Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-25, 04:54
  #1
Avstängd
AAE32s avatar
Tja. AAE32 här, För 1 år sedan så började det klia överallt på min kropp då när det jag började bli varm eller svettades så kilade det bara helt enkelt överallt på kroppen. Men nu har det blivigt värre och jätte jobbigt, nu sticks det & kliar bara när jag blir nervös eller stressad eller varm/Svettas.

Någon som vet vad kan vara? Det brukar stickas och klia när jag blir upphetsad med.

Men detta går över om jag blir kall. Typ tar en kall dush eller nånting sånt så går det bara över.

Tackar.

-AAE32.
Citera
2015-01-25, 05:03
  #2
Medlem
Klåda,eksem eller torr hud kanske? Bäst att gå till läkarn och få det undersökt .
Citera
2015-01-25, 05:08
  #3
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Ingen aning men tror inte som förstesvar att det är typ eksem då du hade märkt det. Panikångest? På gång?
Citera
2015-01-25, 05:35
  #4
Avstängd
Låter som eksem av nåt slag. Det finns en stark koppling mellan stress-eksem. T ex bältros orsakas av ett virus som alla bär men kräver speciella omständigheter för att utbryta, oftast vid tillfällen när immunförsvaret är försvagat av någon anledning, exv. influensa eller dyl.
Har själv en latent eksem som blossar upp när jag är stressad. Helt ofarlig iofs men ser inte kul ut med massa röda fläckar över hela kroppen.
En sådan eksem är livslång och finns inget egentligt botemedel. Visst, med kortison/antibiotika går det att tillfälligt parera. Enda vettiga rådet är att försöka leva ett regelbundet liv och försöka hitta en harmoni i livet. Lättare sagt en gjort, som nu har varit vaken hela natten, förra veckan var jag vaken tre dygn i sträck, kunde inte slappna av och sova.
Kanske borde man börja med yoga eller nåt för att finna inre ro?
Citera
2015-01-25, 05:42
  #5
Avstängd
AAE32s avatar
Om jag hade eksem så skulle jag väl få säkert röda prickar och såna grejor men det har jag inte. Det kanske är panik ångest eller nått, som den andra killen sa.

När jag blir lugn så försivnner det ochså. bara att det tar längre tid.

Men det är ju svårt för att när det blir varmt så kliar det med.
Citera
2015-01-25, 05:50
  #6
Avstängd
Tänk på att all eksem syns inte. Eksem är en inflammationsprocess i huden och syns inte alltid.
Har du mycket besvär med kliande så finns receptfri salva Hydrokortison CCS 1% på apotek, kostar runt 40:-.
Citera
2015-01-25, 05:55
  #7
Avstängd
AAE32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Tänk på att all eksem syns inte. Eksem är en inflammationsprocess i huden och syns inte alltid.
Har du mycket besvär med kliande så finns receptfri salva Hydrokortison CCS 1% på apotek, kostar runt 40:-.
Ja men det kliar ju på huvudet med och händerna och överallt. Så då ska jag lägga salva Hydrokortison på mitt huvud med eller? .
__________________
Senast redigerad av AAE32 2015-01-25 kl. 06:05.
Citera
2015-01-25, 06:01
  #8
Avstängd
Känner igen allt det du beskriver. Mot kliande i hårbotten använder jag mjällschampo, funkar bra.
Någon panikångest är det inte. Panikångest är katastrof, då är man helt ur gängorna och skriver inte på FB
Citera
2015-01-25, 06:07
  #9
Avstängd
AAE32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Känner igen allt det du beskriver. Mot kliande i hårbotten använder jag mjällschampo, funkar bra.
Någon panikångest är det inte. Panikångest är katastrof, då är man helt ur gängorna och skriver inte på FB
Ja jag ska pröva mjällschampo och sån där kräm. Tack för tipset.

En till fråga. Hur många gånger per dag ska jag smörja mig in med här krämet?
Citera
2015-01-25, 06:15
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AAE32
Ja jag ska pröva mjällschampo och sån där kräm. Tack för tipset.

En till fråga. Hur många gånger per dag ska jag smörja mig in med här krämet?
Snåla med salvan och applicera endast på ställen där det kliar, annars blir det för dyrt.
Ett annat råd är gå till läkare och få receptbelagda och subventionerade, faktiskt det sunda rådet, jag själv har undvikit vårdcentralen men sånt här sätter ner livskvaliten så bästa rådet är hanka dej dit. Trots att problemet syns litet men dock.
Citera
2015-01-25, 13:50
  #11
Medlem
Lillmoffas avatar
Du har antagligen kolinerg urtikaria, antihistaminer kan hjälpa, men behöver tyvärr inte göra det. Googla ansträngningsurtikaria, kolinerg urtikaria och fysikalisk urtikaria. Oftast går det över av sig själv efter något år. Stressen av att veta att det kan komma bara av att du är stressad gör att en reaktion kan starta. Ofta blir det lite lindrigare när du inte får "panik" av det längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback