Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-18, 08:01
  #13
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Den för avdelningen sedvanliga avskyn för USA verkar leda till att alla har glömt bort varför USA och Saudi gör detta. Men det kanske inte finns tid att reflektera över Putins psykopatbeteende och Ukrainas (baltstaternas med flera) situation om man har fullt upp med att hata Obama..? Eftertanke och helhetsbild lyser med sin frånvaro som vanligt bland konspirationsteoretikerna som trots det brukar berömma sig själva för att "knyta ihop punkerna" och se helheten..
Du bekräftade just nu en konspirationsteori, det gör dig till foliehatt.
Själv så lyssnar jag och drar inga förhastade slutsatser.

Venezuela och Iran är med i OPEC, de skulle knappast vilja gå USA till mötes genom att sänka sin egen ekonomi. De vill snarare knäcka USA som har dyrare produktionspris på deras skifferolja.
Citera
2014-12-18, 08:32
  #14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Du bekräftade just nu en konspirationsteori, det gör dig till foliehatt.
Själv så lyssnar jag och drar inga förhastade slutsatser.

Venezuela och Iran är med i OPEC, de skulle knappast vilja gå USA till mötes genom att sänka sin egen ekonomi. De vill snarare knäcka USA som har dyrareproduktionspris på deras skifferolja.
Om jag hade bekräftat teorin hade det inte gjort mig till foliehatt, men det hade gjort teorin till en konstaterad konspiration. Jag borde förstås lagt in ett 'troligen' i meningen..
Men du förstår väl att även t.ex Venezuela och Iran måste följa oljepriserna, eller menar du att de skulle sälja sin olja dubbelt så dyrt som resten av världen?

(För övrigt är inte priset dyrare, det är högre)..
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-12-18 kl. 08:42.
Citera
2014-12-18, 12:35
  #15
Medlem
seriously?s avatar
Självklart är det en medveten taktik för att rubba deras ekonomi.
Rysslands statsbudget lever på olje och gas-export.

Blir jycken inträngd i ett hörn biter jycken tillbaka till slut.
Citera
2014-12-18, 15:45
  #16
Avstängd
affekaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Den för avdelningen sedvanliga avskyn för USA verkar leda till att alla har glömt bort varför USA och Saudi gör detta. Men det kanske inte finns tid att reflektera över Putins psykopatbeteende och Ukrainas (baltstaternas med flera) situation om man har fullt upp med att hata Obama..? Eftertanke och helhetsbild lyser med sin frånvaro som vanligt bland konspirationsteoretikerna som trots det brukar berömma sig själva för att "knyta ihop punkerna" och se helheten..

Fast det är betydligt mer komplicerat än så. Saudierna och USA har en gemensam fiende, Iran. Detta är en plan från båda stater att inte låta någon annan makt ta en lokal kontroll. Om vi tittar på exempelvis Saudi så känner dom sig oroliga över Irans tillväxt och att dom håller på att bli en ny maktfaktor i dom trakterna, samma skedde med ryssland i Europa till USA stora förtret.

Gemensamt manipulerar dom marknaden för att kunna sänka ekonomin i båda dessa länder, på bekostnad av sitt egna folk. Fracking tar död på den amerikanska naturen, ISIS tar död på araber och andra som inte acceoterar suudiernas wahabistyre.

Sen tror jag att folk missuppfattat Putin något åt det grövsta främst pga massmedians hatkampanj mot den ryska ledningen, jag menar varför producerar man artiklar om en tiger som Putin släppte lös som dödat lite getter, man vill liksom lägga skulden på Putin för allt när situationen är betydligt mer komplicerat och dessutom mycket vidrigare än man tidigare trott. Hela denna konflikt startades av USA, men frågan är ven som kommer att avsluta den.
Citera
2014-12-18, 15:47
  #17
Avstängd
affekaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Skifferolja har väl ett dyrare produktionspris?

Nej, skifferolja är dyrare att producera och dessutom betydligt mycket mer miljöfarligt.
Citera
2014-12-21, 15:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Den för avdelningen sedvanliga avskyn för USA verkar leda till att alla har glömt bort varför USA och Saudi gör detta. Men det kanske inte finns tid att reflektera över Putins psykopatbeteende och Ukrainas (baltstaternas med flera) situation om man har fullt upp med att hata Obama..? Eftertanke och helhetsbild lyser med sin frånvaro som vanligt bland konspirationsteoretikerna som trots det brukar berömma sig själva för att "knyta ihop punkerna" och se helheten..

Varför invaderade USA Irak? Varför finansierade Saudi Arabien och Qatar den väpnade revolutionen i Libyen? Varför bombade NATO Libyen? Varför finansierade Saudi Arabien och Qatar jihadisterna i Syrien och Irak? Varför tränar USA rebellerna i Syrien?
Citera
2014-12-21, 15:16
  #19
Medlem
Oljepriset är snabbt på väg att normaliseras, även om detta händer väldigt lämpligt för USA's vidkommande.

http://ravarumarknaden.se/oljepriset...861-till-2013/

Förvånar mig inte om detta tyder på att en långdragen recession är på väg mot depression i västvärlden.
Citera
2014-12-21, 22:47
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Oljepriset är snabbt på väg att normaliseras, även om detta händer väldigt lämpligt för USA's vidkommande.

http://ravarumarknaden.se/oljepriset...861-till-2013/

Förvånar mig inte om detta tyder på att en långdragen recession är på väg mot depression i västvärlden.

Fractional reserve BAN KING var aldrig tänkt att fungera utan mer som ett verktyg.
Citera
2014-12-23, 22:51
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Nej, skifferolja är dyrare att producera och dessutom betydligt mycket mer miljöfarligt.

Vaså nej? Bekräftade du inte precis vad han skrev? Schizo?
Citera
2014-12-23, 23:01
  #22
Avstängd
affekaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Vaså nej? Bekräftade du inte precis vad han skrev? Schizo?

Jag ber som ödmjukast om ursäkt för att jag skrev ett nej istället för ja, förlåt förlåt förlåt.
Citera
2014-12-30, 19:34
  #23
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Nej det är USA som överproducerar olja till ett billigare produktionspris därför faller oljepriset, saudierna och många andra opecländer gör bara vad US säger till dom att göra, men detta kan bara ske under en kortare tid innan det börjar påverka dessa länderna för mycket.
USA "överproducerar" inte, de producerar precis hur mycket de vill och det är inte till "lägre produktionspris" heller. Det har däremot varit en bubbla vad gäller olja som har spruckit, finns ingen som helst motiverar för olja runt 100 dollar och priset lär hålla sig runt 60 en lång tid framöver för att röra sig mot 80 om något år. USA kan lätt producera mycket mer om det behövs och de har även överskott på naturgas som driver ner energipriserna. Oljepriset kommer inte kunna rädda oleproducenter som Venezuela, Ryssland och Iran och Saudiarabien har sagt att de är nöjda med ett oljepris runt 60.

Citat:
Om priserna ska öka måste någon sluta producera olja. Men det är få som är villiga att göra det, allra minst USA. Då krävs att vi kraftigt ökar konsumtionen eller att det blir en katastrof eller ett stort krig för att det ska öka igen”, säger Ulf Svahn till Aftonbladet.
http://www.di.se/artiklar/2014/12/30...-femarslagsta/
__________________
Senast redigerad av Xelious 2014-12-30 kl. 20:00.
Citera
2014-12-31, 15:05
  #24
Avstängd
affekaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
USA "överproducerar" inte, de producerar precis hur mycket de vill och det är inte till "lägre produktionspris" heller. Det har däremot varit en bubbla vad gäller olja som har spruckit, finns ingen som helst motiverar för olja runt 100 dollar och priset lär hålla sig runt 60 en lång tid framöver för att röra sig mot 80 om något år. USA kan lätt producera mycket mer om det behövs och de har även överskott på naturgas som driver ner energipriserna. Oljepriset kommer inte kunna rädda oleproducenter som Venezuela, Ryssland och Iran och Saudiarabien har sagt att de är nöjda med ett oljepris runt 60.


http://www.di.se/artiklar/2014/12/30...-femarslagsta/



Kvalificerat skitsnack. USA överproducerar sin olja på naturens bekostan och slutat handla av saudierna under en period för at knäcka ryssland och Iran. Inget som du någonsin kan säga kommer övertyga mig om annat, har levt lite för länge på denna jord för att du ska kunna övertyga mig om något annat.

Stackars amerikanska befolkningen som får lida för sin regering storhetsvansinne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback