Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-26, 00:43
  #1
Avstängd
lusen88s avatar
hej

Jag missbrukar tunga droger, och röker vissa av drogerna. När jag t.ex. röker oxycontin så känner jag att pappersröret som jag håller i fingrarna och suger in röken genom, blir nästan så varmt att jag inte kan hålla i det. Och då är jag ju alltid smärtstillad av de tunga opiaterna...!

Så jag vet egentligen inte hur ont de varma gaserna gör. Rimligen så borde varma gaser vara skadligt för lungorna om man nu beaktar bara aspekten hettan. Men jag känner ingen smärta i lungorna, vilket jag har grunnat på.

Kan det vara så att man inte har några smärt-nervceller i lungorna för hetta?

Det är liksom min fråga. Jag vill veta hur mycket jag skadar mina lungor.
Citera
2015-01-26, 00:48
  #2
Medlem
James91s avatar
Exakt hur mycket du skadar dina lungor kan förmodligen ingen här svara på men jag är övertygad om att det inte jättebra för dom iallafall.
Citera
2015-01-26, 00:51
  #3
Medlem
Späks avatar
Det är definitivt skadligt för lungorna med varma gaser.

Varför inte äta din oxycontin, den har väl en ruskigt hög biotillgänglighet?
Citera
2015-01-26, 01:02
  #4
Avstängd
lusen88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Det är definitivt skadligt för lungorna med varma gaser.

Varför inte äta din oxycontin, den har väl en ruskigt hög biotillgänglighet?

Jo det gör jag också på dagarna för att vara "frisk". Men sent på kvällen vill jag ha rus och då ger rökandet ett mer koncentrerat rus: allt kommer ju in i systemet på <20 sekunder.

Jag kommer att lägga av... även om ni inte tror det. Men det är inte det som saken handlar om. Jag tycker det är konstigt att jag inte känner smärta i lungorna av hettan. Det kan ju delvis beror på att oxycontin självt är en mycket stark smärtlindrare, eller så är det så att man inte har smärtceller för hetta i lungorna. Det är det frågan handlar om.

Om det är så att en massa vävnad i lungorna dör eller skadas, så är det klart att det är något som kommer att påverka min attityd.
Min dagskonsumtion ligger på 200-400mg om det nu är relevant.
Citera
2015-01-26, 01:13
  #5
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lusen88
Jo det gör jag också på dagarna för att vara "frisk". Men sent på kvällen vill jag ha rus och då ger rökandet ett mer koncentrerat rus: allt kommer ju in i systemet på <20 sekunder.

Jag kommer att lägga av... även om ni inte tror det. Men det är inte det som saken handlar om. Jag tycker det är konstigt att jag inte känner smärta i lungorna av hettan. Det kan ju delvis beror på att oxycontin självt är en mycket stark smärtlindrare, eller så är det så att man inte har smärtceller för hetta i lungorna. Det är det frågan handlar om.

Om det är så att en massa vävnad i lungorna dör eller skadas, så är det klart att det är något som kommer att påverka min attityd.
Min dagskonsumtion ligger på 200-400mg om det nu är relevant.

Ok, då förstår jag bättre. Och jodå, jag tror att du kommer att lägga av. Den dagsdos som du ligger inne med säger att du lägger av, antingen genom att dö eller genom att vara trött på de doserna och vad det nu för med sig.

Vad jag har fått förklarat för mig av en läkare, just när det gäller lungor, så kan man inte ha ont i dem. Man har helt enkelt inga smärtreceptorer där. Däremot kan man ha ont i muskler runt omkring, men då du suger i dig din varma gas så känner du ingen smärta, väl nere i lungorna. Observera att jag inte kan svära på att detta är sant, men det räckte för mig då jag en gång för längesedan stod hos en läkare och gnällde om ont i ena lungan.

Vävnad runt omkring som kan förmedla smärta är ju däremot, precis som du skriver, "bedövad" av dina hästdoser. Sedan vänjer man sig förstås också.

Glöden på en cigarett ligger nånstans mellan 4-700 ºC, men rök är en väldigt dålig ledare av värme. Jag vet heller inte hur du gör när du förångar din drog, men jag antar att aluminiumfolie är inblandat på ett eller annat vis

Vad själva röken håller för temperatur vet jag inte, men du kanske skulle fundera på att bygga dig en variant av vatten/ispipa där du kyler röken innan den letar sig in i dina bronker?

Hur fan har du egentligen råd med dessa doser? Nu är jag iofs ingen missbrukare eller brukare och har därför inte koll på ungefärligt värde, men det låter dyrt!

Betänk också att det inte bara är värmen som skadar dina lungor, utan även röken. Jag har fan ingen aning om hur röken från oxycontin ser ut i olika förbränningstemperaturer och vilka partiklar/metaboliter som avges.
Citera
2015-01-26, 01:30
  #6
Avstängd
lusen88s avatar
Men å andra sidan gör det väl lite ont när man har lunginflammation? Om jag inte minns fel. Men det var väl inte så jättemycket va.
Citera
2015-01-27, 01:55
  #7
Avstängd
lusen88s avatar
Eftersom jag knarkar så mycket, t.ex. röker två 40mg-tabletter på raken på folie. Då har jag ett vanligt styvt papper faktiskt som är rullat, men det är rullat som en tratt på ena sidan och munstycke på andra sidan, i 3-4 varv.
Jag har lärt mig att suga i princip all rök och drar väldigt långt och djupt och håller. Blecket blir så varmt att jag bränner fingrarna, och det känner jag.
Men det som begränsar är att jag papperröret och det blir så varm att jag inte kan hålla det.
Och det är svart på båda sidorna, även munstycket. Så temperaturen måste vara oroande hög när det kommer ut från röret - och in i luftstrupen.

Håller man på att bränna sönder sina lungor? Allt hänger ju på om man har smärtceller i lungorna eller inte... och det är inte riktigt fastställt här ännu. Jag vill faktiskt inte fortsätta att röka, om jag veta att jag bränner sönder lungorna. Iaf ett hälsotecken haha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback