Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-14, 16:44
  #13
Medlem
Nej jag tror inte det finns sådana ännu bland oss däremot så finns det människoliknande varelser bland oss.
Citera
2014-10-14, 23:50
  #14
Avstängd
saggelitens avatar
Jag tror det bara finns en planet med människor. Men att man kan få inträdesbiljetten till himmelriket av Jesus och då blir det nuvarande som ett test. Försök att klara det.
Citera
2014-10-15, 00:02
  #15
Medlem
Syftar TS månne på det epistemiska problemet angående andras medvetanden; en kontext i vilken man ibland talar om 'filosofiska zombier' -- människor, som behavioristiskt sett beter sig precis som någon med ett medvetande, men som helt saknar förmåga till inre förnimmelser?

Citat:
Zombies in philosophy are imaginary creatures used to illuminate problems about consciousness and its relation to the physical world. Unlike those in films or witchraft, they are exactly like us in all physical respects but without conscious experiences: by definition there is ‘nothing it is like’ to be a zombie. Yet zombies behave just like us, and some even spend a lot of time discussing consciousness.

Few people think zombies actually exist. But many hold they are at least conceivable, and some that they are possible. It is argued that if zombies are so much as a bare possibility, then physicalism is false and some kind of dualism is true. For many philosophers that is the chief importance of the zombie idea. But the idea is also of interest for its presuppositions about the nature of consciousness and how the physical and the phenomenal are related. Use of the zombie idea against physicalism also raises more general questions about relations between imaginability, conceivability, and possibility. Finally, zombies raise epistemological difficulties: they reinstate the ‘other minds’ problem.

Källa samt fortsatt läsning: http://plato.stanford.edu/entries/zombies/
Citera
2014-10-15, 17:08
  #16
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag tror det bara finns en planet med människor. Men att man kan få inträdesbiljetten till himmelriket av Jesus och då blir det nuvarande som ett test. Försök att klara det.

Enkel förklaring: du har rymt från något ställe där man är inlåst och alla väggar klädda med madrass? Inte ens bunken har med din teori så var har du fantiserat ihop den någonstans? Och vad har den med topic att göra?
Citera
2014-10-15, 17:14
  #17
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Läste en bok en gång som förklarade att många omkring oss är som program.
Inget medvetande?
Minns inte mycket mer.

Kan det stämma?

Det finns absolut inga belägg för att det skulle stämma. Det är dessutom ett mycket farligt tankesätt att föreställa sig andra människor som "mindre verkliga" eller utan medvetande. Dehumanisering är ett steg på vägen att behandla andra människor illa.
Citera
2014-10-15, 17:17
  #18
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
psykopater saknar medvetande om det är det han menar.

Det är ju ett väldigt kontroversiellt påstående du kommer med helt utan belägg. Man skulle precis lika gärna kunna påstå att du saknar medvetande.
Citera
2014-10-15, 21:39
  #19
Avstängd
saggelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Enkel förklaring: du har rymt från något ställe där man är inlåst och alla väggar klädda med madrass? Inte ens bunken har med din teori så var har du fantiserat ihop den någonstans? Och vad har den med topic att göra?
jag delar erfarenhet med TS. Sluta skräpa ner tråden är ni snälla.
Citera
2014-10-16, 00:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är ju ett väldigt kontroversiellt påstående du kommer med helt utan belägg. Man skulle precis lika gärna kunna påstå att du saknar medvetande.

Troligen är han så efter att han blandar ihop medlidande med medvetande.
Citera
2014-10-16, 15:47
  #21
Medlem
whosyourdaddys avatar
Alla är vi medvetanden, med våra egna agendor.
Vi är som oskrivna program som programerar oss själva individuellt, därför ska du inte skrika ut din egen agenda i sökande efter bekräftelse.
Om du gör det så kommer individ 2 och hävdar sin högsta sanning vilket för den individen är den enda sanningen, risken finns då att individ 2 övertygar dej om att hans/hennes sanning är mer sann än din och då går det grus i ditt maskineri.

Så det bästa du kan göra är att hålla din sanning/agenda för dej själv och lita på dej själv och din magkänsla, sök inte bekräftelse hos andra.
Citera
2014-10-16, 23:48
  #22
Medlem
Rita Rogers beskrev vissa människor på jorden som stjärnbarn. Kommer inte ihåg hennes förklaring till detta. Ett mycket duktigt medium som tyvärr inte lever idag.
Citera
2014-10-27, 19:50
  #23
Medlem
Jag brukar tänka på detta ämne att en del inte är riktiga, sen tänker jag på att verkligheten är så ologisk.
...

Det finns 2 saker som är lite knep&knåp man kan fundera på angående universum:

Universum måste alltid ha funnits, hur går det ihop när allting har en början.
Universum har inget slut, man kan liksom inte komma till en vägg och bah "näpp här bakom finns ingenting", det är ju alltid nåt bakom en vägg.

Tror man på "big bang" är man dummare än en diesel truck, vad fan var det som fanns innan big bang då? ingenting?. vad som än fanns innan big bang så var det lika mycket en del av universum som allt som finns efter den lilla tioörings smällen, nu uttalar jag mig utifrån universum som ett tanke koncept.
Citera
2014-12-04, 16:08
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vreborlo
Jag brukar tänka på detta ämne att en del inte är riktiga, sen tänker jag på att verkligheten är så ologisk.
...

Det finns 2 saker som är lite knep&knåp man kan fundera på angående universum:

Universum måste alltid ha funnits, hur går det ihop när allting har en början.
Universum har inget slut, man kan liksom inte komma till en vägg och bah "näpp här bakom finns ingenting", det är ju alltid nåt bakom en vägg.

Tror man på "big bang" är man dummare än en diesel truck, vad fan var det som fanns innan big bang då? ingenting?. vad som än fanns innan big bang så var det lika mycket en del av universum som allt som finns efter den lilla tioörings smällen, nu uttalar jag mig utifrån universum som ett tanke koncept.

Mycket utav det där tänker jag med.

Min så kallade "sanning" om livet är för tillfället big bang. Något som omöjligt kan vart början av allt eftersom något måste funnits innan. Det är svårt att försöka finurla på vad som fanns innan eftersom det inte skulle funnits något vilket borde vara omöjligt då man inte kan definera inget. Samtidigt är ju "inget" ett stort tomrum vilket faktiskt är något....

Ju mer man tänker desto konstigare blir det.

För att spinna vidare på tanken kring att alla utom just den personen man är finns så tänker jag så här:

Om jag är den enda som faktiskt existerar kommer allting försvinna när jag dör. Eller också kanske jag redan är död och lever mitt liv på nytt. Så varje gång man dör hamnar man i revy, alltså att jag lever mitt liv igen och igen och igen i all oändlighet fast utan vetskap om det eftersom jag minns hur det var första gången.

Ja finns mycket konstig skit..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback