Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-03, 08:13
  #169
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Vilket tips ? Att tömma ut olja innan transport eller vad fan snackar du om ?
Nej vad fan tror du? Kan du inte kolla vad du skrivit ett steg tillbaka? Det tips du gav mig, att jag skulle läsa på hur fyrtaktare och motorer i allmänhet fungerar, något som inte hade givit ett satans piss i denna fråga då en sådan generell läsning skulle ge vid handen att fyrtaktaren inte mår bra av att ligga på sidan, något som inte stämmer i fallet vissa fyrtaktsutombordare. Det är därför ditt tips var idiotiskt och inte tillförde något.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaapan
Du frågade användaren "Barney Calhoun" som hävdat, vad denne "hört", att en 4t'are måste transporters stående ,men som sen har googlat o insett sitt fel.Sen så ställer du en vidare fråga som denne som till 99.9% har ingen aning om förmodligen, då denne googlat sitt svar. Vad ska jag man tro då ? 1: Att du är en person som har " skruvat isär och ihop åtskilliga motorer genom åren" eller 2 : att du har ingen koll alls o är för lat för att googla ?

Du har säkert den motor kunskapen du hävdar, det motsätter jag mig inte alls. Det jag reagerade på att du frågar en person som googlat sitt svar.
Jag frågar ibland för att få folk att kolla upp saker antingen så jag slipper själv eller för deras eget bästa. Själv har jag bara tvåtaktare som utombordare och har ingen direkt användning av informationen. Att vissa fyrtaktare (till skillnad från de flesta sådana) har speciell konstruktion som tillåter liggande förvaring obegränsad tid är ett undantagsfall och att man inte känner till dessa är knappast ett tecken på att inte ha någon koll alls. Vet hut!
Citera
2016-02-04, 22:05
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nej vad fan tror du? Kan du inte kolla vad du skrivit ett steg tillbaka? Det tips du gav mig, att jag skulle läsa på hur fyrtaktare och motorer i allmänhet fungerar, något som inte hade givit ett satans piss i denna fråga då en sådan generell läsning skulle ge vid handen att fyrtaktaren inte mår bra av att ligga på sidan, något som inte stämmer i fallet vissa fyrtaktsutombordare. Det är därför ditt tips var idiotiskt och inte tillförde något.

Jag frågar ibland för att få folk att kolla upp saker antingen så jag slipper själv eller för deras eget bästa. Själv har jag bara tvåtaktare som utombordare och har ingen direkt användning av informationen. Att vissa fyrtaktare (till skillnad från de flesta sådana) har speciell konstruktion som tillåter liggande förvaring obegränsad tid är ett undantagsfall och att man inte känner till dessa är knappast ett tecken på att inte ha någon koll alls. Vet hut!

Bra, där håller jag med dig! Folk borde verkligen kolla upp saker och inte bara lita på vad dom hört, eller någon sagt på internet för den delen. Minns själv,för 20 år sen, då man körde moppe och trodde på vad "folk" sa och tog det som fakta.

Nej, det är väl det inte många som vet att vissa motorer har en "denna sida upp" och klarar mer, men eftersom du frågade en person som googlat så tog jag det som att det var något som du hört/gissade (vilket många i den här tråden verkar göra) att vissa motorer klarar mer , o därav inte hade någon koll. Så är ju inte fallet och jag begraver stridsyxan.
Citera
2016-02-07, 19:36
  #171
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSolarium1984
En vanlig 2-takts utombordare läcker enorma mängder bensin rakt ut i sjön. Jag tror jag läste 270 liter per 24 tim drifttid. Chockerande. Dom spyr även ut kolväten och livsfarliga emissioner.
En 4-taktare är BETYDLIGT renare och släpper inte ut någon bensin/olja direkt då oljesmörjningen är separat.

200.000 båtar, var tredje båt kör fortfarande runt med en vanlig 2-taktare och bara 5% använder alkylatbensin fast den bara kostar någon spänn mer! Min farsa har använt alkylatbensin i sin 4-takts motorgräsklippare enda sen 90-talet minns jag.
2-takts motorerna släpper ut 50% mer skit än hela yrkestrafiken som är väldigt miljöbelastande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5127964

Hur är man funtad om kör runt i dessa gamla skitkonstruktioner och dessutom sitter och andas in dessa oljeblandade bensinångor. Inte undra på cancerfallen skyrocketing nuförtiden. Folk är dumma i huvudet.
Har man inte råd med en 4-taktare, en 2-taktare med direktinsprutning typ evinrude E-tec eller alkylatbensin så ska man inte ha båt år 2015. Jag hoppas dom förbjuder alla gamla 2-taktare nu snart och smälter ned dom till skrot och pissar på.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1...-att-forbjudas

Jag funderar själv på att köpa båt för första gången och och vägrar att ha något annat än en 4-takts motor och även alkylatbensin som jag kommer bunkra upp på båtmackarna. Sitta med en bullrig blårykande 2-taktare som spyr ut skit för att åka på fritidsnöje är ju vansinne.

Jag är inte direkt någon miljökämpe, vänster eller så men när det gäller sån här omfattande miljöförstöring helt i onödan för fritidsnöje och när det dessutom finns ny teknik och andra alternativ som är minst lika bra och bättre så finns det inget att snacka om.

Förbjud skiten omgående och återgå även till 1.0 promille sjöfyllergräns som pre 2010 så folk kan njuta lite en solig sommarkväll i skärgården. Vi hade inga olyckor eller dödsolyckor med båtar att tala om pga av fyllskallar på sjön, enstaka per år. 0.2 promille på sjön med dom avståndsmarginalerna och låga farterna är ju ett skämt. England har 0.8 promille för bilkörning och har samma antal dödsolyckor per capita trots sämre smalare vägar. Resten av europa har ofta 0.5 för bil.
Du är ju löjlig, man kan inte förbjuda allt som är farligt här i världen. Cancer får vi ändå, lite 2 takts avgaser får du leva med. Kunde man på i Ruhrområdet på 40 talet kan du nog överleva lite avgaser. Dessutom så luktar de ju gott.

Faktiskt så kör jag bil utan katalysator, eller jo den finns där men funkar inte. Slänger bara i lite t sprit när det är dags för besiktning. Vet många som gör som jag. Tänker inte lägga ut 2000 spänn på en ny katalysator bara för att du tror att du dör so fort jag åker nära dig.
Citera
2016-04-20, 07:09
  #172
Medlem
Varför kör folk 4takt

Hade själv en 4t under 10 års tid. men kom till insikt och skaffa en 2 takts motor igen.

  • Bättre ork i 2 takts snurran. Orkar betydligt lättare dra upp båten i plan medans 4 taktaren behöver en bit för detta.
  • Mycket bättre totalekonomi med 2 takt. service på 300h eller 3 år jämfört med 4 taktaren som skulle in var 100h eller 1 år. Dessutom slipper man svindyra kamremsbyten.
  • Lika låg bränsleförbrukning iaf ingen mätbar skillnad för min båttyp.
  • Motorerna går lika bra att köra sakta med. dagens 2t blir ej sur med väl avstämt insprut.
  • Enda nackdelen jag noterat är att på medelhöga varv ca 50 varv/s låter 2 takten något mer

Trots detta verkar 4 taktaren vara vanlig bland motorbåtar 50-100 hk av någon anledning. Varför envisas vissa med att 4 taktaren är det bästa fortfarande när dagens 2 takt faktiskt är bättre i de allra flesta avseenden.
Citera
2016-04-20, 07:27
  #173
Medlem
USSR2.0s avatar
Folk är bekväma, de vill slippa hålla på med oljeblandningar, tvåtaktsrök och bara köra. Små 2-takt utbordare borde vara rätt attraktiva mest pga viktfördelen men de säljs väl inte längre. Stora flercylindriga tvåtaktare i de flesta fordon dog ut av en anledning och elektronisk insprutning kommer nog inte ändra på det. Motorkaraktären och effektregistret är dessutom helt annorlunda. Varför kör inte alla med diesel kan man ju undra?
Citera
2016-04-20, 08:50
  #174
Medlem
8xxSeriess avatar
Miljöaspekten kan väl även vara en anledning kan jag tro, även ryktet om gamla sura tvåtaktare som går dåligt på låga varv sitter nog i fortfarande när det gäller motorval.
Citera
2016-04-20, 12:35
  #175
Medlem
Slippa hålla på och balta med olja i bensinen, slippa lukta moppepojke om kläderna, behagligare ljud är väl det enda som talar för 4-taktaren. När det gäller små, fåcylingdiga motorer så är ju tvåtaktaren överlägen, det går helt enkelt inte att komma ifrån.
Citera
2016-04-21, 06:34
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USSR2.0
Folk är bekväma, de vill slippa hålla på med oljeblandningar, tvåtaktsrök och bara köra. Små 2-takt utbordare borde vara rätt attraktiva mest pga viktfördelen men de säljs väl inte längre. Stora flercylindriga tvåtaktare i de flesta fordon dog ut av en anledning och elektronisk insprutning kommer nog inte ändra på det. Motorkaraktären och effektregistret är dessutom helt annorlunda. Varför kör inte alla med diesel kan man ju undra?

oljeinblandningar? man fyller en separat tank under motorkåpan vilket kan liknas med at fylla motorolja till en 4 takt.

Min varken ryker eller luktar. Visserligen gör 50 tals 2taktarna det men dagens moderna ryker inget allas eller för den delen luktar då insprutningen är väl avstämd. Jag skulle med säga att 2 taktaren bara är att köra. 4 taktaren ska servas minst 3 gånger per säsong medans tvåtaktaren klarar sig på en höst service eller max en mellan service. ang diesel är dessa motorer extremt tunga fortfarande vilket medför att få båtar klarar av att hålla en sådan motor.
Citera
2016-04-21, 06:38
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Miljöaspekten kan väl även vara en anledning kan jag tro, även ryktet om gamla sura tvåtaktare som går dåligt på låga varv sitter nog i fortfarande när det gäller motorval.

Gamla rykten sitter säkert kvar. men kan nämna att jag har kört min 2t på tomgång 8 timmar på raken utan minsta antydan till misständning eller nersurning.
U.S. Environmental Protection Agency utsåg en morderän 2t till Clean Air Technology Excellence Award så samt att denna jag har klarar hösta utsläppskraven. Gör 4 taktarten det?
Citera
2016-04-21, 06:42
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Slippa hålla på och balta med olja i bensinen, slippa lukta moppepojke om kläderna, behagligare ljud är väl det enda som talar för 4-taktaren. När det gäller små, fåcylingdiga motorer så är ju tvåtaktaren överlägen, det går helt enkelt inte att komma ifrån.

Blanda olja i bränslet? Vi har lämnat 50 talet. Idag fylls oljan i en tank och datorstyrning ser till att exakt rätt mängd olja tillförs motorn inte värre att fylla denna än att fylla motorolja. luktar gör de inte heller idag. Ljudnivåerna är mycket lika idagens läge mellan 2t och 4t. skulle säga att 2t motorn är överlägsen i alla storlekar. vem vill ha en slö fyrtaktare som inte orkar dra upp båten i plan när man har full last?
Citera
2016-05-02, 17:16
  #179
Medlem
Koljarovs avatar
En sak jag kom att tänka på när jag läste den här tråden är att det faktiskt finns en ganska vettig anledning till att behålla sin gamla miljöbov till motor så länge den fungerar istället för att köpa en svindyr ny 4t-motor.

Och det är att det blir vanligare för varje år att "turister" från främst baltikum kommer hit och beundrar det svenska båtbeståndet och när dom ser en ny fin motor för 70-100 000kr så tar dom gärna hem den som souvenir från semesterresan.
Båtägaren lämnas i bästa fall med en hel båt utan motor och i värsta fall ett båtvrak där tjuvarna har sågat sönder aktern på båten för att snabbt och enkelt få loss motorn.
Vad detta kostar i tid, pengar och förlorade semesterdagar till sjöss samt kostnaden för försäkringsbolagen känner jag inte till men jag antar att det är en ansenlig summa varje år.

Den mer ekonomiske båtägaren som fortfarande använder sin 20 år gamla utombordare slipper vanligtvis detta otyg då inte ens balterna tycker att det är värt besväret att stjäla dom.
Så ur miljösynpunkt kan kan ju också räkna in nyanskaffningen av stulna motorer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback