Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-24, 22:02
  #1
Medlem
Blev biten av en katt idag i fingret. Ett par ganska djupa hål. Pressade ut mycket blod i samband med att det hände. Enda desinfektionen jag hade till hands var sån där handsprit.
Har inte fått stelkrampspruta på över 20 år.

Hur stor är risken att jag drabbas av stelkramp? Är det här något jag behöver ta på allvar överhuvudtaget?

Övriga potentiella infektioner, något jag behöver ha lite extra koll på?
Citera
2015-01-24, 22:08
  #2
Medlem
Duramaters avatar
Frågan är hur stor risken är att du blivit inokulerad med rabiesvirus. Befinner du dig i Sverige eller utomlands?
Citera
2015-01-24, 22:12
  #3
Medlem
Är i Sverige, katten var en smått förvildad stallkatt men som ändå skulle vara tam men något blyg, dock inte mot mej ett endaste dugg. Jag är erfaren med katter och den här katten visade inga tecken alls på rädsla eller aggression utan såg helt lugn ut. Som vanligt med nya katter är jag ändå alltid försiktig men i det här fallet hjälpte det inte.
Citera
2015-01-24, 22:51
  #4
Medlem
Evilyns avatar
Hur många stelkrampssprutor har du fått?
Citera
2015-01-25, 00:40
  #5
Medlem
Det är ingen stor risk att du ska få stelkramp av en katt. Är en myt mest…Hästbett är det värre med eftersom bakterien bor i jorden.
Däremot kan du få blodförgiftning och den brukar komma fort. Sök vård om du får tecken på inflammation-kattbett är inte att leka med...
Citera
2015-01-25, 02:17
  #6
Medlem
drArsMoriendis avatar
Den här sidan har bra råd: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sju...-och-kattbett/

Jag vet inte om jag behöver vidareutveckla det som står där något vidare, men om det är ett ytligt sår är det bara att hålla det rent, annars uppsök VC av ingen annan anledning än att det blir lätt infekterat då. Stelkrampsskyddet är bra att ha uppdaterat; 20 år är lite i det längsta laget.

Viktigt är att ta av alla ringar du har på de bitna fingrarna, så fingrarna inte svullnar med dem fast.
Citera
2015-01-25, 16:59
  #7
Medlem
Blev stelkrampsspruta, penicillin och jag ska ha lite koll så det inte blir värre och då åka in akut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback