Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-27, 18:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Hur högt nådde vattnet enligt din uppskattning?

En utredning är så klart på gång, Trafikverket har nu bollen (Banverket har f.ö. inte existerat på några år). Din syrliga kommentar som antyder att SJ var att lasta gör tyvärr inget annat än att ytterligare påvisa din okunnighet.

Tills att utredningen är färdig är det nog inte så mycket mer att göra eller säga för media. Förmodligen har Trv redan nu börjat sett över sin infrastruktur och rutiner lite extra vad det gäller översvämning.

Varför skulle inte SJ kunna klara av en liten "syrlig kommentar" på Flashback? Och angående okunnighet, jag behöver inte vara någon expert för att förstå vilka konsekvenser detta hade kunnat få ifall oturen varit frame. Men om det får dig att känna dig bättre så...

I övrigt vill jag nog samma sak som du tror jag, att man tar händelsen på allvar och agerar därefter för att se till att en liknande situation inte uppstår igen. Tycker du det är att begära för mycket?
Citera
2013-09-27, 22:22
  #14
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
Varför skulle inte SJ kunna klara av en liten "syrlig kommentar" på Flashback? Och angående okunnighet, jag behöver inte vara någon expert för att förstå vilka konsekvenser detta hade kunnat få ifall oturen varit frame. Men om det får dig att känna dig bättre så...

I övrigt vill jag nog samma sak som du tror jag, att man tar händelsen på allvar och agerar därefter för att se till att en liknande situation inte uppstår igen. Tycker du det är att begära för mycket?

Det har ingenting att göra med att jag skulle behöva känna mig bättre.
Däremot demonstrerar du din okunnighet genom att antyda att ingen utredning görs, att beskylla SJ för att Trafikverkets (inte Banverket, Banverket finns inte) infrastruktur inte håller måttet, spåren står under vatten, samt att utrymningsvägarna inte fungerade.

Att vattnet inte ens går upp till knäna, enligt Blyfri, låter inte som en högriskplats för drunkning, men det är ju klart att det kan hända saker när människor får panik.

Din berättelse är uppenbarligen emotionellt betingad, medan Blyfris historia blir mer trovärdig tack vare faktiska verklighetsbaserade detaljer.
Den anonyma kommentaren skiner knappast mer ljus över händelsen. Jag har aldrig varit med om ett brandlarm ombord trots att jag åker mycket tåg och det verkar hända väldigt ofta, och att eltåg och vatten är särskilt olämpligt låter som mytpropagering.

Det är väl bara att vänta på att utredningen blir färdig? Eller kanske vi ska tipsa Aftonbladet om att eld och tunnlar inte är bra kombinationer.
Citera
2013-10-02, 18:46
  #15
Medlem
En utredning är påbörjad. Vet dock inte hur långt den kommit.

Det finns fem olika sätt att ta sig ner/in i tunneln. Norra och södra tunnelmynningen samt tre räddningstunnlar. Tåget stod aningen närmare den mittersta räddningstunneln varpå man av helt logiska skäl åkte dit först. Där låg det dock så pass mycket bråte mot gallergrindarna att dessa inte gick att öppna. Då det inte förelåg akut fara för liv valde man att ta den södra räddningstunneln (Inte södra mynningen) vilket gjorde att man fick aningen längre till tåget.

Vad det gäller vattennivån är denna bild tagen från förarplatsen.
http://a.cdn-expressen.se/ImageHandl...rmat=iPad912px
Knappt över rälsen som ni ser.

Vad det gäller tunnelns säkerhet så var den mittersta räddningstunneln satt ur funktion ett tag efter olyckan. Dock fick tågen fortsatt åka genom denna efter beslut om dispens som utfärdades av Torbjörn Wannkvist förbundschef på Räddningstjänsten Södra Hälsingland. Om man hade gjort bedömningen att tunneln var så farlig som du påstår utifrån avsaknaden av en räddningsväg skulle man aldrig tillåta fortsatt trafik.

Men som sagt. Man utreder händelsen och tycker självklart inte att den är acceptabel. Dock var passagerarna inte i sådan fara som vissa vill ge sken av. Förstår att det inte var kul att sitta mitt inne i en tunnel men gör det inte till något värre än det var.
Citera
2013-10-03, 04:01
  #16
Medlem
0jonz0s avatar
Låter förjävligt detta, stackars människor i tåget som säkert fått panik.
Citera
2013-10-14, 20:49
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
...Däremot demonstrerar du din okunnighet genom att antyda att ingen utredning görs, att beskylla SJ för att Trafikverkets (inte Banverket, Banverket finns inte) infrastruktur inte håller måttet, spåren står under vatten, samt att utrymningsvägarna inte fungerade....

Tack till blyfri för informationen!

Jag anklagar ingen egentligen, jag arbetar inte med dessa saker och har ingen direkt erfarenhet. Jag började tyvärr barnsligt nog försvara mina inlägg i tråden (av olika beklagliga anledningar). Dock var det media jag initialt kritiserade!
Citera
2013-10-20, 13:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
Tack till blyfri för informationen!

Jag anklagar ingen egentligen, jag arbetar inte med dessa saker och har ingen direkt erfarenhet. Jag började tyvärr barnsligt nog försvara mina inlägg i tråden (av olika beklagliga anledningar). Dock var det media jag initialt kritiserade!

Media kan dom.
I övrigt kan jag förstå att det inte var någon höjdare att sitta där nere. Men nu har du fått lite info från en annan vinkel av händelsen iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback