Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-06-20, 00:44
  #109
Moderator
Carlboms avatar
Von Jewkel,

Fartygsbefäl VIII nästa?

Du har intresset och har tagit till dog det mesta redan. Gör det bara för att du kan om inte annat. Det är en rolig inblick i sjöbefälslivet om än på lägsta nivå.
Citera
2014-10-03, 17:56
  #110
Medlem
Hallå i tråden!

Jag håller på att pluggar kustskepparintyg och har fastnat nått så förbannat på
den jävla KGV:n. Hur många gånger jag än läser i boken så går det inte in. Det känns som boken förklarar den olika i olika stycken.

Om det förekommer avdrift där jag ska segla.. ska jag då använda mig av Kgv istället för K,
när jag ska sätta ut kurs i sjökortet, och sedan rätta den efter m och d för att få min Kk? alltså skippa uttrycket K över huvudtaget?
Citera
2014-10-11, 19:12
  #111
Medlem
von.Jekwels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Von Jewkel,

Skrivit än? Eller är det riktigt nära nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Von Jewkel,

Fartygsbefäl VIII nästa?

Du har intresset och har tagit till dog det mesta redan. Gör det bara för att du kan om inte annat. Det är en rolig inblick i sjöbefälslivet om än på lägsta nivå.

Hehe, känner att jag måste svara på det här igen eftersom att det ser ut som att jag dissar Carlbom här. Så är inte fallet utan jag har svarat honom tidigare men mina inlägg blev raderade eftersom delar av dem var OT.

Klarade provet i a f och var iväg på båtsemester i somras, det var underbart!
Citera
2014-10-11, 22:49
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMedjetskin
Hallå i tråden!

Jag håller på att pluggar kustskepparintyg och har fastnat nått så förbannat på
den jävla KGV:n. Hur många gånger jag än läser i boken så går det inte in. Det känns som boken förklarar den olika i olika stycken.

Om det förekommer avdrift där jag ska segla.. ska jag då använda mig av Kgv istället för K,
när jag ska sätta ut kurs i sjökortet, och sedan rätta den efter m och d för att få min Kk? alltså skippa uttrycket K över huvudtaget?

Nja... Om du vill från punkt A till punkt B så mäter du upp kursen från A till B. Sedan rättar du för missvisning och deviation som vanligt. Sedan korrigerar du för avdriften, men den är lite bökigare: om du skall svänga åt styrbord för att kompensera skall du öka kursen, och tvärtom för babord.

Du kan korrigera för avdriften innan du korrigerar för missvisning och deviation, det borde inte bli någon stor skillnad på papper, och i praktiken ingen alls.




Och på tal om avdrift: den förekommer över allt där man seglar, så fort det blåser. Det är bara frågan om avdriften är stor nog att man måste bry sig om den eller om man kan strunta i den.
Citera
2014-11-01, 17:22
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag brukar tänka att det spelar ingen roll om lanternorna jag ser är ett fiskefartyg eller en bogserbåt. Jag ska hålla mig undan ändå Samma med dagersignaler. Man håller sig undan fartyg med skrot i masten av ren princip men det är såklart skillnad på verklighet och teori. I teorin ska du veta mer än du behöver där ute sen. Du kommer klara det här lätt då du verkar ha intresse som överstiger gemene mans. Det är ingen raketforskning vi pratar om


Det är väldigt osmart att tänka så, även om bogseraren blir glad av att du väjer så blir nog ingen av er glada när du kör in i t.ex. pråmen på släp. (är inte alltid krav att det ska finnas lanternor på släp)
Det gäller att veta hur man ska väja när man ser olika lanternor och dagersignaler.
Kan inte direkt säga att mitt jobb att framföra våra bogserbåtar på ett säkert sätt blir enklare av folk som väjer hela tiden. Vi har samma väjningsplikt som andra även när vi bogserar(när det ej begränsar vår manöverförmåga) och börjar jag då väja för en seglare och han plötsligt väjer för mig så kan jag få stora problem med svängningar på det släpade föremålet.
Citera
2014-11-02, 09:39
  #114
Medlem
Rammsees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMedjetskin
Hallå i tråden!

Jag håller på att pluggar kustskepparintyg och har fastnat nått så förbannat på
den jävla KGV:n. Hur många gånger jag än läser i boken så går det inte in. Det känns som boken förklarar den olika i olika stycken.

Om det förekommer avdrift där jag ska segla.. ska jag då använda mig av Kgv istället för K,
när jag ska sätta ut kurs i sjökortet, och sedan rätta den efter m och d för att få min Kk? alltså skippa uttrycket K över huvudtaget?

Vad har du för bok? Tänk på att ström inte längre finns kvar på provet
Avdrift, i denna ordning: Kgv-A-K-m-km-d-kk så ta hänsyn till avdriften först...
Lycka till
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback