än en handfull av de förtal som finns här). Svårigheten, som stoppar det hela, är att identifiera förövaren. Tyvärr!

Frågan vi rättstänkande människor måste ställa oss: Hur får vi stopp på eländet på nätet?
Jag har inte svaret men jag vill vara med och utforma verktyget!
.


Ja, det är mycket regeringskansliet ägnar sig åt, så det återstår nog att se skulle jag tro eftersom det skulle betyda att människors rättigheter inskränks att prata fritt om händelser.
Och för att inte tala om Allmänt åtal för förtal ska endast väckas i undantagsfall

Så vill du veta vem katt mördaren har anmält för hot inte förtal så är det kanske den frågan du ska diskutera och inte något annat.

Du får inte stopp på yttrandefriheten för några små måls skull det händer inte.
Återkom med rikets säkerhet, terrorism, dödshot, barnporr , hets emot folkgrupp, upphovsrätt då snackar vi inte sketsaker som förtal.

Uttala dig inte då om du inte vet var servrarna ligger det blir desinformation inget annat.
Som sagt du har att göra med internet och dess teknik. Jag ser inte att man skulle lägga resurser och kostnader pga av att någon uppfattar saken som förtal.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-17 kl. 01:37.
Citera
2013-05-17, 01:44
  #31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Uttala dig inte då om du inte vet var servrarna ligger det blir desinformation inget annat.
Det är på intet sätt desinformation att säga vad man tror, vilket fallet var här. Desinformation är att medvetet framföra felaktig information för att luras och påverka, det har inget med vad man tror att göra.

Varför skulle man inte få uttrycka vad man tror, och vem är du att kväsa det? Hur var det nu med ett fritt internet och yttrandefriheten? Du verkar försöka kontrollera internet genom att hindra folk från att uttala sig.
Citera
2013-05-17, 01:48
  #32
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt[B
]Intressant att kattdödaren anmält förtal![/b]

Kan undra hur Polisen skall utreda detta?


.

Jo, det lär inte vara några större problem att få ut information om Flashbacks aktiva medlemmar som jag ser det. Det räcker med ett tillräckligt svårt brott begåtts. Jag vet dock inte om förtal är grovt nog för detta. Det krävs förmodligen att någon gör intrång på hemsidor eller liknande för att det skall vara stort brott nog. Det krävs då också att intrånget diskuteras och drivs genom någon tråd på ett forum för att Polisen skall ha rätt att få ut information.



Jag tror att det i framtiden, mellan stater, byggs upp kontrollorgan och möjligheter att fånga in de som begår brott. Lagarna idag är allt för trubbiga för nätbrott även om det synts tecken på att man genom olika juridiska trick kan komma runt det. Datainspektionen har skickat in ett förslag till en liten förändring som skulle göra stor skillnad när det går igenom (det har tydligen bifallits).

Är det någon som vet vilka användarnamn som anmälts?

Citat:
Frågan vi rättstänkande människor måste ställa oss: Hur får vi stopp på eländet på nätet?
Jag har inte svaret men jag vill vara med och utforma verktyget!

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är på intet sätt desinformation att säga vad man tror, vilket fallet var här. Desinformation är att medvetet framföra felaktig information för att luras och påverka, det har inget med vad man tror att göra.

Varför skulle man inte få uttrycka vad man tror, och vem är du att kväsa det? Hur var det nu med ett fritt internet och yttrandefriheten? Du verkar försöka kontrollera internet genom att hindra folk från att uttala sig.





Frågan från postaren gällde mer om forumets servrar och att släcka ner dom pga av förtal osv.
Och det skulle ligga i andra länders intresse typ,. Ja postaren menar då förtal som den så ivrigt är motståndare emot. Och att det mesta på forumet är förtal då menar samma postare.
En som helt enkelt spekulerar i rent propaganda syfte.
Alltså en ren spekulation om forumets servrar från postaren som inte va insatt i att det gäller hot i ämnet inte förtal. Så vem är det som har koll på servrarna i fråga om hotet som anmälts här?
Tror gör man i kyrkan det är för mycket skitprat och för lite fakta och alldeles för mycket låtsas vetande om du frågar mig.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-17 kl. 02:37.
Citera
2013-05-17, 07:11
  #33
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Åsikter kan och skall inte stoppas! Det fria ordet att få uttrycka sina åsikter är en viktig del i att få tänka fritt.
Men, och detta är viktigt, om en del mindre nogräknade använder friheten att yttra sig till att förstöra för andra oavsett vem det är eller vad personen gjort eller inte gjort måste man kunna stoppa en sådant otyg.
Tyvärr blir effekten av att gömma ett forum för myndigheterna att man hjälper dessa förstörare att fortsätta att förstöra. Därför ligger mycket av ansvaret på respektive gömda forum att hålla rent från sådana krafter.
Vi skall ha klart för oss att länder som tycker detta kan bli ett problem kan med lätthet stoppa vilket forum som helst och det gynnar ingen! Därför: Håll rent!
Att diskutera inträffade händelser och rikskända brott såsom de kattmördaren utfört får aldrig censureras eller stoppas. Utan diskussionerna på flashback hade han förmodligen hunnit dräpa ytterligare några katter innan polisen tagit honom. Brottslingar får nog bara stilla acceptera att omvärlden uttrycker sin motvilja mot vad de gjort. Man ska nog tänka efter innan man stympar katter, och inte gnälla över att människor reagerar negativt. Nu handlar inte kattmördarens anmälan om förtal utan hot, det kan vara bra att hålla isär.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback