Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-17, 23:25
  #1
Medlem
Någon som har erfarenheter? Hade det varit aktuellt för min del så hade jag gjort som följer.

1. Övertala en vän som äger avsides mark att odla opiumvallmo och sedan antingen skörda för hand eller skörda poppy straw med traktor och använda vattenextraktion.

2. Göra ett inbrott mot ett litet företag med låg säkerhet som använder ättikssyranhydrid. Alternativt be en kompis stjäla från jobbet.

3. Köpa andra prekursorer och labbutrustning.

4. Be en vän (kemist) framställa produkten. Alternativt försöka själv (lägre renhet och troligen misslyckanden).

5. Vara kunnig inom IT och sitta väldigt skyddad.

6. Sälja vit, kemiskt ren diacetylmorfin via mail (tor sidor) för 2000kr/g inrikes.

7. Efter ett år sluta, köpa lotter med bra expected value i olika affärer i olika städer tills man skrapat fram en storvinst som är vit. Använd fantasin!

Hade det varit genomförbart för ett par svenskar? Är kemin svår för en icke-kemist?

Tar starkt avstånd från narkotikalangning och framställning, det är dock intressant att undersöka möjligheten.
Citera
2013-10-17, 23:46
  #2
Medlem
modskis avatar
Förmodligen fullt möjligt att framställa, men känns lite Breaking Bad över det hela..

Just "be en vän framställa", inte speciellt troligt att en högskoleutbildad kemist skulle beblanda sig i att framställa tunga droger, om han inte fått en cancerdiagnos vill säga.
Citera
2013-10-19, 18:55
  #3
Medlem
Carelesss avatar
Kemi och pyroteknik --> Drogodling och drogtillverkning
/Moderator
Citera
2013-10-19, 19:11
  #4
Medlem
Det som jag själv ser som ett potentiellt hinder är skördmetoden.

Skörd blir komplicerat. Moderniserad vattenextraktion kräver troligtvis ganska storskaliga instrument, det blir stora volymer vatten på det hela taget. Skörd för hand däremot blir arbetsintensiv, man har bara ca 2 veckor på sig att snitta flera hektar 3-4 gånger och en del morfin kommer gå till spillo eftersom hela plantan innehåller aktiv substans, inte bara latexen. Antingen så får de inblandade slita som djur eller så får man anlita några thailändska bärplockare som får bo på gården tills jobbet är färdigt och sedan spårlöst "försvinner".
Citera
2013-10-20, 21:01
  #5
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaleBoetticher
Är kemin svår för en icke-kemist?

Kort svar:
Ja.

Långt svar:
Egentligen är kemin förhållandevis enkel. Men att lära sig detta steg för steg kräver i princip undervisning av någon som antingen kan det själv sen gammalt eller är kunnig inom kemins värld sen innan. Anledningen till detta är att det i princip är omöjligt att vid två olika tider i två olika länder sätta upp två identiska produktionsmiljöer som följer identiska procedurer.

När du inte förstår varför du gör en sak är det hemskt svårt att veta hur du ska göra det i detalj. Kan jämföras med matlagning, vispar man verkligen grädde lika om syftet är att få den fluffig som man gör när man vispar den för att blanda den med något? Vad skulle någon som inte förstår varför man vispar få för resultat i de två olika fallen? Så är det också med kemi. Beskrivningarna är skrivna av kemister för kemister, på samma sätt som ett recept för gräddtårta är skrivet av folk som bakat för folk som bakat.

Den största skillnaden är att när det gäller gräddtårtor så förstår alla normala människor ungefär vad som kan döda dig, att t.ex. tro att man kan lägga sig och sova med ugnen igång. Ingen författare vid sina sinnens fulla bruk skulle aktivt skriva en varning om detta i ett tårtrecept. Problemet med kemi är att faror lika uppenbara för den insatte inte är det för den okunnige. En okunnig kan t.ex. mycket väl få för sig att börja tillsätta syra i vatten när vatten och syra ska blandas istället för tvärtom fast det aldrig skulle föresväva en kemist.

Tack och lov är ju de flesta misstag inte lika farliga för liv och lem. Men även om alla de misstagen som faktiskt är det undviks så kvarstår miljoner triviala misstag som en kemist aldrig skulle göra (och som inte nämns i beskrivningarna av olika processer) göra din process ofruktbar. Detta gör det hemskt svårt att lyckas med sådant här utan att själv vara eller ha tillgång till en kemist.
Citera
2013-10-24, 12:42
  #6
Medlem
kissie.blogg.ses avatar
Kan bara svara för mig själv som har god labbvana inom orgkemi. Har aldrig syntetiserat heroin men är övertygad om att det är pissenkelt. Vill du göra det småskaligt så krossa morfintabletter och extrahera. Lägg på en sked droppa på ättiksyraanhydrid (dubbelt så många mol som morfin) och värm med tändare. Du kommer få ett svart klet=heroin.

Att odla opium vet jag inget om men finns en bra tråd här på FB. Att extrahera ut just morfin ur alkaloidblandningen blir nog svårt. Men har du tillgång till morfin och ättiksyraanhydrid så är det jävligt lätt.
Citera
2013-10-25, 10:49
  #7
Medlem
dcafes avatar
För att ge något mer matnyttigt åt tråden för er som förstår er på säkerhetsaspekten. Enklaste vägen till ättiksyraanhydrid för en lekman är nog att låta naturgas och kiselgel ge upphov till koldisulfid som man sedan kan låta bidra till en termisk nedbrytning av aceton.

Fördelen med denna väg är att man aldrig behöver överskrida 700 grader Celsius och att man utgår ifrån ämnen som är något så när snälla att hantera. Inga utgångsämnen är heller ens särskilt svåra att få tag i.

I utrustningsväg behövs dock lite mer än vad som behövs om du redan har ättiksyraanhydrid att tillgå. Men inget som inte är överkomligt.

Yielden är inte imponerande men råvarorna är billiga så det borde kvitta.
Citera
2023-06-29, 08:10
  #8
Medlem
Äppelättikscidervinäger. (Applecidervinegar) Med det har jag gjort China White av Meda morfin tabletter. Men nu finns inget riktigt morfin kvar på svenska läkemedelsmarknaden. Togs bort i år 2023. Nu är det bara syntetiska preparat kvar där euforin är borttagen.
Citera
2023-06-29, 09:51
  #9
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaleBoetticher
7. Efter ett år sluta, köpa lotter med bra expected value i olika affärer i olika städer tills man skrapat fram en storvinst som är vit. Använd fantasin!

Jag kan inget om inrikes heroinframställning men ovanstående punkt kan nog vara bra och fungera.
Plöstligt händer det!
Citera
2023-06-30, 18:17
  #10
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
ättiksyraanhydrid Går att beställa från Italien genom att använda en hemsida på internet… kosta ca 2600 kr för 250 ml!!!
Är nog billigare att köpa heroin från gatan

Den som söker skall finna…
Citera
2023-08-11, 08:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaleBoetticher
Någon som har erfarenheter? Hade det varit aktuellt för min del så hade jag gjort som följer.

1. Övertala en vän som äger avsides mark att odla opiumvallmo och sedan antingen skörda för hand eller skörda poppy straw med traktor och använda vattenextraktion.

2. Göra ett inbrott mot ett litet företag med låg säkerhet som använder ättikssyranhydrid. Alternativt be en kompis stjäla från jobbet.

3. Köpa andra prekursorer och labbutrustning.

4. Be en vän (kemist) framställa produkten. Alternativt försöka själv (lägre renhet och troligen misslyckanden).

5. Vara kunnig inom IT och sitta väldigt skyddad.

6. Sälja vit, kemiskt ren diacetylmorfin via mail (tor sidor) för 2000kr/g inrikes.

7. Efter ett år sluta, köpa lotter med bra expected value i olika affärer i olika städer tills man skrapat fram en storvinst som är vit. Använd fantasin!

Hade det varit genomförbart för ett par svenskar? Är kemin svår för en icke-kemist?

Tar starkt avstånd från narkotikalangning och framställning, det är dock intressant att undersöka möjligheten.

Vakna upp, brygg en kopp kaffe och surfa in på www.antagning.se istället.
Dummaste "planen" jag sett på länge
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback