Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-31, 01:24
  #13
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverlood
Jag försökte några dagar en gång men fick fan riktig AT av skiten. Jag hade ingen aning om att det fanns utsättningssympton då läkaren som proppa mig full av skiten (på ett behandlingshem) sa att det var "det enda piller en läkare behöver" och att "det inte är beroendeframkallande på nått sätt". Dum som jag var litade jag på aset, borde ha kollat FASS o FB direkt, jag är ju vanligvis väldigt skeptisk.

Man kan tycka att läkarna alltid ska berätta om sådana här saker, men av olika anledningar gör de inte det. Det finns ju tillfällen då beroenderisk inte ens är känd ännu (detta verkar dock inte vara fallet med Seroquel då beroenderisk ju faktiskt finns med i fass och bipacksedeln, det står där att man bör trappa ut Seroquel långsamt).

Och hade du läst bipacksedeln eller på fass se hade du vetat det:
Citat:
Ursprungligen postat av fass.se
utsättningssymtom (symtom som inträffar när du slutar att ta Seroquel) som omfattar svårighet att somna (sömnlöshet), sjukdomskänsla (illamående), huvudvärk, diarré, kräkningar, yrsel och irritabilitet. Det är lämpligt att man slutar gradvis med läkemedlet under en period på minst 1–2 veckor

Missförstå mig rätt; läkaren borde ha berättat detta för dig. Men man har även ett eget ansvar att kolla upp bipacksedeln till sin medicin. Du säger att du vanligtvis gör det, men denna gången gjorde du inte det. Låt det bli en läxa för dig!

Vad du ska göra nu är att trappa ut tabletterna långsamt. Jag vet inte om just Seroquel är lämpliga att sluta med "Cold turkey", ibland kan det annars vara bättre att göra det och stå ut med utsättningssymptomen. Det kan vara bättre att sluta långsamt, det där är helt upp till dig*.

Lycka till!




*När det gäller vissa läkemedel, som bensodiazepiner, är det inte bra att sluta "Cold turkey" eftersom man drabbas av krampanfall. När man ska sluta med sådana är det bäst att köra långsam uttrappning, och då i kontakt med läkare!

Och, allihop: Läs alltid bipacksedeln till era mediciner!
2013-08-01, 00:56
  #14
Medlem
Silfverloods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Är läkaren som bestämmer om man ska sluta med Seroquel eller inte, deras råd man ska följa och inget annat.

Hoppas du inte är allvarlig. Av erfarenhet kan jag konstatera att man inte kan lite mer på en läkare än på någon annan människa. Många läkare är fullkomligt okunniga när det gäller missbruk och allmän distribution av läkemedel. Känns för mig som att läkare oftast tillhör någon av ytterligheterna, antingen öser dom läkemedel över dig så att du ska gå hem och vara nöjd för stunden, eller också är dom så restriktiva att dom inte ger en något. Jag har exempelvis efter en operation där jag hade ett par rätt ordentliga "titthål" i magen ihopsydda, fått gå hem med Alvedon... Alvedon. Jag misstänker att detta berodde på att läkaren förstod att jag antagligen hade drogproblem då jag tålde så fruktansvärt mycket mer Oxynorm än en valig person av min storlek skulle ha gjort. Men att skicka hem en patient med Alvedon p.g.a en misstanke tycker jag var väldigt dåligt.

EDIT:
Till Charmaine: Du har självklart rätt, jag borde forskat i FASS när jag fick medicinen. Men det var en lite speciell situation då man inte fick någon bipackssedel samt var i hyfsat ordentlig Subutex/Benso abstinens och helt enkelt tackade och bockade för det man fick just i stunden. Men som sagt, jag ska låta detta bli en läxa för mig och jag borde vetat bättre ^^
__________________
Senast redigerad av Silfverlood 2013-08-01 kl. 00:59.
2013-08-02, 18:46
  #15
Medlem
Ludis avatar
jag blev själv "ordinerad" seroquel, detta är en "test"drog så dem bryr sig inte hur du mår.

Själv tog jag till annat därefter, har du tillgång så skulle jag rekommendera nozinan(typ lillebrorsan till den drogen), annars är det fan bara att härda ut.

Alkohol hjälper, men inget jag rekommenderar.
2014-06-15, 15:31
  #16
Medlem
storpungens avatar
Ja, många psykläkare är inte riktigt kloka faktiskt. Seroquel verkar vara en av få neuroleptika som faktiskt är beroendeframkallande. Naturligtvis säger psykläkare att det inte är beroendeframkallande men jag vet att dom har haft fel med den saken många gånger tidigare.
2014-06-15, 15:47
  #17
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Är läkaren som bestämmer om man ska sluta med Seroquel eller inte, deras råd man ska följa och inget annat.
Det är patienten som skall bestämma om man inte längre vill ta en medicin. Man skall följa sig själv och inte andra. Det är patienten som vet mest om sig själv och inte en läkare. Läkare är inga gudar som man alltid skall följa.
__________________
Senast redigerad av storpungen 2014-06-15 kl. 15:49.
2023-08-03, 20:27
  #18
Medlem
Håller på att fasa ut Seroquel nu.

Har haft depot men 25 mg finns endast som direktverkande så det är det jag tar.

Det är ju bara 25 mg men ändå verkar jag fortfarande ha seriösa utsättningssymptom.
Är på riktigt skithumör.
Ca två veckor kvar innan jag slutar helt.
2023-08-10, 15:02
  #19
Medlem
VackraYazmines avatar
För några år sen slutade jag med seroquel. Trappade ner 25 mg varannan vecka.

Jag tog inga andra mediciner eller satte in nåt nytt. Levde sunt med träning och bra mat.
2024-01-12, 21:31
  #20
Medlem
Har legat på 300mg/ kväll tidigare. Som andra skriver har jag gått ner i dos när jag fått annat tex zyprexa, propavan, nozinan.

Nu tar jag endast 25mg till kvällen då det sägs att ju lägre dos man tar desto mer sömngivande ska det vara. Så testa att byta ut eller trappa ner.
2024-01-12, 21:55
  #21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacksterr
Har legat på 300mg/ kväll tidigare. Som andra skriver har jag gått ner i dos när jag fått annat tex zyprexa, propavan, nozinan.

Nu tar jag endast 25mg till kvällen då det sägs att ju lägre dos man tar desto mer sömngivande ska det vara. Så testa att byta ut eller trappa ner.

Tror det förhoppningsvis har löst sig för TS. Var ju trots allt över 10 år sedan.
2024-01-12, 22:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tror det förhoppningsvis har löst sig för TS. Var ju trots allt över 10 år sedan.
Är noob hehehe
2024-01-12, 22:55
  #23
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tror det förhoppningsvis har löst sig för TS. Var ju trots allt över 10 år sedan.
Japp, låst./mod
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback