Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-12-22, 23:23
  #49
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Men kommer dom så långt så att dom slår det ljuset och har humana priser så blir inga gladare än vi bilägare så klart

Inom ett par år är vi där. Redan nu är vi ju så pass långt komna att det finns märken/modeller som har det som tillval som ordinarie lyse (Porsche & Seat).

Intressant video kring ljusbilden på Seats LED: http://www.youtube.com/watch?v=hYv7uw0JWjQ

Jämförelse mellan halogen, xenon och LED: http://www.youtube.com/watch?v=utfW04kT5Ug

Citera
2013-12-23, 20:16
  #50
Medlem
Tratexs avatar
Det extraljus som ger mest ljus för pengarna är troligtvis NBB Alpha 225 som är xenonkonverterat. Orginal xenon av denna modell kostar runt 2500 kr styck. Men när man har tagit en halogenlampa och konverterat den till xenon så ligger dom på runt 1500 kr styck (plus minus några hundra beroende på styrka, om man behöver canbus eller speedstarter m.m.). Man får dock bara se till att den är konverterad med en D2S lampa och inte med H1 då brännpunkten hamnar lite fel i reflektorn och det påverkar ljusbilden negativt. Dessutom så går den att få med mycket kraftigare lampa än orginal som är på 35 watt.

Visst det finns lampor som lyser längre, som Lightforce men dessa är betydligt dyrare och med Lightforce verkar det vara som att man antingen älskar dom eller hatar dom.

När det gäller att stora strålkastare blockerar kylflödet till kylaren så har jag själv aldrig haft några problem och jag har haft bilar där grillen har varit blockerad av 3-4 extraljus samt lite annat kul bakom grillen så det borde inte vara något problem.
Citera
2013-12-23, 23:26
  #51
Medlem
Vargtasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Det extraljus som ger mest ljus för pengarna är troligtvis NBB Alpha 225 som är xenonkonverterat. Orginal xenon av denna modell kostar runt 2500 kr styck. Men när man har tagit en halogenlampa och konverterat den till xenon så ligger dom på runt 1500 kr styck (plus minus några hundra beroende på styrka, om man behöver canbus eller speedstarter m.m.). Man får dock bara se till att den är konverterad med en D2S lampa och inte med H1 då brännpunkten hamnar lite fel i reflektorn och det påverkar ljusbilden negativt. Dessutom så går den att få med mycket kraftigare lampa än orginal som är på 35 watt.

Visst det finns lampor som lyser längre, som Lightforce men dessa är betydligt dyrare och med Lightforce verkar det vara som att man antingen älskar dom eller hatar dom.

När det gäller att stora strålkastare blockerar kylflödet till kylaren så har jag själv aldrig haft några problem och jag har haft bilar där grillen har varit blockerad av 3-4 extraljus samt lite annat kul bakom grillen så det borde inte vara något problem.

Välkommen! Du verkar kunnig. Får man fråga hur du känner till denna branch så väl?

Men du är väl inte riktigt allvarlig när du skriver att ett xenonkonverterat NBB ger mest ljus för pengarna?
Citera
2013-12-24, 00:42
  #52
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratex
Det extraljus som ger mest ljus för pengarna är troligtvis NBB Alpha 225 som är xenonkonverterat. Orginal xenon av denna modell kostar runt 2500 kr styck. Men när man har tagit en halogenlampa och konverterat den till xenon så ligger dom på runt 1500 kr styck (plus minus några hundra beroende på styrka, om man behöver canbus eller speedstarter m.m.). Man får dock bara se till att den är konverterad med en D2S lampa och inte med H1 då brännpunkten hamnar lite fel i reflektorn och det påverkar ljusbilden negativt. Dessutom så går den att få med mycket kraftigare lampa än orginal som är på 35 watt.

Visst det finns lampor som lyser längre, som Lightforce men dessa är betydligt dyrare och med Lightforce verkar det vara som att man antingen älskar dom eller hatar dom.

När det gäller att stora strålkastare blockerar kylflödet till kylaren så har jag själv aldrig haft några problem och jag har haft bilar där grillen har varit blockerad av 3-4 extraljus samt lite annat kul bakom grillen så det borde inte vara något problem.

Har själv NBB Alpha 225 på min ena bil och har konverterat dom själv till 55w Xenon, kostad ca 950:-/lampa inkl xenonsats & förlängningskabel från lampa till ballast på 1m.

Dom sitter i grillen och det hindrar inte ett smack på kylningen, det är bara ett kasst argument för de som har kärat ner sig i ledbars och små rampar.

Ang Lightforce så stod jag i valet och kvalet mellan dom och NBB när jag köpte dessa, tog NBB då dom hade fått bäst resultat och lös bäst på min bil helt enkelt.
Dessutom var det svårare att få bra brännpunkt i Lightforce samt att dom har 11 miljoner olika utbytesglas man ska sätta på beroende på vad du vill ha för ljus m.m.
Kamraten hade 4 st Lightforce och jag har 3 st NBB, och mina lös ifrån dom lätt ärligt talat.

Och då har jag H1 i mina och den brännpunken är det inga fel på.

Så jag rekommenderar självkonverterade NBB för den som vill ha bra ljus för lite pengar.
Citera
2013-12-24, 00:44
  #53
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Inom ett par år är vi där. Redan nu är vi ju så pass långt komna att det finns märken/modeller som har det som tillval som ordinarie lyse (Porsche & Seat).

Intressant video kring ljusbilden på Seats LED: http://www.youtube.com/watch?v=hYv7uw0JWjQ

Jämförelse mellan halogen, xenon och LED: http://www.youtube.com/watch?v=utfW04kT5Ug


Ja visst blir det väl så

Faktiskt bra ljus i videon, men en skarp kant till mörkret tycker jag, var inget flöde direkt, fast det kanske är kameran som är boven i dramat.
Citera
2013-12-24, 21:41
  #54
Medlem
Tjena grabbar! Då jag också har funderat på vilka extraljus jag kan sätta på min nyinkòpta A4...stora runda Bosch, NBB etc är uteslutet (utseendemässigt), så jag har klollat runt på ramper. Vissa tycker ju att LED lyser dåligt, men humanhabit har en ramp fòr 3200kr med "combo ljusbild" som skickar iväg 13200 lumen. I mina öron låter inte 13200 lumen för 3200kr så dyrt...

Har jag fel?

(Bilen har redan xenon så behòver inga förslag om att konvertera...)
Citera
2013-12-26, 20:46
  #55
Medlem
Kanske inte det bästa offantligt mycket pengar kan frambringa ,men klart prisvärt det kit jag själv kör. Lyser så du bländar dig själv om det inte är helt fritt framför dig.

Recept....

2 x klara Sims breda
1 x Sims pencil
3 x 100w xenonkit i dessa

Pris under 2000:- för hela kittet.
Citera
2014-12-08, 22:12
  #56
Medlem
Upplever det som lite väl mörkt framför min gamla Nissan X-trail. Har inte lust att plötsligt inse att en älg står några meter framför mig men har inte heller någon lust att lägga några direkta pengar på en bil jag kör väldigt sällan. Vad är egentligen det mest prisvärda men fungerande alternativet? Kör annars en V70 med xenon och x-trailen har ju på sin höjd 1/5 av det ljuset. Det känns helt enkelt inte riktigt bra.

Xenonkonvertera med något kit från ebay, köpa hem en kinesisk ledramp eller försöka finna några gamla lampor, vad ska jag egentligen göra?
Citera
2014-12-08, 23:17
  #57
Medlem
Beror väl på vart man åker, vilka vägar.

Jag har tre äldre big knick rallye blue och jag hatar alla jävla 2+1 vägar med alla jävla reflexer som kommit med åren. Ljuset blir för starkt för ögat, man bländas. Alla jävla skyltar också för den delen.

Väljer ibland en skogsväg istället, större risk för djur men fan jag ser bättre då åtminstonde. (Givetvis anpassar jag hastigheten med då)

Jag skulle nog fan inte ha xenon, skulle fan inte se något. Dessutom måste man blända av direkt annars ser den fan man möter 3 km bort inget. Kontrasten mellan xenon lyse och många sämre halvljus blir som ett ljus från ett sökarljus till en cykellampa...
Citera
2014-12-09, 08:16
  #58
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Upplever det som lite väl mörkt framför min gamla Nissan X-trail. Har inte lust att plötsligt inse att en älg står några meter framför mig men har inte heller någon lust att lägga några direkta pengar på en bil jag kör väldigt sällan. Vad är egentligen det mest prisvärda men fungerande alternativet? Kör annars en V70 med xenon och x-trailen har ju på sin höjd 1/5 av det ljuset. Det känns helt enkelt inte riktigt bra.

Xenonkonvertera med något kit från ebay, köpa hem en kinesisk ledramp eller försöka finna några gamla lampor, vad ska jag egentligen göra?

Finns en tråd om detta redan.
(FB) Xenon-konvertering, SIM extraljus vs. andra märken
Biltemas 9" lampor för 199,-/st samt 55W Xenonkit på nätet. Komplett med hållare, kabelsats och stag så hamnar man under tusenlappen och det är det värt!
Citera
2014-12-15, 16:43
  #59
Medlem
Igordenryskes avatar
Jag har själv bara testat halogen och xenon extraljus, så LED kan jag inte säga något om. Dock känns det som att LED kommer bli mer vanligt inom några år från nu.

Köpte detta till min 960 förra vintern då jag bestämmde mig för att fixa xenon. Tror det här är bland det bättre du kan köpa för en billigare summa men ändå få bra ljus på vägen.

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/...non-4300k.html

http://www.mlimits.se/belysning/75w-...sim-3pack.html

OT: Också har vi en del som tror deras original lysen är bra nog.
Citera
2014-12-17, 19:39
  #60
Medlem
Nordisk Bil Belysning. Deras 225mm . Bra grejor.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback