Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 21:17
  #1
Medlem
john-zilvers avatar
Hej. Jag har slutat röka både grönt och brunt för ca en månad sedan, ska det verkligen vara såhär jobbigt o ta sån jäkla tid?

Kön: Kvinna
Vikt: 60 kg
Längd: 176 cm

Jag har inte rökt nu på en månad och rökte blandad kompott men mest hasch då jag rökte. Rökte ca 1-2 gram dagligen i ett år av mina anledningar. Innan dess rökte jag bara lite då och då i ca 6 års tid. Vad jag inte förstår är hur det kan vara såhär jobbigt? Känns fortfarande som jag rökte för typ en timme sedan och fick en snedtändning. Det är jobbigt hela tiden, känner mig typ paranoid, har ångest i floder, tyngdkänsla i huvudet, stickningar i ansiktet, stel i nacken, myror i kroppen, svaghetskänsla, huvudvärk, ljuskänslighet, extrem trötthet, känner inte glädje, känner inte ens sorg fast jag egentligen har anledningar att känna båda. Jag känner mig bara frustrerad och arg/irriterad för att jag inte kommer ur detta, vad det nu än är.

Vissa delar av dagen är värre än andra, då försvinner jag in i något som jag skulle kalla lögn att säga är här och nu, kan vid dessa tillfällen börja gråta i ren frustration för att jag inte känner mig det minsta bättre från dag 1, då jag slutade. Känner mig även lite paranoid/psykotisk och jag kan inte ta mig för att göra någonting längre, laga mat o rasta hunden är väl ungefär på sin gräns vad jag klarar av och det är saker jag enkelt klarade innan jag rökte som en galning. Jag kunde dessutom sköta min praktik och gå i skolan och känna glädje o alla känslor jag nu saknar att känna. Stirrar ofta i luften o fastnar med blicken som en apatisk jävel. Kan inte träffa folk heller, ingenting fungerar, jag fungerar inte.

Har även mardrömmar, svettningarna avtog efter ca 2 veckor då jag pallrade mig iväg till badhuset och bastade, kunde annars sitta helt still o svetten bara rann från armhålorna ner på armarna. Tror inte det är psykos då jag inte hör röster eller ser grejjor som inte finns men de e fakking sjukt jobbigt ändå. Hur länge kommer det vara såhär? Någon annan som haft det såhär och hur länge isåfall? Jag har byggt upp en inre panik, tänk om detta aldrig går över? Inga moralkärrningar nu, jag vet jag skulle inte ha smögat som en idiot. Men trodde ju aldrig att detta skulle kunna hända på bara CB. Hur stor är risken att något av det jag fått tag på varit utblandat med nåt värre? Är detta verkligen bara CB avtändning eller är det något helt annat? Aldrig känt nåt liknande. Jag går inte igenom detta för ingenting så det jag lärt mig är att man inte ska smöga varje dag, utan bara på helger eller 2 ggr/månad, för min del iaf (ser nu skillnad på bruk och missbruk). Just nu vågar jag mig inte på det på ett tag igen iaf, men kan inte förneka hur meningslöst de känns att hålla sig borta från det om de ändå bara ska kännas skit. Någon som har varit med om samma sak eller som vet hur lång tid d kan ta att komma ur denna konstiga extrema haschdimma?

MVH gräshoppan
__________________
Senast redigerad av john-zilver 2013-10-20 kl. 21:19.
Citera
2013-10-20, 21:28
  #2
Medlem
För mig behöver jag bara någon dag så är jag mig själv igen, som efter en bakfylla. Myror i kroppen känner jag dock igen, men det går över efter ca en vecka. Avtändning som du beskriver har jag aldrig varit med om på cb. Men alla är vi olika.
Jag skulle ge det iaf 2 månader för att vara säker på att "gifterna" är helt ute ur kroppen och du är på dina normala nivåer. Du är ju van vid att fungera vid att ha onormalt höga nivåer av cannabinoider så när det har återgått till de normala värdena så blir det bättre. Och ät bra och träna så går det snabbare.

Men tro mig, det blir bättre med tiden så sluta med att ha panik.
Citera
2013-10-20, 21:53
  #3
Medlem
Det släpper snart. Om 2-4 veckor så kommer det kännas mycket bättre, sen efter ytterligare 1 månad så kommer du förmodligen vara helt återställd. Men problemen med det sociala kanske du får jobba upp på egen hand.
Men hur som helst, du är snart där nu, så ge inte upp!

Visst har man svårt att tro hur hemskt det kan vara när det bara handlar om lite cannabis?
Citera
2013-10-20, 21:54
  #4
Medlem
En vecka tog det ungefär innan jag kände mig normal efter ca 2 års dagligt bruk. Men det finns ingen anledning att tro att det inte kommer släppa så småningom. Det är bara att hålla ut.
Citera
2013-10-20, 22:02
  #5
Medlem
Autokinetisks avatar
Jag känner igen mig på lite delar av det du skriver, med viss olikhet. Det misstaget jag såväl som du är att jag analyserade mig för mycket, jag kände efter konstant. Detta resulterade i att jag undvek personlig kontakt på större tillställningar, jag slutade också sköta vissa sysslor (under ungefär 1-2 månader), men med tiden så upptäckte jag att jag ibland "skyllde" mina undanflykter och sociala problem på just "avtändningen" eller ja.. det som hade gjort med mig med rökat.

Men sen släppte det, och då insåg jag att allt bara var en illusion, för min del handlade det helt enkelt att jag var så pass van att vara flummig de mesta av min vakna tid, och då slog det mig. Givetvis känner man sig malplacerad och illa till mods eftersom detta "state of mind" inte var allt för vanligt back in the Days.

Men vad jag vill komma fram till är att du kan vara lugn, det går över. Håll fokus bara, och om något skrämmer dig, så utmana den rädslan. Det blir inte bättre med självömkan och offerkoftan på, ut med dig. Det ordnar sig.
Citera
2013-10-20, 22:48
  #6
Medlem
john-zilvers avatar
tack för era svar. Känner mig lite lättad när jag ser att ni skriver att de kommer gå över. Nej trodde faktiskt inte att det fanns att känna såhär efter CB men nu e jag livs levande bevis på det. Och det med social kontakt hmm känner att jag inte alls kan vara lika trevlig med den här skiten att dras med, men vill någon klaga får dem väl lämna ett brev i mitt brevinkast.
Citera
2013-10-20, 22:55
  #7
Medlem
john-zilvers avatar
gäller att hålla fokus ja
Citera
2013-10-21, 01:13
  #8
Medlem
thejams avatar
http://wiki.magiskamolekyler.org/ima...isberoende.jpg

Börjar snart avta.

EDIT: Det där är alltså en graf för hur avtändningen brukar se ut.
Citera
2013-10-21, 04:55
  #9
Medlem
john-zilvers avatar
Bra då är jag inne i slutspurten, skulle gissa om 2-3 veckor mår jag ok, om man ska följa grafen. Då har jag ju tillomed klarat den värsta toppen redan nu. Skönt då denna overklighetskänsla o allt annat e skrämmande.
Citera
2013-10-21, 11:25
  #10
Medlem
knArkes avatar
Du är ruskigt torsk.
Det hänger ju på ditt psyke, om du går och tänker på det hela tiden så äre klart att du upplever det så som du gör. Rökte konstant i 5 år och la av tvärt på grund av jobb och det gick bra
Plus att som du skriver att du rökte för dina anledningar, hahahaha ta till droger för att må bra (överhuvudtaget) är ju det mest idiotiska man kan göra.
Citera
2013-10-21, 11:39
  #11
Medlem
0-0-0-0s avatar
En del folk känner inget alls andra har lite svårt upp till ca 2 månader efter. Men trots allt ärt det ju inget alls mot vad du hade känt om du brukat en annan drog i samma utsträckning och det gäller ju även alkohol.

Men just röka verkar va väldigt specifikt i hur det olika det påverkar folk. Men jag tror mer det är så att en del känner efter och funderar mer över det än andra. De flesta kan i alla fall fungera och märker knappt övergången efter en tid uppehåll.

Men viktigt är att veta att det går över och att mycket av det är psykiskt. Personligen gillar jag att känna mig lite efter och desorienterad en period efter röka haha man flyter liksom bara med i välden.

Men hur som bra gjort och det går snart över och du ska nog fundera på om röka egentligen är något för dig.

Ha en bra dag! 0-0-0-0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback