Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-03, 10:19
  #1
Medlem
En återkommande fundering under mina dagsturer då jag fiskat, jagat, eller bara strosat runt i naturen här uppe i norr är varför man så sällan stöter på andra med samma intressen där ute...

Är väl lite det som kännetecknar oss norrlänningar, närheten till naturen, eller är det bara en myt nuförtiden?

Många i min vänskapskrets verkat "vuxit" ifrån det och tappat intressent med åren, lite tråkigt måste jag säga.

Gör många som mej?

Åker ut med ryggsäcken, fiskespöet eller bara drar på kängorna och tar del av naturen här uppe?
Vad gör ni?
Är ni oftast själva eller i sällskap?

Eller är det ett utdöende intresse?
Citera
2013-11-03, 12:06
  #2
Medlem
Slug-Skits avatar
Tycker alla häruppe har jagarexamen och fjällrävenjackor. Säkert att du inte bara inbillar dig? Din vänskapskrets kanske har nischat sig mot något annat?
Citera
2013-11-03, 14:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slug-Skit
Tycker alla häruppe har jagarexamen och fjällrävenjackor. Säkert att du inte bara inbillar dig? Din vänskapskrets kanske har nischat sig mot något annat?

Att jag inbillar mej att man aldrig träffar på någon annan människa i samma ärenden ute i naturen?
Svar nej :P

En ganska stor procentdel av de som tar jägarexamen har varken jagat eller kommer aldrig jaga...
Sen finns det vissa som är ute en månad per år, under älgjakten men aldrig annars.

Har fått för mej att det finns en viss rädsla för skog och natur, kan ju finnas björnar!!! typ ...
Eller att folk drar sej för att åka ut för "det är tråkigt, finns inget att göra.." osv.

Känns som vi kommer längre och längre ifrån naturen, handlar ju inte bara om här uppe i norr, utan hela samhället och landet i sej.

Vänskapskretsen har nischat sej, jo, de urbaniseras mer och mer.
Och jag kanske finner mer och mer harmoni borta ifrån all betong.

Frågan i sej, är egentligen att jag är nyfiken om det finns likasinnade som mej, som kan åka ute en tidig morgon.
Kanske fota, fiska, jaga, bara vara.

Eller är det bara besvärligt och tråkigt i skogen?
Citera
2013-11-04, 18:01
  #4
Medlem
Baalzamons avatar
På sommaren är det svettigt och mygg, på vintern kallt och snö
Citera
2017-01-26, 09:08
  #5
Medlem
bananajoe33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkotPalme
En återkommande fundering under mina dagsturer då jag fiskat, jagat, eller bara strosat runt i naturen här uppe i norr är varför man så sällan stöter på andra med samma intressen där ute...

Är väl lite det som kännetecknar oss norrlänningar, närheten till naturen, eller är det bara en myt nuförtiden?

Många i min vänskapskrets verkat "vuxit" ifrån det och tappat intressent med åren, lite tråkigt måste jag säga.

Gör många som mej?

Åker ut med ryggsäcken, fiskespöet eller bara drar på kängorna och tar del av naturen här uppe?
Vad gör ni?
Är ni oftast själva eller i sällskap?

Eller är det ett utdöende intresse?

Jodå jag tar på mig ryggsäcken och åker och fiskar, mest regnbåge och öring men även gädda och abborre.

På fritiden jagar jag hare,rådjur,skogsfåglar,älg och har flera mårdfällor i skogen.
Jag är oftast själv, men ibland med min far.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback