Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-07-15, 20:26
  #25
Medlem
Hur folk som inte är festprissar föredrar betong och trafik till förmån för att bo i parkmiljö är för mig ren och skär galenskap.

I Stockholm finns ju en del "fina" adresser som snobbar vill bo på. De adresserna är i.o.f väldigt få, resten bara wannabes. Att det skulle finnas sådana "fina" adresser i Sumpan är inte ens snobbigt, bara patetiskt.
Citera
2014-10-06, 11:53
  #26
Medlem
Kopierat mitt eget inlägg från den andra tråden gällande Rissne för att försöka slå hål
lite myter.

Rissne är schysst !!!

Tråkigt att höra så många negativa åsikter rörande invandrare (rasism). Jag tolkar och hoppas att det endast är mindre lyckade formuleringar som syftar till social utsatthet eller missuppfattningar.
Tänkte iaf försöka reda ut några av dessa missförstånd nedan.

Andelen hyresrätter
Det var den 18 november 2013 knappt 70% hyresrätter i Rissne vilket gör att fler socioekonomiskt utsatta personer har möjlighet att bosätta sig i området. (https://www.sundbyberg.se/register/f...umentId=368008)
Med anledning av detta satsar kommunen nu på radhus samt bostadsrätter i Rissne för att ytterligare öka mångfalden. Kommunen vill heller inte subventionera hyresrättsbyggande eftersom det innebär förluster om ca 17miljoner (se länk).
När vi har haft möte i våran bostadsrättsförening har jag fått uppfattningen om att fler och fler hyresrätter blir omvandlade till bostadsrätter. Detta borde på sikt leda till utökad mångfald och mindre socioekonomisk utsatthet.

Bara ''låg medelklass'' i Rissne.
Just nu säljs det radhus på Lavettvägen för 4 725 000:-. Tar vi det gånger 15% (kontantinsats) så blir det 708 750:-. Knappast någon låginkomsttagare som har råd med det.

Bostadsrätt på Mjölnerbacken (59kvm) säljs för 1 795 000:-. Tar vi det gånger 15% så blir det 269 250:- vilket motsvarar ett hyfsat sparkapital. Det skall också sägas att detta är utgångspriser och om vi ser till Stockholm generellt brukar bostadspriser landa en bra bit över accepterat pris.
Min egen inkomst 480 000kr/år (ej låg medelklass) och jag bor i Rissne.

Andel invandrare i området
''Rissne är Sundbybergs befolkningsmässigt näst största stadsdel, efter Centrala Sundbyberg. I slutet av år 2011 bodde 7 519 personer i Rissne, vilket motsvarade 19,0% av kommunens befolkning.[5] Genom förtätning väntas befolkningen i Rissne stiga till över 10 000 invånare år 2025.[6] År 2011 var 38,9% av invånarna utrikes födda (72% i Europa)...'' http://sv.wikipedia.org/wiki/Rissne

Räkneexempel
Eftersom de flesta personer med negativa åsikter gällande invandrare (min åsikt) inte brukar ha något emot europeiskt födda invandrare så tog jag detta exempel.

7519x38,9% = 2924personer
2924x28% (andelen ej födda i europa)= 818personer
818/7519=0,108 = 10,8% personer med utländskbakgrund (ej europeisk)

Enligt tidigare skribent skulle det vara 1/10 del svenskar i Rissne. Enligt mitt exempel skulle siffran snarast bli den motsatta 9/10. Om detta nu skulle vara nått positivt. Personligen hävdar jag återigen att det är den socioekonomiska utsattheten som är problemet.

Gällande satsningar i området kan ni gå in på Sundbybergskommuns hemsida där alla projekt är listade.
Personligen tror jag mycket på tvärbanan som kommer göra Rissne till en knutpunkt för linjetrafik. Även sammanbygget med Ursvik och den framtida planerade ombyggnaden av Rissne centrum kommer höja statusen på området. För det är just det Statusen(!) och inte området det är fel på!
http://www.sundbyberg.se/bygga-bo-mi...utvecklas.html

Om mig
Bott i Rissne (mjölnerbacken) ett antal år och stormtrivs. Gröna lummiga områden, trevliga människor, nära till tunnelbanan (city) och nära till naturen (Ursvik). Anledningen till att jag flyttade till Rissne var just de, närheten till naturen men ändå möjligheten att smidigt kunna ta sig in till stan.
Inkomst ca 480 000kr/år (syftar till de som säger att det bara är låg medelklass som bor i Rissne)

Ovanstående information har jag googlat ihop på ca 15min så reserverar mig för fel samt stavfel/särskrivningar. Granska gärna och kom med kritik.

// Med förhoppningar om en mer nyanserad och korrekt debatt i fortsättningen på denna tråd!
Citera
2015-05-16, 00:49
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ganger2
Är Rissne bättre än Rinkeby och Tensta?

Jag har inte sett en enda huckla här och de få invandrare jag sett verkar skötsamma. Inget ungdomsgäng eller liknande, man hör inga främmande språk.

Fanns Rissne innan Rinkeby och Tensta byggdes eller varför är det så stor skillnad trots de geografiskt ligger nära varrandra. Kanske jag som flyttat till en bra del av Rissne?

Vad säger ni om Rissne jämfört med efterliggande stationer?

Är det bra för barn att växa upp i Rissne? (då syftar jag på europeiska barn)

Rissne är inget ställe där man vill växa upp barn. Invandrarna är väldigt stökiga i centrum och speciellt när det blir mörkt. Rinkeby och Tensta byggdes innan Rissne (drygt 10 år tidigare). Rissne är en del av Sumpan, så det kan vara orsaken till varför Rinkeby/Tensta är uppbyggd på ett annat sätt. Rissne har en fin station trots allt huller-om-buller som pågår utanför.
Citera
2015-05-16, 14:18
  #28
Medlem
hazzos avatar
Ska vi börja jämföra med Rinkeby o Tensta så är Rissne Sörgården i jämförelse, säger inget om att det är ett bra område. Skulle säga att Tensta är Sörgården jämfört med Rinkeby. Det finns grader i någonstans.

Med undantag för Hallonbergen o Rissne så är, framförallt centrala sumpan, något av de bästa förstäderna man kan bo i.
__________________
Senast redigerad av hazzo 2015-05-16 kl. 14:22.
Citera
2015-05-17, 23:46
  #29
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Beror kanske på vad man jämför med men har varit i Rissne några gånger och förutom att det tar tid med t-banan är det helt ok. Har vänner som bott där som trivdes bra.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback