Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-24, 10:01
  #793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Är alla på flashback chefer som drar in 100k+? 🤣

Hur har ni tid med att sitta på flashback?

Chefer delegerar ut allt arbete så de har massor med tid för fb. Kan tänka mig att majoriteten av forumets användare är chefer.
Citera
2021-01-24, 10:09
  #794
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps5-smh
Bank, kvantitativ analys. 50k är snittavkastning per månad för ISK och 25k är måntliga insättningar av arbetsgivaren + avkastning på upparbetat belopp (netto). Utdelningar återinvesterar automatiskt för de indexfonder jag äger så "50k" ovan avser värdeutveckling en genomsnittsmånad (där utdelningar därmed ingår).
Om du är högt uppsatt inom någon slags kvantfirma, vad har du för slags restriktioner beträffande privata investesteringar? Måste du underrätta bolaget inför varje köp/sälj? Måste du hålla värdepapprena en viss tid?
Citera
2021-01-24, 20:34
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det känns som att din avkastning är väldigt hög jämfört med din lön. Du kan ju inte ha jobbat så många år och borde inte kunnat spara ihop något enormt kapital. Har du ärvt pengar eller något? Eller haft rejäl tur med avkastningen? Hur mycket sparar du per månad?

Nej inget arv. Spelade poker i några ur när jag pluggade för ca 10 år sen. Dock började jag inte investera i börsen förräns säg 2014. Har jobbat i min branch ca 9 år och bytt jobb 3 ggr. Nu med corona så kan vi inte resa något men slipper samtidigt amortera. Så ca 40k in i ISK per månad.
Citera
2021-01-24, 20:36
  #796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Om du är högt uppsatt inom någon slags kvantfirma, vad har du för slags restriktioner beträffande privata investesteringar? Måste du underrätta bolaget inför varje köp/sälj? Måste du hålla värdepapprena en viss tid?

Är inte speciellt högt uppsatt. Är bara chef över ett antal personer, inte mer än så. Det stämmer att vi måste registrera alla våra köp och sälj (30d-regeln) förutom när det gäller fonder (där är det fritt fram).
Citera
2021-01-24, 21:41
  #797
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps5-smh
Är inte speciellt högt uppsatt. Är bara chef över ett antal personer, inte mer än så. Det stämmer att vi måste registrera alla våra köp och sälj (30d-regeln) förutom när det gäller fonder (där är det fritt fram).
Exakt vad innebär 30d-regeln? Får du ha privata innehav av värdepapper som du analyserar på jobbet? Gäller liknande regler på internationella firmor?
Citera
2021-01-24, 21:45
  #798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Exakt vad innebär 30d-regeln? Får du ha privata innehav av värdepapper som du analyserar på jobbet? Gäller liknande regler på internationella firmor?

Att du bara får sälja till förlust inom 30 dagar efter att du har gjort köpet. Jag får handla vad som helst men vet av erfarenhet att stock picking är extremt time consuming och långt ifrån en garanti till att slå index. Håll dig till gratis indexfonder på exempelvis Nordnet som ger dig exponering mot hela världen och fokusera istället på att klättra i din karriär så att ditt bidrag till ditt ISK-konto maximeras. Detta är vägen till att bli ekonomiskt oberoende. Vet tyvärr inte hur köp/sälj-regler fungerar på internationella firmor.
Citera
2021-01-24, 22:26
  #799
Medlem
olikafargers avatar
Är ej höginkomsttagare då jag bara tjänar 39,000. (höginkomstskatt är väl 39+).

Jobbar inom elnät som projektör men vidareutbildar mig till projektledare.

All Restid i arbetet blir till komp tid så blir egentligen inte mer än 39.

30årsåldern, bor i en av de största orterna i Sverige. Bor i lägenhet för 1.6 milj (så rätt billigt, sparar inför kommande husköp) bor i ett bra område.
Kör en suv från 2020, har inga lån förutom bostaden och leasingavtalet på bilen.

Lägger mellan 4-9k i månaden på spar beroende på hur mycket whisky jag köper.
Så mycket av pengarna läggs på whisky, men säljer en hel del också. Investerar i whiskyfat gör jag också.

Har runt 100k på fonder och 300k på spar.

Bär bara märkeskläder, föredrar stone Island, gant, jlindberg.
Citera
2021-01-24, 22:38
  #800
Medlem
Här finns en höginkomsttagare med egna bolag som drabbats hårt av Coronan.

Förbannade jävla skitvirus. Förstörde nästan livet för mig men är på fötter igen. Jag ger mig aldrig.

Någon som är intresserad av att höra hur jag hade det förut kontra nu och vad jag hoppas kring framtiden?
Bring it on!
Citera
2021-01-24, 23:57
  #801
Medlem
N**p
__________________
Senast redigerad av Wowbagger2000 2021-01-25 kl. 00:02.
Citera
2021-01-25, 04:29
  #802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det känns som att din avkastning är väldigt hög jämfört med din lön. Du kan ju inte ha jobbat så många år och borde inte kunnat spara ihop något enormt kapital. Har du ärvt pengar eller något? Eller haft rejäl tur med avkastningen? Hur mycket sparar du per månad?
Räknas ju ofta på 7% årlig snittavkastning för fonder, då bör han ha drygt 8 millar för att avkasta 50k/månad i snitt. Sedan påstår snubben han jobbar i den världen och är kanske rätt duktig på värdepapper, så med det dubbla årsavkastningen i snitt så räcker det med 5 millar för att ha 50k/månad.

Sedan bör såklart det mesta som skrivs på Flashback ekonomiforum tar med en enorm skopa salt, men det är en annan fråga
Citera
2021-01-28, 02:39
  #803
Medlem
Lön på 55,000 kr per månad. 33 år.

Egendomar
Etta i Stockholm: 3.5 Miljoner
Indexfonder: 1.8 Miljoner
På kontot: 70,000
S***p: Något större än medel

Skulder:
Bolån: 1 Miljon
CSN: 200,000

Levt livet som expat i billigt land (Läs: Sydamerika/Sydostasien) i flera år och jobbet betalar mitt boende (200 kvadratmeter mitt i stan) medan jag hyr ut lägenheten i Stockholm och gör vinst. Planerar att flytta tillbaka till Sverige igen. Tänkte sälja lägenheten och köpa en tvåa för 6-7 miljoner. Inte bestämt mig ännu, kanske stannar utomlands ett tag till.

I övrigt lever jag ganska normalt. Har dyra matvanor trots billigt land då jag gillar att äta på fina restauranger. Tränar 5 dagar i veckan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback