Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-12-14, 18:05
  #37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Det må vara humoristiskt men verkligen inte ologiskt. Satan vill att det satanistiska budskapet ska föras vidare, det gynnar bara saken att så många som möjligt försöker sig på samma affärsuppgörelse. Att Baudelaire uttryckte sig så är hans teori och ingen universal sanning dock är det en enligt mig väldigt vettig teori. Vad jag tror han menade var att om människan inte tänker på att satan existerar som ett frestande faktum så har människan mindre benägenhet att hindra sIg själva från att synda och göra djävulen tillags.

Att artister tjänarpengar på att skapa en roll är ju iof inget nytt och något jag är fullt medveten om och jag hade säkert hållt med dig om det handlade om något death metal band eller liknande, inte Bob Dylan.

En annan fråga - hur kan du vara säker/övertygad om att Dylans menade helvetet istället för himlen när han sa "in a world we can't see"? Bygger du det antagandet på just att "this world" skulle vara djävulens mark, eller på något mer?
Citera
2014-12-14, 18:06
  #38
Medlem
fittPlusPluss avatar
svårt att veta om bibeln verkligen har rätt, jag tror det mycket mer komplicerat än så, anser personligen, ivf just nu att bibeln och andra religiösa böcker är bara regel-böcker, precis som lagboken som ändras och tolkas på nya sätt hela tiden. precis som att det finns troende, och högt uppsatta kristna pedofil präster finns det även högt uppsatta politiker som fattar beslut, beslut som leder till många oskyldiga lider och dör, indirekt eller direkt, kommer väl det till ytan så brukar de klara sig rätt så lindrigt. och precis som lagboken är är lite annorlunda i olika delar av världen så är även de religiösa böckerna det, men målet och meningen med böckerna verkar vara det samma.

får jag tid någon gång ska jag försöka läsa bibeln, eller sammanfattningen av alla olika tolkningar av den, gärna den gamla testamentet.
Citera
2014-12-14, 18:17
  #39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
svårt att veta om bibeln verkligen har rätt, jag tror det mycket mer komplicerat än så, anser personligen, ivf just nu att bibeln och andra religiösa böcker är bara regel-böcker, precis som lagboken som ändras och tolkas på nya sätt hela tiden. precis som att det finns troende, och högt uppsatta kristna pedofil präster finns det även högt uppsatta politiker som fattar beslut, beslut som leder till många oskyldiga lider och dör, indirekt eller direkt, kommer väl det till ytan så brukar de klara sig rätt så lindrigt. och precis som lagboken är är lite annorlunda i olika delar av världen så är även de religiösa böckerna det, men målet och meningen med böckerna verkar vara det samma.

får jag tid någon gång ska jag försöka läsa bibeln, eller sammanfattningen av alla olika tolkningar av den, gärna den gamla testamentet.

Ska du bara läsa gamla testamentet?? Då missar du en hel del "ganska viktiga delar"
Citera
2014-12-15, 03:30
  #40
Avstängd
affekaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En annan fråga - hur kan du vara säker/övertygad om att Dylans menade helvetet istället för himlen när han sa "in a world we can't see"? Bygger du det antagandet på just att "this world" skulle vara djävulens mark, eller på något mer?

Exakt.

Sen att definiera helvetet är en annan sak....
Citera
2014-12-15, 17:50
  #41
Medlem
Låten används vid värvning till de som kallar sig Illuminati, helt enkelt. Det sägs att all tillräckligt avancerad teknologi är oskiljbar från magi, det är vad låten handlar om; mind-controlsändare och psykkrigstekniker.
Citera
2014-12-15, 18:59
  #42
Medlem
Akterseglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapiton
Låten används vid värvning till de som kallar sig Illuminati, helt enkelt. Det sägs att all tillräckligt avancerad teknologi är oskiljbar från magi, det är vad låten handlar om; mind-controlsändare och psykkrigstekniker.


Hur går jag med i Illuminati?
Citera
2014-12-16, 11:06
  #43
Medlem
psaks avatar
Ke$has video Die young innehåller ännu tydligare och fler illuminati-symboler: https://www.youtube.com/watch?v=NOubzHCUt48 Om den vill inpränta något i oss om att göra inbrott i kyrkor, ligga och kråma sig i bara trosorna, partaja skallen av sig (f ö temat i nästan all hennes musik) eller något annat får andra avgöra.
Citera
2014-12-16, 23:03
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Ke$has video Die young innehåller ännu tydligare och fler illuminati-symboler: https://www.youtube.com/watch?v=NOubzHCUt48 Om den vill inpränta något i oss om att göra inbrott i kyrkor, ligga och kråma sig i bara trosorna, partaja skallen av sig (f ö temat i nästan all hennes musik) eller något annat får andra avgöra.

Om man vill inpränta något i folk så är väl subliminal messaging mer effektivt och detta måste ju vara motsatsen. Hon eller hennes producent är säkert pryd och kristen egentligen, men det säljer dåligt.

Ett annat effektivt sätt är uråldriga bullshit historier. Ju äldre och primitivare desto bättre biter det

Zitchins märkliga översättningar av Sumerernas eventuella historier är väl ett lysande exempel. Aliens är den ultimata bullshit historien imo och folk lär väl svälja det med hull och hår. Väl inpräntat är konceptet också. Lite hologram sen ligger mänskligheten på sina knän igen
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback