Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-16, 23:28
  #13
Medlem
drflipps avatar
Varför sa du så? Du skulle sagt att du inte hade rökt överhuvudtaget så hade du inte haft problem nu... Lycka till iaf.
Citera
2013-10-17, 01:36
  #14
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Varför skulle dom kontakta dina "päron" om det när du är myndig?
Du sneade ur, därför ungdomar ska undvika droger som trixar med hjärnan.

Inget kommer hända, förutom att det kommer stå i din journal så det syns vid framtida läkarbesök.
Gick Doktorn på att du inte hade rökt med mening?
Citera
2013-10-17, 16:22
  #15
Medlem
Där fick du betala för din dumhet att knarka.
Citera
2013-10-17, 18:11
  #16
Medlem
Subject9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Där fick du betala för din dumhet att knarka.

Du valde i varje fall rätt användarnamn, det passar dig. : )
Citera
2013-10-17, 20:18
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Inom vården gäller tystnadsplikt såvida det inte handlar om brott som kan ge 2 års fängelse eller mer.

Vill bara upplysa dig om att det är 1 år som gäller.

Källa http://www.1177.se/Stockholm/Regler-...och-sekretess/

Läs "Undantag"
Citat:
När det gäller misstanke om brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från såväl polis- som åklagarmyndigheterna. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala till exempel rattfylleri som vårdpersonal har rätt att anmäla.

Ankommer du påverkad till sjukhus och man tar ett urin eller blodprov som påvisar olagliga substanser kan LVM komma att gälla, men för det krävs att du kommer flera gånger, är väldigt våldsam eller du utgör livsfara för dig eller någon annan. (Mycket ovanligt att LVM går vidare) Dock anmäler många läkare. Minderåriga LVMas alltid och föräldrar dras in!

Kan även säga att jag arbetar inom denna sektor.
Citera
2013-10-17, 21:18
  #18
Medlem
foshobros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorpenX
Vill bara upplysa dig om att det är 1 år som gäller.

Källa http://www.1177.se/Stockholm/Regler-...och-sekretess/

Läs "Undantag"


Ankommer du påverkad till sjukhus och man tar ett urin eller blodprov som påvisar olagliga substanser kan LVM komma att gälla, men för det krävs att du kommer flera gånger, är väldigt våldsam eller du utgör livsfara för dig eller någon annan. (Mycket ovanligt att LVM går vidare) Dock anmäler många läkare. Minderåriga LVMas alltid och föräldrar dras in!

Kan även säga att jag arbetar inom denna sektor.

Sedan om denna 1års reglen efterföljs särskilt bra i praktiken är en annan femma. Vårdpersonal har väl oftast inte stenkoll på vilka straff man skulle kunna få och anmälningar förekommer ändå titt som tätt även om brottet ej skulle ge 1år i buren.
Men som du sade är man inte våldsam och stökig kan man oftast vara hur påverkad man vill med en räkning från sjukan som värsta påföljd
Citera
2013-10-17, 22:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foshobro
Sedan om denna 1års reglen efterföljs särskilt bra i praktiken är en annan femma. Vårdpersonal har väl oftast inte stenkoll på vilka straff man skulle kunna få och anmälningar förekommer ändå titt som tätt även om brottet ej skulle ge 1år i buren.
Men som du sade är man inte våldsam och stökig kan man oftast vara hur påverkad man vill med en räkning från sjukan som värsta påföljd

Exakt! Måste erkänna att vi är rätt dåliga på att anmäla, händer att folk åker hem rattfulla och vi inte "orkar"/ har tid att ringa polisen för att hela processen är rörig...

Uppför man sig och visar respekt brukar iaf jag göra det samma tillbaka!
Citera
2013-10-18, 01:43
  #20
Medlem
lasse-luss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabbyz
Tja igår så bestämmde jag och några polare att vi skulle röka hadde igentligen tänkt och skita i det men det hände ändå iaf
så började jag känna mig RIKTIGT dålig på väg till tuben och när jag väll är på tuben så börjar jag må ännu dåligare och börja spy, tanten brevid ringer 112 och amubulansen var det hyfsat snabbt och jag hamnar på sös

kanske nojjar i onödan nu men

Doktorn fråga om jag hadde tagit nått men jag nekade och sa att jag hittade en hemrullad cigg
och sa att jag skulle få pissa, några minuter senare somnar jag.
När jag väl vaknar säger dom att jag inte behövde pissa för det var så lite jag fått i mig (tog MAX 5 bloss... hyfsat säker på att det var färre)
iallafall så undrar jag om jag kommer få hem något brev om att jag måste gå på piss
dom ringde inte till mina päron heller
Kan äventilläga att jag är 19

och isåfall hur får jag ut skiten snabbt ur kroppen

Ta de lungt inget kommer hända
Citera
2013-10-21, 14:27
  #21
Medlem
3487s avatar
Läkare har tystnadsplikt och dem får bara rapportera till polisen om du har begått ett brott som kan ge mer en ett års fängelse om jag minns rätt.
Citera
2013-10-21, 22:26
  #22
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorpenX
Vill bara upplysa dig om att det är 1 år som gäller.

Källa

Läs "Undantag"


Ankommer du påverkad till sjukhus och man tar ett urin eller blodprov som påvisar olagliga substanser kan LVM komma att gälla, men för det krävs att du kommer flera gånger, är väldigt våldsam eller du utgör livsfara för dig eller någon annan. (Mycket ovanligt att LVM går vidare) Dock anmäler många läkare. Minderåriga LVMas alltid och föräldrar dras in!

Kan även säga att jag arbetar inom denna sektor.

Oj, tack för rättelsen. var fick jag två år ifrån...? Jobbar själv inom vården, men inte på akutmottagning så det händer sällan (aldrig) att vi behöver anmäla något.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback