Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-21, 10:09
  #601
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ännu ett par nötter krossade, ursäkta om rösten börjar bli pipig och gäll. Oppers Happy Hooligan från seriekonstens barndom då serierna ännu tydligt avspeglade mediets (och läsekretsens) låga sociala status, även när tecknaren som i Oppers fall själv var erkänd. Bl.a. Fellini har hävdat att Happy Hooligan var en tydlig inspirationskälla för Chaplins luffarfigur och den skall även själv ha varit en av de första serier som filmatiserades. Så ett par modernare julscener från Hellboy och Buddy Bradley i Hate.

Hittills utklurade:


Tretton nötter kvar i varje skål - 2, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 21 och 34 respektive 42, 44, 46, 51, 52, 58, 63, 65, 70, 71, 72, 77 och 78, om jag fått det rätt. Återkommer med utförligare ledtrådar senare ikväll men vi kan väl först se vad fjärde advent eventuellt kan bjuda av nya och gamla kunniga och villiga gissare.
Yulenuts 1

Yulenuts 2
Citera
2008-12-21, 13:42
  #602
Medlem
jerkuss avatar
17: Stora Seriebibeln, bild Jeff Andersson & text Mike Maddox
Citera
2008-12-21, 23:23
  #603
Medlem
capzyLs avatar
Jag vet att det inte på något sätt är min tur eller så att jag har varit med i gissandet överhuvudtaget. Men istället för att posta en helt ny tråd om att jag söker en serie så tänkte jag att jag kunde lägga bilden här inne

Så, vilken serie är bilden ifrån?

http://www.evilmilk.com/pictures/Backup_Plans.jpg



Jag hoppas ingen misstycker...
Citera
2008-12-22, 09:11
  #604
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capzyL
Jag vet att det inte på något sätt är min tur eller så att jag har varit med i gissandet överhuvudtaget. Men istället för att posta en helt ny tråd om att jag söker en serie så tänkte jag att jag kunde lägga bilden här inne

Så, vilken serie är bilden ifrån?

http://www.evilmilk.com/pictures/Backup_Plans.jpg



Jag hoppas ingen misstycker...

A.I.M-agenter från Deadpool?
Citera
2008-12-22, 11:33
  #605
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkus
17: Stora Seriebibeln, bild Jeff Andersson & text Mike Maddox

Rätt också förstås!

Ledtrådar till återstående julenötter:

2.
Tidningen MAD och Tex Averys och Preston Blairs Droopy har starkt inspirerat denna seriefigur av en stilsäker tecknare som gjort sig känd som ohämmad satiriker. Denna hans kanske mest kända återkommande seriefigur är ju en hund, men på svenska har han även publicerats med bl.a. serier om vilda vargungar.
4.
Från en svartvit antologi med en av världens mest kända (super)hjältar, här tecknad av dansk hand. För att skilja sig från de övriga bidragen till antologin försökte tecknaren här göra sin svartvita serie så blekvit som möjligt, utan den svärta och de skuggor som ofta omger den mörke huvudpersonen.
5.
Tänk inte julgranskulor, tänk inte tusen juleljus.
6.
Som vi redan konstaterat en skräckserie från EC. Tecknaren var känd bl.a. för att vara mer tålmodig, trägen och noggrann än flyhänt; han arbetade långsamt och tjänade därmed inte så bra som de verkliga naturbegåvningarna på förlaget. Hans skräckserier är även kända för att vara relativt rumsrena, det värsta blodvitet äger oftast rum utanför bild. Ändå var det alltså han som stod bakom det famösa omslaget som odödliggjordes genom att dyka upp som exempel i senatsförhören med Gaines. Den sökta seriens titel är hämtad från en rad i en känd amerikansk juldikt.
7.
Den tafatte sidohjälten, som i denna scen visat sig lite mer handlingskraftig än vanligt, är arbetskamrat med hjältinnan.
12.
Europeisk underavdelning till känd amerikansk superhjältegrupp.
13.
Känd serieberättelse i den självbiografiska genren, med på TIME:s tio-i-topp-lista över graphic novels. Titeln skall föra tankarna till närhet, trygghet och beroende på gott och ont.
18.
Denna serie avhånas i en egen tråd i avdelningen Revisionism på detta forum.
19.
Den engelska titeln på denna manga kan möjligen föra tankarna till Fantomen, men knappast handlingen (annat än möjligen i Lee Falks sävligaste stunder).
20.
Även detta en lång vardagsrealistisk serie från amerikansk samtid - en hipp Acke eller en töntig Love & Rockets, enligt tecknaren själv; belönad med en del priser men att döma av titeln ingen publik- och försäljningssuccé.
21.
Figuren här fungerar i denna serie som sidekick till sin stridsglade ställföreträdare på jorden.
34.
Denna ganska gulliga svenska undergroundserie från 1980-talet har nämnts som en viktig föregångare till serier som Rocky och Arne Anka. Figuren har delvis sitt namn efter tidningen där serien publicerades.
42.
Ser ut som EC ja... men skenet kan bidra.
44.
En serie från gamla Svenska Serier med en mindre jovialisk version av helgens herre. Tecknaren idag framgångsrik nyhetsgrafiker.
46.
En av den svarta humorns svartare pennor - denna bild tillhör ändå de snällare i hans tidiga antologi med "hemska, hemska teckningar". Innerligt självförakt och ytterligt världsförakt kombinerat med en ofta ganska ren och näpen stil bidrar till den minnesvärda effekten. "SO fucking NEGATIVE and SELF-ABSORBED", skrev Crumb i ett möjligen fiktivt läsarbrev; "have you given any thought to getting on PROZAC? /.../ LIGHTEN UP, DUDE /.../ Have you tried "Positive Autosuggestion"? /.../ Eventually it actually changes the conditioning that set up these self-defeating tape loops that are always spinning in our fevered brains."
51.
En av nätets mest hånade serietecknare som mer än de flesta tagit det ordet till sig: Ve er när alla berömmer er. Har kallats "världens mest spridde undergroundtecknare".
52.
Denna amerikanska serieklassiker brukar om inte annat nämnas i seriehistoriska översiktsverk av det ovanliga skäl att figurerna åldrades i ganska naturlig takt. Barnet som här oroar sig för julen är alltså sedan länge en vuxen man i serien. Seriens tidiga ursprung låg i en återkommande skämtteckning kring bilar vilket ännu präglar seriens titel, vilken även använts på en tidig skiva med Rod Stewart.
58.
Från en självbiografisk serie av den kanske mest stilsäkre av ett serietecknande brödrapar i den vardagsrealistiska skolan.
63.
Även här handlar det om den mer stilsäkre i ett serieskapande brödrapar - ja, tecknaren är ju redan identifierad, men varifrån kommer serien? Journalisterna från Radio Jönköping använder sina nya fina julklappar till att intervjua en lokal musikmagnat, Kurt Persson.
65.
Från en sovjetisk propagandaserie om "ryska revolutionen" 1917, från Moskvaförlaget Progress och utgiven på svenska till 70-årsfirandet.
70.
Från ett ambitiöst försök att skildra vetenskapshistoria i serieform, i form av en biografi över ett tungt namn i vår geografiska närhet.
71.
Även detta ett prisbelönt självbiografiskt verk i graphic novel-genren, med en dotters knepiga förhållande till sin far begravningsentrepenören i fokus. Nämnd som en av årets tio bästa böcker 2006 av TIME, The Times och Publishers Weekly.
72.
Ni gissade rätt - bilden är från ett prisbelönt självbiografiskt verk i graphic novel-genren; här ett franskt verk i engelsk översättning med fokus på en påfrestande sjuk bror.
77.
Kanadensisk illustratör och serietecknare som tillsammans med vännerna Chester Brown och Joe Matt varit framstående i den självbiografiska genren men även skapat trevliga fiktiva berättelser bl.a. om (mindre framstående) fläktförsäljare och (synnerligen framstående) seriesamlare. Även grafisk formgivare.
78.
Ruta 76 kan möjligen föra tankarna till titeln på denna serie, så kan kanske även White Christmas.
Yulenuts 1

Yulenuts 2
Citera
2008-12-22, 13:40
  #606
Moderator
Popesizes avatar
När det gäller 12, så har jag haft mina tankar om en Marvelserie, då det ser ut som om tomten lyfter upp mutanten Jubilee...

Så jag gör en liten chansning på Excalibur. -Det får bära eller brista.
Citera
2008-12-22, 17:17
  #607
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
När det gäller 12, så har jag haft mina tankar om en Marvelserie, då det ser ut som om tomten lyfter upp mutanten Jubilee...

Så jag gör en liten chansning på Excalibur. -Det får bära eller brista.

Det brast. Dock ej i föredömlig gissarvilja, eller i gråt hoppas jag. Det är ett annat förlag som börjar på D och slutar på C, och serieavsnittet är hämtat från det sista numret med just denna avläggare till en av deras mest kända hjältegrupper.
Citera
2008-12-22, 17:18
  #608
Medlem
uncanny_hoffs avatar
5:an ser ut som Eduardo Risso's stil, antagligen från 100 Bullets.
21: Battle Pope 10 Christmas Pope-tacular
44: Svenska serier 1/91, "Sagan om tomten" av Stefan Rothmaier.
Citera
2008-12-22, 19:16
  #609
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncanny_hoff
5:an ser ut som Eduardo Risso's stil, antagligen från 100 Bullets.
21: Battle Pope 10 Christmas Pope-tacular
44: Svenska serier 1/91, "Sagan om tomten" av Stefan Rothmaier.



5. Brian Azzarello/Eduardo Risso: 100 Bullets: Silencer Night (uncanny_hoff)
21. Robert Kirkman/Tony Moore/Cory Walker: Battle Pope (uncanny_hoff)
44. Stefan Rothmaier, Sagan om Tomten (uncanny_hoff)

Juletjusigt!
Citera
2008-12-23, 13:11
  #610
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Men jösstika fri så magert ni gissar gossar och flickor! Hvadan detta? Märkliga prioriteringar som att sätta kärlek, vänskap och arbete framför en julseriefrågesport på Flashback? Helgpanik dan före dan? En allmän känsla av livsleda och liknöjdhet inför allt som är vackert och värdefullt i världen? - Andra skäl tror jag inte på, ett par av nötterna trodde jag nog skulle vara svårknäckta men flera av de återstående serierna/figurerna är mycket kända och har bl.a. behandlats i detta forum och/eller publicerats på svenska. Komigen komigen komigen komigen! < manar Little St. Nick.

Lösta listan:


Kvar att knäppa: Yulenuts 1Yulenuts 2
Citera
2008-12-23, 21:06
  #611
Medlem
raskenss avatar
Asch nu hann jag ju inte vara med och gissa men välkommen i alla fall tillbaka pojken med guldbyxorna. Nu blir det genast mycket roligare i serieformet.


Edit. såg att det fanns några olösta kvar. Jag känner igen 63 påminner om nån serie i pyton.
__________________
Senast redigerad av raskens 2008-12-23 kl. 21:09.
Citera
2008-12-23, 21:09
  #612
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Asch nu hann jag ju inte vara med och gissa men välkommen i alla fall tillbaka pojken med guldbyxorna. Nu blir det genast mycket roligare i serieformet.

Jorå, det finns ett antal oknäckta nötter! Gå loss och gissa, jag går bet på dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback