Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-11-29, 12:47
  #49
Medlem
Tron är väl ändå sekundär i sammanhanget. Tankeformar skapade av oss själva liksom. För mig handlar spiritualitet om medvetandets evolution, i ett neurobiologiskt sammanhang om ett renande av nervsystemet. Tron är endast viktig i den mån den får mig att genomföra mina övningar, men den är fortfarande en del av mitt ego. Med hjälp av tron sågar egot av den gren det sitter på, bildligt talat.
Citera
2014-11-29, 13:46
  #50
Avstängd
saggelitens avatar
visst har Jesus räddat mitt ego men annars skulle jag inte suttit här och delat med mig av mina erfarenheter. Jag är egot.

Tron är med stor sannolikhet det viktigaste vi har mellan den här världen och nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Johannesevangeliet - kapitel 8
Jag Är

23 Han sa till dem: ˮNi är nerifrån, jag är ovanifrån. Ni är av den här världen, jag är inte av den här världen. 24 Därför sa jag att ni ska dö i era synder, för om ni inte tror att Jag Är, ska ni dö i era synder.ˮ 25 De frågade: ˮVem är du då?ˮ Jesus svarade: ˮDet som jag från början har sagt er. 26 Jag har mycket att säga om er och döma er för. Men han som har sänt mig är trovärdig, och det jag har hört av honom förkunnar jag för världen.ˮ 27 De förstod inte att han talade till dem om Fadern. 28 Då sa Jesus till dem: ˮNär ni har lyft upp Människosonen ska ni förstå att Jag Är, och att jag inte gör något av mig själv utan talar vad Fadern har lärt mig. 29 Och han som har sänt mig är med mig. Han har inte lämnat mig ensam, för jag gör alltid det som är välbehagligt för honom.ˮ 30 När han sa detta kom många till tro på honom.

Sanningen ska göra er fria

31 Jesus sa till de judar som kommit till tro på honom: ˮOm ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar, 32 och ni ska förstå sanningen, och sanningen ska befria er.ˮ 33 De svarade honom: ˮVi är ättlingar till Abraham och har aldrig varit slavar under någon. Så hur kan du säga att vi ska bli fria?ˮ 34 Jesus svarade: ˮDet jag säger till er är verkligen sant: Den som lever i synd är syndens slav. 35 Slaven blir inte kvar i huset för alltid, men sonen blir där för alltid. 36 Om nu Sonen befriar er blir ni verkligen fria. 37 Jag vet att ni är ättlingar till Abraham, men ni vill döda mig därför att mitt ord inte får ingång i er. 38 Jag talar vad jag har sett hos Fadern. Och ni gör vad ni har hört av er fader.ˮ
__________________
Senast redigerad av saggeliten 2014-11-29 kl. 13:49.
Citera
2016-08-10, 05:51
  #51
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Vilka spirituella fördelar kan Cannabis tänkas bidra till förutom avslappning?

Öppnar mig på både cannabis och alkohol men vill göra det utan quick-fix.

Jag saknar alltså delar i mitt nyktra jag som dessa substanser tillför..
__________________
Senast redigerad av BeeGeesnose 2016-08-10 kl. 05:54.
Citera
2016-08-10, 18:19
  #52
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Vilka spirituella fördelar kan Cannabis tänkas bidra till förutom avslappning?

Öppnar mig på både cannabis och alkohol men vill göra det utan quick-fix.

Jag saknar alltså delar i mitt nyktra jag som dessa substanser tillför..

Mediterar dagligen sen länge tillbaka och har brukat cannabis vid olika tillfällen. Jag ser det som spirituell doping Liksom man skippar flera års meditation i ett svep och hoppar fram i tiden där man typ kommer befinna sig om man mediterar regelbundet...

Det var i alla fall min upplevelse.

Sen ger det ju en boost till upplevelserna, det tar en djupare väldigt fort. Något som jag tycker är hyfsat svårt nykter, det tar lång tid och händer inte alltid.
__________________
Senast redigerad av HarryManback 2016-08-10 kl. 18:23.
Citera
2016-08-10, 19:23
  #53
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Mediterar dagligen sen länge tillbaka och har brukat cannabis vid olika tillfällen. Jag ser det som spirituell doping Liksom man skippar flera års meditation i ett svep och hoppar fram i tiden där man typ kommer befinna sig om man mediterar regelbundet...

Det var i alla fall min upplevelse.

Sen ger det ju en boost till upplevelserna, det tar en djupare väldigt fort. Något som jag tycker är hyfsat svårt nykter, det tar lång tid och händer inte alltid.

Testade du först Cannabis med flera års meditation i bakgrunden?

Jag har aldrig mediterat nämligen.

Och allt Cannabis och Alkohol tycks begära för framsteg är att bli äldre.

Hur förändras din aura vid intag? Tuff nöt alltså. Men det som personligen får sista ordet
blir kanske min beroendepersonlighet. Tyvärr.
Citera
2016-08-10, 23:02
  #54
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
HarryManback
Mediterar dagligen sen länge tillbaka och har brukat cannabis vid olika tillfällen. Jag ser det som spirituell doping Liksom man skippar flera års meditation i ett svep och hoppar fram i tiden där man typ kommer befinna sig om man mediterar regelbundet...

Det var i alla fall min upplevelse.

Sen ger det ju en boost till upplevelserna, det tar en djupare väldigt fort. Något som jag tycker är hyfsat svårt nykter, det tar lång tid och händer inte alltid.

Citat:
BeeGeesnose
Men det som personligen får sista ordet blir kanske min beroendepersonlighet. Tyvärr.

Ja..det faktum att jag tenderar att både dricka för mycket samt röka under längre tid
än vad jag planerar är nog det som är mitt största problem = uteslutet om jag själv
vill prova att jobba vidare på något sätt.

Förstår dock inte mekanismen bakom Cannabis, eftersom jag inte planerar att
öppna mig. Det kommer bara som ett resultat av den.

Eller alkoholen för den delen. Dock väldigt intressant, så därför jag var nyfiken
på vilka faktorer förutom själva avslappningen som kan spela in.

Men meditation då..

Har du några personliga rekommendationer för en nybörjare vid meditation, eller är
det bara till att "ut och läsa" ? Minns att det fanns ett kapitel inom Buddismen där meditation
beskrev likt en fors med rinnande vatten, där jag tror man skulle fokusera på att inte
ta upp några tankar? Och till slut träder ett inre lugn in?
Citera
2016-08-11, 21:36
  #55
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Testade du först Cannabis med flera års meditation i bakgrunden?

Jag har aldrig mediterat nämligen.

Och allt Cannabis och Alkohol tycks begära för framsteg är att bli äldre.

Hur förändras din aura vid intag? Tuff nöt alltså. Men det som personligen får sista ordet
blir kanske min beroendepersonlighet. Tyvärr.

Ja, testade cannabis efter flera års meditation.

Hur min aura förändras har jag ingen aning om då jag ej är klärvoajant.

Jag är också en beroendeperson, har hittat det "ultimata" beroendet i meditation och energiarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Ja..det faktum att jag tenderar att både dricka för mycket samt röka under längre tid
än vad jag planerar är nog det som är mitt största problem = uteslutet om jag själv
vill prova att jobba vidare på något sätt.

Förstår dock inte mekanismen bakom Cannabis, eftersom jag inte planerar att
öppna mig. Det kommer bara som ett resultat av den.

Eller alkoholen för den delen. Dock väldigt intressant, så därför jag var nyfiken
på vilka faktorer förutom själva avslappningen som kan spela in.

Men meditation då..

Har du några personliga rekommendationer för en nybörjare vid meditation, eller är
det bara till att "ut och läsa" ? Minns att det fanns ett kapitel inom Buddismen där meditation
beskrev likt en fors med rinnande vatten, där jag tror man skulle fokusera på att inte
ta upp några tankar? Och till slut träder ett inre lugn in?

Allmäna tips är väl att börja med kortare sessioner, runt 5-10 minuter. Det är också bra att meditera regelbundet, typ 1 gång / dag. Prova olika tekniker tills du hittar en som funkar för dig.

Finns en uppsjö med lärare som lägger upp klipp på tuben. Några personliga favoriter är Shenzen Young, Genpo Roshi, Ken Wilber (även om han är mer filosof). Alan Watts är toppen, klassar också honom som filosof.

Sen är Robert Bruce intressant, om du vill ge dig in på t.ex utanförkroppen-resor, (inget jag har gjort dock). Han har även en grym manual om du vill lära dig arbeta med energier som chakrasystemet m.m. Heter "NEW-New Energy Ways" och finns som gratis pdf i en webbläsare nära dig

Buddhismen har mycket klokt att säga om meditation, men det du skrev ovan om en fors är väl grundtanken. Att inte hålla fast vid någonting, att helt släppa taget. Vilket är lättare sagt än gjort, därav att man i dom flesta fall behöver öva, länge...
Citera
2016-08-11, 22:54
  #56
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Allmäna tips är väl att börja med kortare sessioner, runt 5-10 minuter. Det är också bra att meditera regelbundet, typ 1 gång / dag. Prova olika tekniker tills du hittar en som funkar för dig.

Finns en uppsjö med lärare som lägger upp klipp på tuben. Några personliga favoriter är Shenzen Young, Genpo Roshi, Ken Wilber (även om han är mer filosof). Alan Watts är toppen, klassar också honom som filosof.

Sen är Robert Bruce intressant, om du vill ge dig in på t.ex utanförkroppen-resor, (inget jag har gjort dock). Han har även en grym manual om du vill lära dig arbeta med energier som chakrasystemet m.m. Heter "NEW-New Energy Ways" och finns som gratis pdf i en webbläsare nära dig

Buddhismen har mycket klokt att säga om meditation, men det du skrev ovan om en fors är väl grundtanken. Att inte hålla fast vid någonting, att helt släppa taget. Vilket är lättare sagt än gjort, därav att man i dom flesta fall behöver öva, länge...

Stort tack. Google har en tendens att lämna mig handlingsfattig av alla resultat man får.
Det är avslappningen jag behöver bygga. Eller hitta.

Avslappning för mig i nuläget är något som upplevs den första minuten på morgonen,
och vid berusning, ungefär. Och det är så känner mig själv. Så ärligt talat är jag lite orolig.

Men kortare sessioner låter realistiskt. Skall nog börja med att försöka vara helt still först då.
(Så att inte ögonen poppar ut av all överenergi). Jösses vad ger man sig in på
Citera
2016-08-11, 23:14
  #57
Medlem
LateralMirages avatar
Kan rekommendera Vipassana-meditation (Mindfulness) om du vill lära dig något om din subjektiva uppfattning av verkligheten på riktigt. Allt snack om energi och chakran känns lite BS, nervsystemet kan frambringa många speciella förnimmelser, men det är just vad det är, förnimmelser. Inte "universums allseende öga som bringar evig upplysning etc osv"...

Vipassana är helt i uppfattning med modern vetenskap. Du behöver inte dyka ner i ett hav av självbedrägeri för att lära dig något om dig själv.

Grundtanken om att objektivt observera tankar och känslor som dyker upp i kropp och sinne kommer från buddhismen från början. Men just den övningen är inte bunden till någon speciell religion. Ungefär som att styrketräning inte är bundet till någon religion... Därför är just därför Vipassana är bra anpassat för alla.. Dvs, man behöver inte vara buddhist (tro på reinkarnation etc) för att meditera.

No offence, men vi är bara apor med för överdimensionerade känsloreaktioner för vår snabba vardag. Stay scientific bros


PS; Avslappningen du söker kommer genom intensiv koncentration. Tro det eller ej, att vara mycket fokuserad på ett litet område är fruktansvärt avslappnande. Av nån anledning är det så vår Homo sapiens-hjärna fungerar... I början är det inte ovanligt att man bara klarar några sekunder av "rätt koncentration". Men ju mer man övar, desto bättre blir man
__________________
Senast redigerad av LateralMirage 2016-08-11 kl. 23:29.
Citera
2016-08-12, 04:08
  #58
Medlem
BeeGeesnoses avatar
Citat:
Finns en uppsjö med lärare som lägger upp klipp på tuben. Några personliga favoriter är Shenzen Young, Genpo Roshi, Ken Wilber (även om han är mer filosof). Alan Watts är toppen, klassar också honom som filosof.

Shenzen Youngs liknelse mellan separationen i en films handling och vinklar,
kontra hjärnans tankar och dess takt, är intressant.

Upplever mig som en passiv åskådare av mina egna tankar. Ett steg tillbaka. Schysst.
Citera
2024-01-16, 17:08
  #59
Medlem
Folketstempels avatar
Jag har en sekulariserad ide om Kundalini, då jag var med i yoga-gruppen på fängelset och studerade litteratur, som gav en del insikter genom mitt kritiska tänkande.

Efter många månaders meditationsövningar med eller utan yoga, så minimerade jag allt till två punkter som jag kände intressanta. Eller snarare tre då jag anser att en holistisk balans är målet, vilket blir det tredje.

Chakra 1, eller första punkten i min bild är muskler som ska tränas upp så att man får kontroll över dem så att de kan slappna av då de ofta låser organens funktioner.

Chakra 2, blir då diafragma, magmuskler, lungor andningsteknik, hjärta och dess kärlsystem ingår inom samma "chakra".

Men jag måste optimera min träning då jag inte kan "låsa upp" energiflödet helt ut och ska ta till hallucinogener som hjälp. För en 25 år sedan tog jag svamp i Christiania vilket gav mig en superstråle av energi i nedre delen av kroppen vilket jag just då inte hade en förståelse för.

Nu vill jag gå tillbaka till när den förra trippen slutade och fortsätta såklart, då jag vet att det är nyckeln till låser som jag nu långt senare lokaliserat.

Min resa fortsätter och när jag har trippat på svamp så har det alltid känts som att jag kommer tillbaka till exakt samma ögonblick där den förra trippen slutade.

Magiska svampar är min grej. Andra hallucinogener har aldrig gett mig denna vägledning som jag beskriver för er. Men man ska inte återvända innan man förstått vad som man måste få en insikt om innan man fortsätter den metafysiska resan via hallucinogener.

Så tänker och känner jag personligen.
Jag vill inte ha en förutfattad mening om det undermedvetna eller det eventuella metafysiska.
Tror man på Jesus, så ser man en Jesus då man har programmerat sig till att ha en destruktiv religion som stör och blockerar allt som det egentligen inte ska göra i en psykonautisk resa.

Man finner inte sin Guru säger vedalitteraturen, Gurun finner dig när vi är redo.
Gurun möter man på ett andligt plan, det är något som många missar tyvärr och söker svar från kvacksalvare och charlataner i den materiella världen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback