Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-19, 19:12
  #529
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Hur gör man så att safari slutar fråga om webbplatsen vill använda min nuvarande plats? Stör mig så otroligt mycket på att rutan dyker upp ofta
Kolla Integritetsskydd i Safaris inställningar.
Citera
2015-05-26, 18:38
  #530
Medlem
Link85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kolla Integritetsskydd i Safaris inställningar.

Fixat, tack!

En till fråga, har en del bilder på mapp och jag vill att som på windows att man öppnar en bild och kan bläddra igenom alla bilder. Har alltid markerat allt och sedan överblicka dem, men så snabbt man går in i en annan mapp eller liknande så försvinner allt. Finns det något smidigt sätt? Börjar sakna windows lite pga dess smidighet.
Citera
2015-05-26, 19:10
  #531
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Fixat, tack!

En till fråga, har en del bilder på mapp och jag vill att som på windows att man öppnar en bild och kan bläddra igenom alla bilder. Har alltid markerat allt och sedan överblicka dem, men så snabbt man går in i en annan mapp eller liknande så försvinner allt. Finns det något smidigt sätt? Börjar sakna windows lite pga dess smidighet.

Det finns en knapprad med fyra knappar upptill i Finderfönstret där man kan växla mellan ikoner i rutnät (knappsymbolen är fyra rutor i 2x2-ordning), detaljvy (knappsymbolen är fyra vågräta streck), multikolumnvy (knappsymbolen är tre kolumner med ramar runt och mellan) och Cover Flow (knappsymbolen är en kvadrat med två lodräta streck till höger och vänster).

Trycker du på Cover Flow-knappen så får du en vy där du kan bläddra genom bilderna i den aktuella mappen genom att scrolla åt vänster/höger.
Citera
2015-05-26, 19:43
  #532
Medlem
Link85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det finns en knapprad med fyra knappar upptill i Finderfönstret där man kan växla mellan ikoner i rutnät (knappsymbolen är fyra rutor i 2x2-ordning), detaljvy (knappsymbolen är fyra vågräta streck), multikolumnvy (knappsymbolen är tre kolumner med ramar runt och mellan) och Cover Flow (knappsymbolen är en kvadrat med två lodräta streck till höger och vänster).

Trycker du på Cover Flow-knappen så får du en vy där du kan bläddra genom bilderna i den aktuella mappen genom att scrolla åt vänster/höger.

Hej, jo jag vet det där men inte direkt det jag vill. Rutorna är rätt små. Det jag menar är att bilden öppnas i förhandsvisning och därifrån kunna bläddra. Men jag lyckades dock lösa det genom att starta förhandsvisning och sedan endast välja mappen där bilderna är. Tack ändå för hjälpen!
Citera
2015-05-28, 17:11
  #533
Medlem
Jag har medvetet undvikit Yosemite då jag har förstått att den inte riktigt höll måttet och det var diverse småstrul mest hela tiden. Och nu har det gått så länge att det känns som att jag kan lika gärna vänta på nästa version av OSX innan jag uppdaterar mina burkar. Är det någon som vet eller kan ana sig till när efterföljaren kommer gå live. Typ tidig höst eller?
Citera
2015-05-28, 19:11
  #534
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalbolagsman
Jag har medvetet undvikit Yosemite då jag har förstått att den inte riktigt höll måttet och det var diverse småstrul mest hela tiden. Och nu har det gått så länge att det känns som att jag kan lika gärna vänta på nästa version av OSX innan jag uppdaterar mina burkar. Är det någon som vet eller kan ana sig till när efterföljaren kommer gå live. Typ tidig höst eller?

Det brukar väl bli tillgängligt någon månad efter WWDC, som startar den 8 juni i år. Jag har för mig att Yosemite släpptes i augusti eller september förra året.
Citera
2015-05-28, 21:05
  #535
Moderator
Rassas avatar
Nja, Yosemite släpptes i oktober förra året. På WWDC får vi säkert se vad som kommer i 10.11 och möjligen någon hint om släppdatum. Men att det skulle komma redan till sommaren är nog knappast troligt. "Till hösten" är vad som sägs om man ska tro tex. Macrumors:

http://www.macrumors.com/roundup/os-x-10-11/

För övrigt är det inga större problem med Yosemite överlag, men om man inte är i behov av det så kan man ju lika gärna vänta. En "risk" är ju förstås att 10.11 inte kommer kunna installeras på alla datorer som nu stödjer Yosemite, vissa äldre modeller kanske inte kommer att stödjas.
__________________
Senast redigerad av Rassa 2015-05-28 kl. 21:07.
Citera
2015-07-08, 21:28
  #536
Medlem
4thtimearounds avatar
Tjena,

Sitter en Macbook Pro 15 årsmodell 2011.

2,2 Ghz i7 processor och 8gb DDR3 i minne. Duger den för Yosemite? Eller kommer den bli seg?
Kör på Mavericks just nu.

Tack på förhand.
Citera
2015-07-08, 21:30
  #537
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Tjena,

Sitter en Macbook Pro 15 årsmodell 2011.

2,2 Ghz i7 processor och 8gb DDR3 i minne. Duger den för Yosemite? Eller kommer den bli seg?
Kör på Mavericks just nu.

Tack på förhand.

Inga problem alls. Kör på om du vill uppdatera.
Citera
2015-07-08, 22:20
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Tjena,

Sitter en Macbook Pro 15 årsmodell 2011.

2,2 Ghz i7 processor och 8gb DDR3 i minne. Duger den för Yosemite? Eller kommer den bli seg?
Kör på Mavericks just nu.

Tack på förhand.

Jag kör Yosemite på min MacBook Pro från 2009 utan problem
Citera
2015-07-08, 22:32
  #539
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Tjena,

Sitter en Macbook Pro 15 årsmodell 2011.

2,2 Ghz i7 processor och 8gb DDR3 i minne. Duger den för Yosemite? Eller kommer den bli seg?
Kör på Mavericks just nu.

Tack på förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kör Yosemite på min MacBook Pro från 2009 utan problem

Jag har också en 2009 års MBP och även för mig är det inga problem med Yosemite. Jag uppgraderade redan till första iterationen av Yosemite (10.10.0 alltså) och hade inga problem ens då.
Citera
2015-07-08, 23:49
  #540
Medlem
4thtimearounds avatar
Tack för svar! Då blir det att uppdatera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback